arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

تلاش بزرگترين شرکت نفتي آمريکا براي حضور در ايران

شرکت نفتي اکسون موبيل بزرگترين شرکت نفتي آمريکا و جهان به دنبال حضور در ميادين نفتي ايران در آستانه ضرب الاجل براي توافق هسته‌اي ايران و غرب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شرکت نفتي اکسون موبيل بزرگترين شرکت نفتي آمريکا و جهان به دنبال حضور در ميادين نفتي ايران در آستانه ضرب الاجل براي توافق هسته‌اي ايران و غرب است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، توافق هسته اي نهايي ايران و غرب به لغو تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران منجر خواهد شد.

براساس تحريمهايي که آمريکا در سال 1979 عليه ايران وضع کرد، اين کشور هرگونه تجارت با ايران را منع و حتي مانع قرض‌ دادن پول از سوي موسسات مالي آمريکايي به ايران براي اهداف توسعه شد. اين تحريمها سپس در دوره‌هاي مختلف تغييراتي پيدا کردند، اما هيچ‌گاه به‌طور کامل لغو نشدند.

در سال 2005 دولت آمريکا هرگونه رابطه تجاري يا ديپلماتيک با ايران را پس از اعلام برنامه‌هاي هسته‌اي ايران به ‌طور کامل ممنوع کرد.

اما انتظار مي‌رود اگر طرفين تا 30 ژوئن به يک توافق هسته‌اي برسند، شرکت‌هاي نفتي خارجي به ميادين نفتي ايران هجوم خواهند آورد.

مقامات آگاه به مذاکرات پيشرفت گفتگوها را چندان اعلام نمي‌کنند و صرفا مسائل جزيي درباره‌ مسير مذاکرات را اعلام مي‌کنند، اما اکسون موبيل که به شدت تشنه اخبار پيرامون پيشرفت مذاکرات هسته‌اي ايران است در روزهاي اخير يک شرکت لابي‌گر را براي نظارت روي پيشرفت اين مذاکرات به کار گرفته است.

به گفته آلن گود تحليلگر شرکت مورنينگ استار تمام شرکت‌هاي نفتي خارجي بي صبرانه منتظر دسترسي به ميادين ايران هستند. که چهارمين ذخاير بزرگ نفت و دومين ذخاير بزرگ گاز طبيعي جهان را در اختيار دارد. به دليل هزينه‌ پايين اکتشاف در ايران حضور در اين کشور براي شرکت‌هاي نفتي غربي يک مزيت محسوب مي‌شود.

تمام اين شرکت‌ها مشتاقانه در حال نظاره مذاکرات هسته‌اي جاري هستند و اميدوارند که نتيجه مثبتي از آن حاصل شود که درهاي ورود به ايران را براي آنها کند.

خبر استخدام يک شرکت لابي‌گر از سوي اکسون موبيل اين گمانه‌زني را به وجود آورده که بزرگ‌ترين توليد‌کننده نفت خام جهان به لحاظ ارزش بازار در حال لابي با دولت آمريکا براي لغو تحريمها عليه ايران است.

اين درحالي است که اين غول نفتي هرگونه ادعا در اين زمينه را رد کرده و مي‌گويد: براي نظارت روي فعاليت‌هاي مرتبط با توافق هسته اي که قرار است 30 ژوئن امضاء شود، اين شرکت را به خدمت گرفته است.

کن کوهن نايب رييس اکسون موبيل در امور دولتي در يک کنفرانس خبري گفت: شرکت لابي‌گر تنها براي دريافت اطلاعات درباره زمان و نحوه لغو تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران استخدام شده است.

به دليل تحريم‌هاي دولت آمريکا عليه شرکت‌هاي نفتي غربي که با ايران همکاري دارند، ايران به دليل نبود سرمايه پايين‌تر از پتانسيل خود فعاليت مي‌کند اما اين روند در صورت امضاي توافق هسته‌اي در ماه آينده کاملا تغيير خواهد کرد.
نظرات بینندگان