arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۸۳۶
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

آغاز دور پنجم مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 معاونان وزیر امور خارجه دور پنجم مذاکرات برای نگارش پیش نویس متن توافق جامع را در ساعت 11 و 30 به وقت محلی - 14 به وقت تهران- در وین آغاز کردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی سه روز با هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای کاستن از تعداد پرانتز ها و موارد اختلافی مذاکره می کنند.

همزمان با معاونان، تیم های کارشناسی هم به ریاست حمید بعیدی نژاد و استفان کلمنت بر روی ضمائم کار می کنند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران دو روز پیش هم گفت در روز اجرای توافق طرف مقابل باید تحریم های اقتصادی و مالی را لغو کند . کارهایی هم هست که ایران باید انجام دهد که زمان بر است.

معاون وزیر امور خارجه یکی از راه های انجام این کار را طرح همزمانی ذکر کرد و گفت: راه حل هایی پیش بینی شده که در حال کار روی آن هستیم. برای ما اصل همزمانی بسیار مهم است.

عراقچی جزییات این طرح را ذکر نکرد ولی گفت : در حال کار بر روی یک جدول زمانی هستیم تا اصل همزمانی برای اقدامات ما و آنها اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: تمامی تحریم های اقتصادی و مالی از جمله انرژی، بانکی، خدمات مالی، سوئیفت، بیمه، حمل و نقل، کشتی سازی، بنادر همه یکجا و در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد. در پیش نویس هایی که کار می کنیم به ریز و جزییات نوشته شده است، تحریم های انرژی شامل نفت، گاز و پتروشیمی است خواهد بود و اینکه هیچ کشوری برای خرید نفت ما مشکلی نخواهد داشت. سرمایه گذاری در صنعت نفت ما و ... با جزییات در توافق خواهد آمد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: متن اصلی توافق حدود 20 صفحه است که 5 تا ضمیمه دارد که هر کدام از این ضمیمه ها ممکن است تا 30 صفحه باشد. امیدواریم توافق خوبی که مدنظر رهبری و مردم باشد حاصل شود که این توافق بیش از 50 تا 60 صفحه خواهد بود.

تیم های کارشناسی ایران و اتحادیه اروپا عصر سه شنبه مذاکرات خود را در وین آغاز کردند و امروز دور دوم این گفت و گوها برگزار خواهد شد.

این دور از مذاکرات تا جمعه ادامه خواهد داشت.

قرار بود پنجمین دور مذاکرات معاونان وزیر امور خارجه و معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز سه شنبه انجام شود که به امرز چهارشنبه موکول شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان