arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

سردار دهقان: دايره عمل نيروهاي مسلح ايران به منطقه خودمان محدود نخواهد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزير دفاع گفت: دايره عمل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به منطقه خودمان محدود نخواهد شد.

سردار حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در چهارمين همايش ملي شناورهاي تندرو که امروز در صنايع دريايي وزارت دفاع برگزار شد، ضمن تبريک اعياد شعبانيه با طرح اين پرسش که چرا در جمهوري اسلامي ايران با بهره‌مند بودن از 3هزار کيلومتر مرز دريايي و سواحل خوب، اين سواحل جزو محروم‌ترين مناطق ما هستند، اظهار داشت: شايد ما به دريا به‌عنوان يک سرمايه و داشته عظيم نگاه نکرده‌ايم و نتوانسته‌ايم از سواحل آن به‌عنوان سرمايه ملي استفاده کنيم.

وي افزود: در فضاي نبردهاي نامتقارن و کلاسيک، قدرت دريايي و نيروي دريايي از جايگاه خاصي برخوردار است و کشورهايي که داراي ساحل هستند و به آب‌هاي آزاد دسترسي دارند دست خود را به ساير نقاط جهان دراز مي‌کنند.وزير دفاع يادآور شد: هر نوع توسعه‌اي محقق نمي‌شود مگر در سايه امنيت و امنيت هم در سايه توان و اقتدار ايجاد مي‌شود و يک عامل قدرت توان دفاعي است.سردار دهقان گفت: وقتي به تهديدات نگاه مي‌کنيم اين گزاره را به‌سادگي مي‌پذيريم که اگر تهديدي براي جمهوري اسلامي در دريا باشد، بايد پاسخ آن را نيز در دريا بدهيم.

وي با تأکيد بر "ما هيچ‌کدام از کشورهاي ساحلي اطراف خود را تهديد تلقي نمي‌کنيم" خاطرنشان کرد: نيروهاي خارجي حاضر در منطقه به‌خصوص آمريکايي‌ها يک تهديد براي ما محسوب مي‌شود ولي اين پرسش مطرح است که آيا با اين عامل تهديد بايد برخورد کرد؟

وزير دفاع ادامه داد: ما نمي‌توانيم اين‌گونه فکر کنيم که از توان دريايي برخوردار شويم که آمريکا آن را در اختيار دارد، ولي بايد به نقاط قوت و ضعف دشمن توجه کنيم و بدانيم کنار نقاط قوتي که دشمن ما دارد، نقاط ضعف و آسيب‌پذيري‌هايي دارد که مي‌توان از طريق اين نقاط آسيب‌پذير موازنه قدرت را ايجاد کنيم.
سردار دهقان با بيان "ما امروز قادر هستيم در دريا به تهديدات پاسخ دهيم" يادآور شد: امروز ما در حوزه بازدارندگي هستيم و ما قادريم و دشمنان نيز قادر نيستند که تهديدي را متوجه ما کنند.

وي خاطرنشان کرد: ما بايد بتوانيم با نگاه به آنچه سامانه و سيستم را در اختيار مي‌گيريم، اطمينان حاصل کنيم که در حوزه برتر نسبت به دشمن خود قرار بگيريم و نبايد هيچ‌گاه در موضع دفاعي خود دچار غافلگيري راهبردي از طرف دشمن شويم و بايد به‌سراغ سيستمي برويم که دشمن را دچار غافلگيري کنيم.
وزير دفاع با يادآوري "کپي‌سازي نمي‌تواند رافع نياز ما باشد" خاطرنشان کرد: توجه به داشته‌هاي علمي و فناوري کشور مهم است و ما بايد در جهت تقويت طراحي و توليد قدم برداريم.

سردار دهقان با اعلام "امروز دايره عمل ما محدود به منطقه خودمان نيست و تا خليج فارس، درياي سرخ و مرز هند و چين را درنورديده‌ايم" افزود: اگر بحث تنگه هرمز در خليج فارس به‌عنوان موضوع اوليه ما باشد، شناورهاي تندرو موضوعيت اساسي دارد و ما بايد در حوزه قايق‌هاي تندرو به مواد، سرعت، سيستم‌هاي ارتباطي و سلاح مجهز شويم ضمن اينکه بايد در هر سيستم و سلاحي در حد اعلا هوشمندسازي کنيم.

وي در پايان خاطرنشان کرد: اين توفيق و لطف الهي را ما داشته‌ايم و با اطمينان مي‌گويم که کساني که در حوزه دريايي فعاليت مي‌کنند در سايه روحيه جهادي و بسيجي و پذيرش اين جمله که ما مي‌توانيم و بايد بتوانيم به اين موفقيت‌ها دست يافته‌اند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان