arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

داعش پادشاه اردن را تهدید به مرگ کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پایگاه خبری الوقت در گزارشی درباره فعالیت داعش در اردن و پیامدهای آن اعلام کرد که این گروهک تروریستی در پیامی خطاب به پادشاه اردن، وی را به مرگ تهدید کرده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری الوقت افزود که یک گروه مسلح اردنی ٨ اردیبهشت اعلام کرد با داعش بیعت کرده و آماده اقدام علیه عبدالله دوم پادشاه اردن است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد کشور اردن اندک اندک به سوی گسترش فعالیت گروه های تروریستی پیش می رود، به ویژه استان معان این کشور که شاهد فعالیت وسیع گروه های سلفی است.

چند روز پیش نیز تروریست های تکفیری داعش با انتشار یک فیلم ویدئویی، پادشاه اردن را دیکتاتور نامیدند و تهدید کردند که سر وی را از تنش جدا و اردن را به تلی از خاک تبدیل خواهد کردند.

در این ویدئو یک نوجوان اردنی عضو داعش با پاره کردن گذرنامه خود اعلام کرد که عبدالله دوم را ذبح می کند.

در همین حال، حساب های کاربری وابسته به گروهک تروریستی داعش در توئیتر مدعی شده اند که پرچم این گروهک در استان معان در اردن به اهتزاز درآمده است.

پیش از این تحولات نیز شبکه خبری سی. ان. ان با انتشار تصاویری از شهرهای مرزی اردن نشانه های وجود داعش در این مناطق را تایید کرد.

به علاوه پایگاه خبری عربی ٢٤ در گزارشی اعلام کرد که این اقدام به جوانان عشایر سوریه حق دفاع از خود و خاکشان را خواهد داد و نیروهای آموزش دیده عشایر تنها برای مبارزه با داعش آماده خواهند شد و با گروه دیگری مبارزه نخواهند کرد.

از سویی جواد العنانی معاون پیشین نخست وزیر اردن تاکید کرد که امان با دمشق منافع اقتصادی مشترکی دارد و این کشور نمی خواهد با گروه های تروریستی در مرز مشترک با سوریه گفت و گو کند یا مجبور به بستن همیشگی مرزها شود.

وی در عین حال سوریه را شاهراه معیشتی اردن برای عبور از لبنان، ترکیه و اروپا به شمار می رود.

مقام های بلندپایه اردنی نیز می گویند که چالش امنیتی ظهور داعش در اردن دلیل اصلی برکناری وزیر کشور و تعدادی از فرماندهان امنیتی این کشور است.

در همین حال شبکه خبری سی. ان. ان در گزارشی اعلام کرد که 'عبدالله نسور' نخست وزیر اردن گفته است 'حسین المجالی' وزیر کشور اردن استعفا کرده و 'توفیق الطوالبه' فرمانده کل امنیت عمومی و 'احمد السویلمین' فرمانده نیروهای گارد به اجبار بازنشسته شده اند.

این تغییرات در پی نا امنی های اخیر در استان معان اردن، ربوده شدن یکی از خودروهای سازمان اطلاعات این کشور به دست گروه های مسلح و برافراشته شدن پرچم القاعده روی داده است.

عبدالله دوم پادشاه اردن پیشتر در نشستی محرمانه به فرماندهان و وزیر کشور مهلت داده بود تا عاملان این حوادث را بازداشت کنند اما این مساله روی نداد.

به نظر می رسد برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان، در پی تسری دادن ناتو عربی برای رویارویی با پدیده های خودساخته در جهت مدیریت تحولات منطقه باشند.

از این رو می توان مقابله با داعش در معان را به عنوان نقطه شروعی برای هماهنگی، همگرایی و انسجام بیشتر به منظور مقابله جدی تر و تشکیل ناتوی عربی برای مداخله مستقیم در سوریه ارزیابی کرد.
نظرات بینندگان