arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۵۶۶
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

پاسخ مطهری به نامه زیباکلام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای خطاب به صادق زیباکلام نامه پیشین او در مورد بودجه بخش‌های فرهنگی را پاسخ داده است.
 
به گزارش ایسنا، مطهری در پاسخ خود به نامه زیباکلام آورده است:
 
«جناب آقای دکتر صادق زیباکلام
 
با اهداء سلام و آرزوی توفیق بیشتر برای جنابعالی در گسترش فرهنگ نقد سازنده در کشور، نامه‌تان درباره بودجه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی کشور را ملاحظه کردم. اولا بودجه وزارت ارشاد را در قیاس با مجموع بودجه سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی ناچیز دانسته‌اید در حالی که وزارت ارشاد در قبال عملکرد خود به مجلس و سایر نهادهای نظارتی پاسخگوست و آن‌ها پاسخگو نیستند و منتقدین هم همواره مطالبات فرهنگی خود را از دولت طلب می‌کنند. ثانیا بودجه فرهنگی کشور را با بودجه مثلا سازمان محیط زیست مقایسه کرده‌اید و آن را ناعادلانه دانسته‌اید.
 
در اینجا چند نکته قابل ذکر است:
 
1. این‌که آن سازمان‌ها و نهادها در مقابل مجلس پاسخگو نیستند حرف درستی است اما دیوان محاسبات بر عملکرد مالی آن‌ها نظارت دارد.
 
2. مقایسه بودجه وزارت ارشاد با بودجه آن سازمان‌ها و نهادها مقایسه درستی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا حوزه فعالیت آن‌ها متفاوت است و در واقع فعالیت آن‌ها مکمل یکدیگر است. بودجه وزارت ارشاد برای حوزه کتاب و سینما و تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی و مانند این‌هاست و بودجه آن سازمان‌ها و نهادها مثلا برای فعالیت‌های مربوط به صدور انقلاب اسلامی و امور قرآنی و عمران حوزه‌های علمیه و مساجد و تحکیم انقلاب اسلامی در داخل کشور است.
 
3. این‌که وزارت ارشاد و به طور کلی دولت نسبت به ناهنجاری‌های فرهنگی مورد سؤال و انتقاد قرار می‌گیرد و آن سازمان‌ها و نهادها مورد سؤال واقع نمی‌شوند، از آن جهت است که دولت قدرت اجرایی دارد و ضابطان قانونی تحت فرمان دولت هستند. مثلا اگر در یک جا مشروب‌فروشی دایر شد، ابتدائاً کسی نمی‌رود به حوزه علمیه انتقاد کند که شما در تبلیغ دین کوتاهی کرده‌اید، بلکه سراغ دولت را می‌گیرند که چرا ضابطان شما چنین اجازه‌ای داده‌اند. علاوه بر این، همه کاستی‌های فرهنگی ناشی از کمبود بودجه نیست بلکه گاهی ناشی از اراده یا طرز فکر مجریان است. مثلاً نمایش یک فیلم سینمایی که سوژه مناسبی نداشته و آثار سوء اجتماعی و اخلاقی دارد ارتباطی با کمبود بودجه ندارد.
 
4. در حال حاضر تقسیم بودجه فرهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف چندان عادلانه و براساس ارزیابی عملکرد آن‌ها در سال‌های گذشته نیست. دولت باید در زمان تنظیم لایحه بودجه ارزیابی کاملی از فعالیت سال گذشته این سازمان‌ها و نهادها داشته باشد و بودجه سال آینده آن‌ها را به نسبت کارآمدی و تأثیرگذاری آن‌ها معین کند. همین طور مجلس در تغییراتی که در لایحه بودجه اعمال می‌کند، باید معیار را میزان تأثیرگذاری آن سازمانها و نهادها در رفع آسیب‌های فرهنگی کشور و رشد شاخص‌هایی مانند سبک زندگی اسلامی و فرهنگ عمومی قرار دهد.
 
5. بودجه فرهنگی کل کشور یا بودجه فرهنگی سازمان‌ها و نهادهای به قول شما غیرپاسخگو را با بودجه سازمان محیط زیست که پاسخگوست و مسئولیت حل مشکلاتی مانند ریزگردها، دریاچه ارومیه، تالاب‌ها و دریاچه‌های رو به خشک شدن، انقراض حیات وحش، نابودی جنگل‌ها و آلودگی هوا را نیز دارد مقایسه کرده و آن را ناعادلانه دانسته‌اید. البته نفس این مقایسه از نظر تشخیص اولویت‌های کشور کار مفیدی است و باید دید این نسبت در کشورهای دیگر چگونه است، اگرچه با توجه به فرهنگی و ایدئولوژیک بودن انقلاب ما صرفا نمی‌توان کشورهای دیگر را مقیاس قرار داد. اما باید توجه داشت که وظیفه سازمان محیط زیست، نظارت است و بودجه حل مشکلاتی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه یا ریزگردها و یا آلودگی هوا بودجه‌های جداگانه‌ای است و در دل بودجه سازمان محیط زیست قرار ندارد که بگوییم این سازمان چگونه با این بودجه این مشکلات را حل کند.
 
به هرحال از دقت‌نظر جنابعالی و از این که باب نقد و گفت‌وگو و فضای آزادی بیان را در موضوعات مختلف باز می‌کنید صمیمانه سپاسگزارم.
 
با تقدیم احترام
 
علی مطهری»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
5
با بند سوم و شاید اصلی ترین بند گفته برادر عزیز مطهری مخالفم....
جواب در این بخش قابل قبول نبود.
در خصوص محیط زیست نیز چرا در بحران ها و چالش ها همه هجمه ها رو متوجه محیط زیست می کنیم...........و مابقی سازمان ها و وزارت خانه ها شانه خالی می کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
4
11
جواب مناسبي نداده بوديد آقاي مطهري
محمد امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
4
5
یعنی ندیدم کسی بتونه در قدرت استدلال حریف آقای مطهری بشه ... قشنگ معلومه که زیاد تفکر می کنند ...
ولی امیدوارم برای عمل کردن هم وقت بزارند ...
هر کس دلش برای مردم و انقلاب می سوزد را خداوند در سایه خودش نگه دارد... آقایان یادشان نرود که هر چ دارند از مردم دارند!!! مردم هم باید در انتخاب هایشان دقت بیشتری داشته باشند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
4
14
اصلا پاسخ قانع کننده ای نبود.
در این نامه بیشتر تلاش شده تا مسائل بسیار مهم مورد نظر دکتر زیبا کلام توجیه شود، که البته تلاش بی نتیجه ای بوده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
4
10
پاسخهای جناب مطهری خیلی سطحی و از باب رفع تکلیف بود. بنظر میرسد که در این زمینه معذوریت دارند.
علی
|
United States
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
7
برادر ارجمند جناب مطهری؛ وقتی می فرمایید دولت بدلیل جایگاه اجرائیش اول پاسخگو است بنابراین با بودجه بالاتر وزارت ارشاد و از این قبیل قدرت اجرایی او را بالاتر برده اید.
در ضمن از جمله فعالت های مرتبط با وزارت ارشاد مطبوعات و رسانه ها را هم از قلم انداختید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
10
علی اقا با همه ارادتی که ب شما هست اما جسارتا هیچکدام از این جوابها قانع کننده نبود نفس جواب دادن حضرتعالی با ارزش است اما مجاب کننده نیست برادر
مینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
7
اقای مطهری باهمه احترامی که برایت قایلم .دراینگونه مسایل اصلا با شما موافق نیستم.کمی به روزتر باشید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
5
بااهداسلام وتشكرازهردوبزرگوار.ممكن است ازنظرناظرىن پاسخ كفايت نكند ولى هم اينكه فردپرسشگر را تهدىد نكرده ودرانتها تشكر نيز نموده جاي بسي خورسندى است.اميدوارم سخنگوي دولت در اين باره توضييح دهند.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
2
بند 4 همون حرف شد که ... ایول.
جوابیه هم بدن،^ اینطوری بدن. محترمانه
درورد بر هر دو بزرگوار
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
5
آقای مطهری من قانع نشدم از حرفات
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
3
4
از جناب مطهری برای پاسخگویی محترمانه و کارشناسانه به این نقد تشکر می کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
1
9
درود بر زیبا کلام
الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
8
قانع نشدم
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
3
شما رو نمی دونم ولی زیاد قانع نشدم.

توضیح بیشتر و بهتر بدین خب
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
2
جناب دکتر مطهری به همین دلایل که فرمودید ، وزارت ارشاد باید قویتر از سایر ارگانهای موازی عمل کند. چون مسؤلیت با ایشان است. لذا تامین نیازهای ارشاد اولی تر به بقیه است.
نظرات بینندگان