arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۸۹

تابش: دولت کم لطفی و تاخیر بی سابقه ای در ارائه بودجه کرد

نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: در بودجه سال 90 حدود 27 هزار میلیارد تومان عایدی دولت است و برای پرداخت سهم یارانه 72 میلیون نفر مبلغ 35 هزار میلیارد تومان نیاز است که حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از چیزی است که در لایحه بودجه سال 90 دیده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مهر: نماینده مردم اردکان در مجلس گفت: در بودجه سال 90 حدود 27 هزار میلیارد تومان عایدی دولت است و برای پرداخت سهم یارانه 72 میلیون نفر مبلغ 35 هزار میلیارد تومان نیاز است که حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از چیزی است که در لایحه بودجه سال 90 دیده شده است.

محمدرضا تابش با بیان اینکه امسال به 61 میلیون نفر یارانه از محل قانون هدفمندسازی پرداخت شده است، گفت: تاکنون 72 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کرده اند که بنا به اظهارات مسئولان دولتی باید از ابتدای سال آینده به آنها یارانه پرداخت شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 1390 عواید حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها به میزان 56 هزار میلیارد تومان منظور شده است، افزود: اگر 60 درصد آن به خانوارها اختصاص یابد و مبنای محاسبه دولت پرداخت ماهیانه 405 هزار ریال برای 70 میلیون نفر در سال آینده باشد مبلغی در حدود 6/33 هزار میلیارد تومان خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: اگر روند تولید و فروش پنج فرآورده اصلی نفتی و گاز طبیعی که تامین کننده منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال 1390 است به روال سالجاری و با احتساب نرخ ارز 10 هزار و 500 ریال پیش بینی شده در بودجه سال 90 باشد در مجموع حدود 27 هزار میلیارد تومان عایدی دولت خواهد بود، در حالیکه اگر بخواهیم به 72 میلیون نفر ثبت نامی ماهیانه 405 هزار ریال پرداخت کنیم به مبلغی حدود 35 هزار میلیارد تومان برای پرداخت تنها سهم خانوار احتیاج است که در حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از آن چیزی است که در لایحه بودجه سال 1390 دیده شده است.

این عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در خصوص کسری اعتبار بوجود آمده افزود: مگر آنکه دولت بخواهد در میزان پرداختی یارانه نقدی یا تعداد نفرات یارانه بگیر تغییراتی را بوجود آورد یا اینکه قیمت حاملهای انرژی مشمول قانون هدفمندسازی یارانه ها را افزایش دهد که این موارد در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در حال بررسی است.

نماینده مردم اردکان تصریح کرد: در صورت لزوم کمیسیون ویژه هدفمندسازی یارانه ها نیز به این موارد رسیدگی خواهد کرد.

وی اظهار داشت: طبق بند الف ماده 1 قانون هدفمندسازی یارانه ها باید همه ساله مالیات و عوارض عواید حاصله ناشی از هدفمندسازی یارانه ها کسر و به حساب خزانه واریز گردد که در سال گذشته این امر انجام نشده است و امسال نیز برای این مبلغ که در حدود هزار میلیارد تومان است پیش بینی واریز به خزانه نشده است و در عوض مقرر شده کل عواید حاصله از این طریق به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز شود که این موضوع محل اختلاف است و ابهامی در قانون وجود دارد که در مجلس باید مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود. 

تابش در خصوص یارانه کالاهای اساسی و نان نیز افزود: دو هزار و 500 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده برای یارانه کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است که این مبلغ جزو منابع حاصل از هدفمندسازی یارانه ها نیست همچنین یارانه نان طبق لایحه بودجه تقدیمی توسط دولت سه هزار و 500 میلیارد تومان منظور شده است که با در نظر گرفتن تعداد 70 میلیون نفر یارانه بگیر مورد محاسبه توسط دولت به هر نفر ماهیانه در حدود چهار هزار تومان پرداخت خواهد شد.

تصویب بودجه چند دوازدهم مغایرتهای قانونی بوجود می آورد

وی یارانه اعمال شده برای برق در بودجه سال 1390 را چهار هزار میلیارد تومان ذکر کرد که با توجه به مابه التفاوت قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق تولیدی به میزان 64 تومان و میانگین قیمت فروش به مردم هرک یلووات ساعت 43 تومان، مستقیما این مبلغ به وزارت نیرو و شرکت توانیر پرداخت خواهد شد.

نماینده مردم اردکان در پایان تصریح کرد: به اعتقاد من علیرغم کم لطفی، تخلف و تاخیر بی سابقه دولت در تقدیم لایحه بودجه به مجلس، مناسب است نمایندگان با وقت گذاری بیشتر حق قانونی خویش را در بررسی لایحه و ارائه پیشنهادات اصلاحی، در فاصله زمانی کمتر اعمال کنند و هیئت رئیسه نیز با برنامه ریزی مطلوب زمینه بررسی پیشنهادات نمایندگان و گزارش کمیسیونهای تخصصی را در کمیسیون تلفیق و نهایتا صحن علنی مجلس به نحوی تنظیم کنند که کار رسیدگی لایحه بودجه تا پایان اسفندماه سالجاری به پایان برسد تا اخلالی در روند امور اجرایی کشور در سال آینده پیش نیاید.

وی درخصوص برخی اظهارات مطرح شده درخصوص تصویب بودجه 90 بصورت چند دوازدهم نیز گفت: تصویب بودجه چنددوازدهم علاوه بر اشکالات و مغایرتهای قانونی که بوجود خواهد آورد کشور را دچار نوعی بلاتکلیفی می کند و زیبنده نیست کشور که یکسال بدون برنامه جدید پنجم توسعه اداره شده، چندماه نیز بدون بودجه اداره شود. اینها نشانه ها و علامتهای خوبی به مردم و سایر کشورهایی که با ما در ارتباطند نمی دهد و اختلال در نظم و امور جاری کشور بوجود خواهد آورد که اصلا پسندیده نیست.
برچسب ها: بودجه ، تابش
نظرات بینندگان