arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۶۶۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴

ظریف: «سلام بر همسایگان، این است پیام ایران»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر خارجه کشورمان همزمان با سفر منطقه‌ای خود به عمان و کویت، پیامی را با عنوان «سلام بر همسایگان، این است پیام ایران» منتشر کرد.

محمد جواد ظریف در ابتدای پیام خود به کشورهای همسایه٬ با طرح این پرسش که «وظیفه ما در مقابل شرایط کنونی منطقه چیست»، تصریح کرد: این یکی از پرسشهایی مهمی است که ذهن مرا، نه فقط به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بلکه به عنوان یک انسان مسلمان و حساس نسبت به سرنوشت دیگران، به خود مشغول می‌کند.

وی افزود: منطقه ما در یکی از سخت‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. این شرایط برآیند ذهنیت‌ها، برداشت‌ها و تصورات کنشگران منطقه‌ای و بین المللی از یکدیگر و همچنین فعل و انفعالات واقعی در صحنه سیاسی است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در بعد ذهنی، عدم اعتماد، بدبینی و دیگر احساسات منفی مانند ترس و نگرانی از موقعیت خود و دیگران، شرایط روانی سنگینی را در منطقه ایجاد کرده است.

در بعد عملی، پدیده‌هایی چون جنگ‌های داخلی، اقدامات تروریستی، خشونت‌های سیاسی، قومی و مذهبی، رقابتهای تسلیحاتی و رقابت‌های راهبردی میان بازیگران فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای، ملی و فروملی، زندگی روزمره مردم عادی منطقه را مشکل و بعضا غیرممکن ساخته، به جابجایی گسترده انسان‌ها و افزایش شمار آوارگان انجامیده و ساختار جوامع و سرزمین‌ها را دستخوش خسارات جبران‌ناپذیری کرده است. در یک کلام وضعیت حاکم بر منطقه وخیم و رو به وخامت بیشتر، پیش می‌رود.

در ادامه این پیام آمده است:

این وضعیت را باید دگرگون کرد و تغییر این روند، شدنی است. من به امکان ایجاد تغییر و تحول در منطقه عمیقا باور دارم. این باور ریشه در اعتقادات مذهبی، درک علمی و تجارب عملی دارد. بد‌ترین و سخت‌ترین جنگ‌ها و درگیریهای خونین را می‌توان با باور و اتکا به قدرت لایزال الهی، تدبیر، تعقل و ظرفیتی که خداوند در وجود بشر نهاده، حل کرد. جنگ‌ها و درگیریهای خونین متعددی در گذشته خاتمه یافته‌اند، درگیریهای زیانبار فعلی در جهان اسلام نیز باید خاتمه یابند.

وی افزود: برای بهتر شدن شرایط منطقه قطعا می‌توان تصمیمات جدی گرفت و اقدامات فوری به عمل آورد. برای اینکار قبل از هر چیز باید نحوه نگاه خود به مسایل منطقه‌ای را مورد توجه قرار دهیم. همه جنگ‌ها و صلح‌ها ابتدا در ذهن شکل می‌گیرند. برای تغییر شرایط منطقه ابتدا باید بپذیریم که سرنوشت همه ما ساکنین منطقه به هم گره خورده است. امروزه دنیا در همه جا و از جمله منطقه ما به هم پیوسته است. با این مبنا، درگام بعد، باید برداشت‌هایمان از یکدیگر را مورد بازبینی قرار دهیم. برداشتهای نادرست، مسیر اقدامات نادرست را شکل می‌دهند. در پرونده هسته‌ای، این برداشت نادرست که حل مساله هسته‌ای ایران و رفع تحریمهای ظالمانه و رفتارهای نابهنجار علیه کشور ما باعث به خطر افتادن موقعیت برخی از همسایگان مسلمان ما در خاورمیانه و جهان خواهد شد، به جنجال‌های تبلیغاتی و حتی جنگ و نزاع منطقه‌ای دامن زد که به راستی برای جهان اسلام تأسف بار است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که خاتمه یافتن این بحران مصنوعی و دور شدن منطقه از وضعیت رویارویی نظامی، به نفع صلح، ثبات و توسعه منطقه و در جهت منافع همه کشورهای مسلمان است.

ظریف ادامه داد: برداشت نادرست و خطرناکی که توسط بدخواهان همه ما و با استفاده از انگاره‌های غلط و با پخش گزینشی برخی اظهارات غیرواقعی توسط رسانه‌ها، مطرح می‌شود و مبنای بسیاری از این نگرانی‌ها قرار گرفته است، این تصور دور از واقعیت است که ایران در پی احیای امپراطوری کهن خود است. این گزاره‌ای نادرست و باطل است و صرفا برای تزریق ترس و بدبینی و گسترش خشونت میان کشورهای منطقه طراحی و تولید شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم که ایران هدفی جز صلح و دوستی در محیط پیرامونی خود و در سطح بین المللی دنبال نمی‌کند. همچنانکه در گذشته اعلام داشته‌ام، مجددا نیز تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی، اصول همزیستی مسالمت آمیز و قواعد حاکم بر حسن همسایگی و با عنایت به چالشهای مشترک موجود، آماده گفت‌و‌گو و یافتن راه حل پایدار برای چالشهای منطقه‌ای و گسترش و تقویت مناسبات خود با دنیای اسلام و جهان عرب به طور عام و همسایگان عرب خود بطور خاص است.

وی خاطر نشان کرد: این گفت‌و‌گو‌ها باید بر اساس اصول مشترک پذیرفته شده جهانی و برخی اهداف مشترک صورت گیرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی تمامی کشور‌ها، تغییرناپذیری مرزهای بین المللی، عدم دخالت در امور داخلی سایر کشور‌ها، حل مسالمت آمیز اختلافات، ممنوعیت تهدید یا استفاده از زور و ترویج صلح، ثبات، پیشرفت و سعادت در منطقه.

وی نوشت: چنین گفت‌و‌گوهایی می‌تواند به صورت هدفمند و منظم در چارچوب یک مجمع منطقه‌ای نهادینه شده و به درک مشترک و ارتباطات متقابل در سطوح مختلف دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی و توافق در طیف وسیعی از موضوعات شامل موارد زیر منجر شود: اقدامات اعتمادساز و امنیت ساز، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی، تضمین آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت و دیگر منابع در خلیج فارس و محافظت از محیط زیست منطقه.

وی اضافه کرد: این گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای می‌تواند همچنین در ‌‌نهایت شامل ایجاد سازوکارهای عدم تجاوز و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای شود.

وزیر خارجه ایران افزود: هیچ کس نمی‌تواند با دامن زدن به بحران‌ها، جغرافیای همسایگی را عوض کند، ولی ما می‌توانیم از طریق همکاری و تفاهم، آینده بهتری فرآروی مردم منطقه قرار دهیم. در صورت اراده و عمل صلح طلبانه، خداوند نیز با ما است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
15
3
اینم نشه مثل تبریک به وزیر خارجه عربستان!
مجتبی
|
Germany
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
3
17
بسیار متین و اثرگذار
خدا قوت مرد.
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
2
17
بهترین سلاح برنده
اسلام دین صلح و دوستی حامی واقعی همسایه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
3
6
بعله از عربستان معلومه...!
پاسخ ها
محمد مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
ما زیادی به عربستان رو دادیم
ایران امروز، خیلی گردن کلفت تر از این حرفاست که به کسانی مثل عربستان رو بده.
کاش زنده باشیم و سقوط این خونخوارهای وهابی را ببینیم.انشالا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
2
16
سلام بر تو ظریف عزیز ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
2
6
آورین......آورین...
امير آذريان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
6
اگر دولت احمدي نژاد سر كار بود با اقدامات دولت جديد عربستان حتما تا بحال وارد جنگ بي نتيجه اي با عربستان كه مطلوب آمريكائيهاست شده بوديم !!!
احمدي نژاد با اينكه خودش در ايام دفاع مقدس نجنگيده بود ( غير از اون شش مه سال آخر جنگ كه در گردان مهندسي تيپ ويژه شهدا بود ) ولي بشدت علاقه داشت در سمت رياست جمهوري و از موضع بالا جنگ را تجربه و مزه فرمان دادن را بچشد .!!!!!
واقعا خدا رحم كرد و از اين مورد بسلامت گذشتيم .
سینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
0
5
آ مشالا
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
1
4
حال کردم با ریشه یابی های ظریف مخصوصا این:
"در بعد ذهنی، عدم اعتماد، بدبینی و دیگر احساسات منفی مانند ترس و نگرانی از موقعیت خود و دیگران، شرایط روانی سنگینی را در منطقه ایجاد کرده است."
نظرات بینندگان