arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴

سرافراز به سینمایی‌ها چه گفت؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 برخی از اعضای جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در دیداری صمیمانه با رییس سازمان صداوسیما، به بحث و بررسی موضوعات مرتبط با سینما و تلویزیون پرداختند.

در این نشست، دکتر سرافراز - رییس رسانه ملی - در سخنانی با اشاره به شرایط فرهنگی حاکم بر جامعه تصریح کرد:برای پیشبرد اهداف فرهنگی نظام باید نگاه به فرهنگ را از نگاه تجاری به نگرشی فرهنگی تغییر جهت داد.

وی با اشاره به سهم اندک بودجه فرهنگی کشور یادآور شد: در شرایط کنونی نگاه به رسانه ملی چنین است که این رسانه از طریق درآمدسازی و آگهی‌های تجاری بودجه خود را تأمین کند. در حالی که چنین نگرشی صحیح نیست نگاه به رسانه ملی باید فرهنگی باشد تا تجاری.

رییس صداوسیما در ادامه با اشاره به اقدامات شش ماه گذشته رسانه تصریح کرد: صداوسیما به لحاظ ساختار اداری یک دستگاه بزرگ و حجیم است که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و به همین جهت در اولین گام درصد برآمدیم تا ساختارش را اصلاح کنیم و چاره‌ای نداریم که این ساختار اداری را به ساختاری متناسب رسانه‌ای تبدیل کنیم که اگر این اتفاق نیفتد، بخش عمده‌ای از بودجه رسانه صرف حقوق و دستمزد خواهد شد و این برای حرکت رو به جلوی رسانه که در حال حاضر با بدهی‌های زیادی مواجه است، مناسب نیست.

دکتر سرافراز در ادامه پس از بیان مطالب مرتبط با بودجه رسانه، به برخی از موضوعات دیگر اشاره کرد که مهمترین آن تأکید بر حمایت از صنعت سینما، نگاه آسیب‌شناسی به فعالیت‌ها و پرهیز از ترویج سبک زندگی غربی بود.

وی با تأکید بر اینکه رسانه تلویزیون و سینما مهمترین نقش را در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند، خاطرنشان کرد که باید با نگاه آسیب‌شناسانه به تولیدات، به ترویج سبک زندگی صحیح در جامعه پرداخت و مردم را با مؤلفه‌های این سبک زندگی آشنا ساخت.

وی با تاکید بر اینکه کار تلویزیون با سریال‌سازی مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد و نه تله‌فیلم، یادآور شد: به همین دلیل تولید تله‌فیلم که با موفقیت همراه نبوده، محدود شده و فقط به برخی از مناسب‌ها اختصاص یافته است.

دکتر سرافراز در ادامه، از دست‌اندرکاران تلویزیون و سینما خواست تا طرح‌ها و ایده‌ها خود را درخصوص تولید سریال‌هایی بلند که مورد توجه مخاطبان است و با شخصیت‌ها همراه می‌شوند و تاثیر بیشتری می‌گیرند، به سیما ارائه کنند تا در دستور تولید قرار گیرد.

ریس صداوسیما درخصوص پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: درحال حاضر با توجه به اینکه چاره‌ای نداریم که بخش زیادی از بودجه خود را از راه آگهی‌ها تأمین کنیم، اما از پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی، حمایت می‌کنیم و تخفیف‌های زیادی در نظر گرفته می‌شود و علی ایحال باز هم تلاش می‌شود که حمایت کنیم. البته این حمایت باید دو طرفه باشد یعنی سینما هم باید معیارهای خود را به معیارهای پخش در تلویزیون نزدیک کند.

دکتر سرافراز در پایان با اشاره به اهمیت بحث علوم شناختی در تاثیرگذاری محتوا بر مخاطبان، تصریح کرد: در تلاشیم تا این مبحث را که جدید است به رسانه بیاوریم تا براساس شاخص‌های علوم شناختی میزان اثرگذاری خود را بر مخاطبان افزایش دهیم.

در این جلسه دکتر پورمحمدی معاون سیما در سخنانی با اشاره به اینکه سیاست جدید سیما در تولید محتوا، قصه محوری است تا بازیگر محوری و کارگردان محوری، تأکید کرد: در پخش تیزرهای سینمایی ضوابط و آئین‌نامه‌هایی داریم که نمی‌توانیم بر خلاف آن عمل کنیم و نسبت به پخش همه تیزر‌ها اقدام کنیم.

بنا بر این گزارش، در این نشست صمیمانه که تنی چند از تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون حضور داشتند، مطالب متعددی از سوی حاضرین مطرح شد که می‌توان به موار ذیل اشاره کرد: خارج شدن سینمای ایران از چنبره افسار گسیخته نمایش خانگی، برخورداری سهل‌تر نسبت به پخش تیزرهای سینمایی، ایجاد کمیته مشترک سینما و سیما با هدف بررسی قابلیت پخش فیلم‌های سینمایی داخلی، افزایش تولیدات مربوط به موضوع انقلاب و دفاع مقدس، حمایت از سینما از طریق خرید رایت فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون، حمایت از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای و آشنا با کار، حمایت تلویزیون از سینما همانند بسیاری دیگر از کشورها، حمایت از پخش بیشتر تیزرهای سینمایی، توجه به پخش فیلم‌های با موضوعات اجتماعی و خانوادگی، لازم و ملزوم بودن سینما و تلویزیون و حمایت از یکدیگر، افزایش بودجه تلویزیون با هدف افزایش تولیدات اثرگذار، استفاده بیشتر از نیروهای کیفی سینما، توجه تلویزیون به سینما به عنوان بازوی اثرگذار، دوری از رفاه زدگی در تولیدات تلویزیونی و سینمایی و توجه به تئوری‌های حوزه تلویزیون و سینما و دوری از فرمالیسم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان