arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

طالبان پاکستان به صف مخالفان خلافت داعش پيوست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالي که اخباري از اختلاف شديد ميان طالبان افغانستان و گروه داعش منتشر شده، طالبان پاکستان نيز به صف مخالفان خلافت داعش پيوست.

«ابو عثمان سالارزي» با نوشتن يک مقاله 60 صفحه‌اي با هدف انتشار اشتباهات «ابوبکر البغدادي» رهبر گروه تروريستي داعش، در «عمر نيوز» پايگاه رسمي طالبان پاکستان، خلافت وي را رد کرد.

سالارزي در اين مقاله «ملا محمد عمر» رهبر طالبان افغانستان، «بن لادن» رهبر سابق القاعده و جانشين وي «ايمن ظواهري» را ستود.

بيانيه طالبان پاکستان درگيري گروه القاعده و گروه تروريستي داعش در کشورهاي جنوب آسيا را به عنوان آخرين پيچ نبرد ميان اين دو گروه عنوان کرد.

بيانيه افزود: در حالي که گروه ترويستي داعش با شکار غيرقانوني فرماندهان طالبان ناراضي افغانستاني و پاکستاني به تاخت و تازش ادامه مي‌دهد، گروه القاعده همچنان روابط ديرينه و عميق خود با جهادي‌هاي سراسر منطقه را حفظ کرده است.

اين در حالي است که گروه ترويستي داعش تلاش مي‌کند که مورد حمايت طالبان و القاعده قرار گيرد. در ماه ژانويه تعدادي از فرماندهان رده مياني طالبان پاکستان با بغدادي بيعت کردند. در ماه فوريه نيز امير گروه طالبان در منطقه قبيله‌نشين «باجور» در برابر تبليغات ابوبکرالبغدادي تسليم شد. گفته مي‌شود اين بيعت پس از اختلافات ميان طالبان پاکستان در سال گذشته اتفاق افتاده است.

اما در ماه مارس سال گذشته ميلادي شاخه اصلي طالبان پاکستان که «جماعت الاحرار» نام دارد، تصميم به پيوستن مجدد به گروه اصلي طالبان را گرفت و در پي آن نيز گروه جهادي ديگري با نام «لشکر اسلام» به طالبان پاکستان ملحق شد.

در هفته‌هاي اخير گزارش‌هايي از تلاش گروه القاعده براي اتحاد مجدد جهادي‌ها منتشر شده است.

در اوايل ماه جاري ميلادي، «متيور رحمان» يکي از رهبران باسابقه القاعده، 3 گروه جهادي را تحت فرماندهي خودش متحد کرد و سپس به بيعت طالبان پاکستان درآورده بود.

وزارت خزانه‌داري آمريکا از رحمان به عنوان مدير برنامه‌ريزي گروه القاعده ياد کرد. وي در چندين حمله برنامه‌ريزي شده عليه غرب مانند توطئه ربودن هواپيماي مسافربري لندن در سال 2006 ميلاي و تلاش براي بمب‌گذاري در قطار در شهر نيويورک در سال 2009 ميلادي دست داشته است.

عمر نيوز همچنين گزارشي از روابط نزديک طالبان پاکستاني و القاعده در زمينه‌هاي مختلف را منتشر کرد.

در ماه آوريل، «محمد خراساني» سخنگوي طالبان پاکستان، يادداشتي را در مدح استاد «محمد فاروق» و «قاري عمران» دو رهبر القاعده در شبه‌قاره هند، که در ماه ژانويه در حملات پهپهادي جداگانه آمريکا کشته شدند، منتشر کرد.

خراساني گفت: فاروق بر محتواي عمر نيوز نظارت مي‌کند به عنوان نمونه، در ديدارهاي ما اگر خطايي در توليدات پايگاه اطلاع رساني و يا هريک از بيانيه‌هايي که من به عنوان سخنگو منتشر مي‌کنم، مشاهده کند، به ما گوشزد مي‌کند.

خراساني در مورد عمران نيز گفت: وي يکي از بزرگترين معلم‌هاي طالبان پاکستان است و خودش به همراه هزاران جنگجوي اين گروه توسط وي تربيت شده‌اند.

خراساني افزود: هزاران جوان پيش از يادگيري حملات سنگين عليه مراکز دشمن، آموزش‌هاي لازم را از عمران مي‌بينند.

در مقاله نوشته شده توسط ابوعثمان سالارزي در مورد رد خلافت داعش، انتقاداتي از عمليات‌هاي اين گروه تروريستي نيز به چشم مي‌خورد.

سالارزي ضمن انتقاد از هدف قرار دادن مکان‌هاي مقدس شيعيان و غيرنظاميان توسط داعش، اين حملات را «غيرعقلاني» خواند.

مدارک يافت شده در مقر بن لادن نشان مي‌دهد که القاعده روابط نزديک و ديرينه با طالبان پاکستان دارد.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان