arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۳۴
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴
فرانس پرس:

مذاکرات ایران و 1+5 در روزهای پایانی است؛ آیا ظریف و کری می توانند به توافقی بی نظیر دست پیدا کنند؟

جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است یک تلاش نهایی و مهم را برای انعقاد توافق هسته‌ای متحول‌کننده با ایران صورت دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانس پرس نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا قرار است یک تلاش نهایی و مهم را برای انعقاد توافق هسته‌ای متحول‌کننده با ایران صورت دهد.

به گزارش «انتخاب»، این در حالی است که برخی مقامات روز چهارشنبه هشدار دادند مذاکرات ممکن است از ضرب‌الاجل سی‌ام ژوئن نیز فراتر رود.

کری روز شنبه یک بار دیگر با همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف در ژنو دیدار خواهد کرد و دور تازه‌ای از مباحثات پیچیده فنی را در پشت درهای بسته برگزار خواهد کرد تا اختلافات مربوط به توافقی بی‌نظیر کاهش پیدا کند.

این توافق فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کاهش خواهد داد. در عوض،‌آمریکا و پنج قدرت بزرگ دیگر جهان متعهد می‌شوند تحریم‌های بخصوصی را که موجب مشکلات اقتصادی در کشور 75 میلیونی ایران شده است بردارند.

با این حال، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ایرانی روز چهارشنبه گفت طرفین ملزم به رعایت برنامه زمانی توافق‌شده در دوم آوریل نیستند.

وی گفت: در نقطه‌ای نیستیم که بگوییم مذاکرات به سرعت به نتیجه می‌رسد. مذاکرات ممکن است بعد از ضرب‌الاجل هم ادامه یابد.

با این حال، جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت آمریکا بر ضرب‌الاجل 30 ژوئن تمرکز کرده و تلاش‌های خود را معطوف به آن کرده است.

وی افزود: ما تا زمانی که جزئیات فنی انجام نشود توافقی نخواهیم داشت و انتظار داریم گفتگوها بدون توقف با همین سرعت ادامه یابد. فکر می‌کنیم به این هدف خواهیم رسید.

امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه گفت 20 صفحه از این متن نوشته شده است اما هنوز درباره 30 درصد از کار اختلاف وجود دارد.

ظاهرا یکی از اصلی‌ترین اختلافات دسترسی به مراکز نظامی برای برطرف‌کردن نگرانی‌های باقی‌مانده درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

تهران همیشه منکر تلاش برای ساخت بمب اتم بوده است و می‌گوید برنامه انرژی هسته‌ای این کشور صرفا معطوف به اهدف صلح‌آمیز است.

اما لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه هشدار داد با هرگونه توافق نهایی که در آن بازرسی از مراکز نظامی وجود ندارد مخالفت خواهد کرد.

یوکیو آمانو، رئیس دیده‌بان اتمی سازمان ملل روز سه‌شنبه گفت ایران موافقت کرده است پروتکل الحاقی را که حاوی مجوز بازرسی سرزده است اجرا نماید.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: وقتی ما متوجه وجود ناهمخوانی شویم یا دچار تردید شویم، می‌توانیم متقاضی دسترسی به مراکز اعلام‌نشده و از جمله مراکز نظامی شویم.

ظریف گفته است چارچوب توافق‌شده در ماه آوریل برخی دسترسی‌ها را اجازه می‌دهد اما بازرسی از مراکز نظامی را اجازه نمی‌دهد تا اسرار نظامی یا اقتصادی ملی حفظ شود.

یک مشکل دیگر نحوه برداشتن شبکه به‌هم‌پیوسته تحریم‌های آمریکا، اروپا و سازمان ملل است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران روز چهارشنبه کار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این کشور را ستود. این ستایش بعد از آن انجام شد که نمایندگان محافظه‌کار در پارلمان آنها را هدف انتقاد سنگین قرار دادند.
ایشان در دیدار با نمایندگان گفت مذاکره‌کنندگان دارند تلاش می‌کنند، عرق می‌ریزند ... تا به آنچه به نفع کشور و نظام است دست یابند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۱۳
امیرازقم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
6
31
به گزارش سایت خانه ی ملت
نماینده مردم تهران در مجلس، در رابطه با اینکه آیا مجلس به این موضوع وارد می‌شود یا خیر، عنوان کرد: متاسفانه این مجوزها را خود مجلس قبلا داده است و اگر کاری می خواهد انجام دهد، باید قانون را عوض کند. ما به دولت قبل هم مجوز افزایش قیمت بنزین تا ۳ هزار تومان را هم داده بودیم، به این دولت هم گفته‌ایم هر چقدر می‌خواهی اضافه کن! محجوب خاطرنشان کرد: بر این اساس، مجلس تنها با تجدیدنظر در قوانین مصوب خود می‌تواند در این رابطه وارد شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
درود بر روحانی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
بابا این .... افراطی نمیدونند قانون چیه ؟ تو اومدی از قانون حرف میزنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
روحانی نباید به پوپولیستهای بیسواد افراطی توجه کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
16
به گزارش خانه ملت؛ قانون هدفمندی یارانه ها دولت را مکلف کرده است که قیمت حامل های انرژی واقعی شود و دیگر دولت به این بخش یارانه پرداخت نکند.زمانیکه مرحله اول هدفمندی یارانه ها آغاز شد دولت نسبت به سهمیه بندی بنزین اقدام کرد و هر ماه 60 لیتر بنزین به کارت سوخت مردم واریز می شد این امر ادامه داشت تا سوم خرداد که دولت تصمیم گرفت قیمت بنزین تک نرخی شود. دولت در بیان دلایل حرکت به سوی بنزین 1000 تومانی را در جلوگیری از کسری بودجه خود دانست و اینکه دیگر توان پرداخت یارانه نقدی را ندارد. لذا در قبال صرفه جویی در این بخش دولت می تواند پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد.ولی این روند هم به اعتقاد نمایندگان مجلس باید ساماندهی شود لذا دولت در حذف ثروتمندان از لیست یارانه نقدی باید جدیت بیشتری داشته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
80 درصد قانون هدفمندی را روحانی اجرا کرد
متاسفانه بعضی ها کورند نمیبینند
شاهین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
تا جایی‌ که ما میدونیم می‌گفتم پول این یارانه‌ها پول نفت توی سفره ملت

من خودم بخدا از قشر متوسطه جامعه هستم

ولی‌ اینکه کلا یه سری از یارانه‌ها قطع بشه به چه حقی‌ پول نفت رو نباید به همون ثروتمند‌ها بدن؟

اینجوری مردمو دو دست می‌کنن

و باهم به جنگ میفتن

پول نفت هم حق من هم حق اون ثروتمنده

دولت کسریشو توی اشتباهاتش بگرده نه توی جیب مردم و حقشون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
11
37
مخالفان دولت سعی دارند تا با بزرگ کردن بحث آزادسازی قیمت بنزین تیم حسن روحانی را در طرف مقابل بحث معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم قرار دهند و از این منظر القا کنند که دولت هیچ اهتمامی برای اوضاع اقتصادی جامعه ندارد. حال آنکه آزادسازی قیمت بنزین و سوخت در کشور قسمتی از طرح هدفمندی یارانه‌ها است که پایه آن در دولت قبل ریخته شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
اونا آلزایمر دارند
ذهن درگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
5
30
هواداران احمدی‌نژاد زمانی موضوعاتی چون سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها را به شجاعت و جسارت رئیس دولت وقت نسبت می‌دادند. هر چند ناظران اقتصادی ریشه بسیاری از مشکلات داخلی را در طراحی و اجرای غیر‌کارشناسی‌شده همین دو اقدام می‌دانند اما در مقابل مسئولان و هواداران دولت قبل مدام بر این نکته تاکید می‌کردند که این دو اقدام کارهایی بوده‌اند که باید در دولت‌های سازندگی و اصلاحات اجرا می‌شد، اما عدم شجاعت و جسارت روسای‌جمهور وقت اجازاه آن را نداد و نهایتا احمدی‌نژاد به مثابه یک قهرمان اقتصادی توانست میخ آنها را در زمین اقتصاد کشور بکوبد.



با همین استدلال این سوال مطرح می‌شود که اگر سهمیه‌بندی بنزین و سوخت و هدمندی یارانه‌ها در دولت‌های نهم و دهم نمودار شجاعت مجموعه اجرایی کشور بود، چرا امروز بحث آزادسازی قیمت بنزین چنین وضعی ندارد و در راستای تنگ‌کردن عرصه زندگی بر مردم تفسیر می‌شود؟ آن هم آزادسازی که مصوبه دولت احمدی‌نژاد بود و نهایتا با تائید مجلس به عنوان یک قانون بایستی دیر یا زود اجرا می‌شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
جوابش را بدید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
4
23
مخالفان دولت مدام از تاثیرات زنجیره‌ای این تصمیم بر گرانی کالاها می‌گویند؛ آیا در دوران احمدی‌نژاد که چنین تصمیمات مشابهی «شجاعت» نام می‌گرفت خبری از تاثیرات زنجیره‌ای آن نبود؟ چه می‌شود که یک اقدام مشابهه در دولت احمدی‌نژاد «شجاعت» نام می‌گیرد و در دولت حسن روحانی «خیانت» او به سفره‌های مردم. حال آنکه آمار و ارقام به خوبی گواه است که موج آزادسازی عمومی قیمت‌ها در دولت‌های نهم و دهم چندین برابر دولت یازدهم بوده است.



یک حساب سرانگشتی هم اما نشان می‌دهد که اگر فضاسازی‌های موجود در زمینه افزایش قیمت بنزین را نادیده بگیریم، عموما آزادسازی قیمت بنزین تاثیر اقتصادی چندانی بر سبد خانوارها نخواهد داشت و به عبارتی هیچ فاجعه‌ای برای فشار بر مردم در کار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
احمدی نژادی ها برند فسادهاشون را جمع کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
حال آنکه آمار و ارقام به خوبی گواه است که موج آزادسازی عمومی قیمت‌ها در دولت‌های نهم و دهم چندین برابر دولت یازدهم بوده است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
الان بیسواد ها میان میگن بنزین را 5 برابر کرد پولش را داد !
بیسواد جان کل یارانتون 18000 تومن بود محمود از راه های برداشت اغز حساب بانکها کرد 45هزار تومن
یعنی هم تورم را افزایش داد و هم نقدینگی را
درود بر روحانی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
3
5
ایران باید پیش از هر کاری روی برکناری این آمانو آلت دست اسرائیل کلید کند و الا هر روز با تحریک اسرائیل یک بامبول در می آورد. البته اگر بازرسان با چشم بسته به مراکز نظامی برده شوند وبدون وسایل فیلم برداری و عکس برداری اینکار انجام شود خطر آن کمتر است و الا 60% این بازرسان جاسوس اسرائیل هستند و تمام جیک و پیک ما را در اختیار آنها قرار می دهند باید هوشیار باشیم بلایی را که سر صدام آوردند سر ما در نیاید. همچنین باید به سازمان انرژی اتمی اخطار داده شود چنانچه اطلاعات بازرسی ها در اختیار اسرائیل و امثال این کشورها قرار گیرد آن بازرس از لحاظ قوانین ایران جاسوس تلقی شده و پس از ورود به کشور دستگیر و طبق قوانین ایران محاکمه خواهد شد و این شرط در متن توافقات هسته ای نیز گنجانیده شود بطوری که راه تفسیر مغرضانه آن بسته شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
3
13
میزان رای ملت است وملت پشتیبان دولت مردمی است
هرکس این را بر نمی باید از کارش کناره گیری کند وامور را به مردم بسپارد
علی110
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
6
1
متاسفانه در دنیای استکباری وظالم امروز یک سری از اموال وحق وحقوق شما رو میگرن بعد برای پس دادنش شما رو مجبور میکنن امتیازات بیشتری بهشون بدی مثل اسرائیل که اول چن هزار فلسطینی رو اسیرمیکنه بعد برای آزاد کردن اونا کلی امتیازت دیگه میگیره حالا درجریان موضوع هسته ای هم غرب کلی ازپولهای مارو بلوکه کرده بعدشم مارو تحریم کرده که تا اینجا ما طلبکاریم ازاونا نه بدهکار یعنی اونا باید بدون گرفتن هیچی ازما این حقوق واموال ازدست رفته رو پس بدن تازه خسارت هم بدن ولی به جای اینکار از ماطلبکارن ومیگن ما باید شما رو بازرسی کنیم همیشه هم یه جای دبه وجرزنی برای خودشون باز میذارن حالا اگه وسط کار مذاکرات بهم بخوره اونا هیچ ضرری نکردن ولی این وسط ما کلی از اسرار مملکتی رو دراختیار اونا گذاشتیم وبعدهم صنعت هسته ایمون هم تعطیل شده راهکار اساسی: مقاومت در برابر غرب واستکبار
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
1
13
اقای احمدی نزاد ببین پرونده ملت ایران را به دست چه کسانی دادی ؟ من که اعتقاد دارم با رفتن پرونده به شورای امنیت و تحریم توسط این شورا در حقیقت پرونده تقدیم اسرائیل شد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
7
احمدی نژاد 45 تومان می ریخت به حساب مردم و وقتی هم کسری بودجه می آورد به رفیق شفیقش بهمنی می گفت اسکناس چاپ کن. چاپ بی رویه و بدون پشتوانه اسکناس باعث تورم وحشتناکی شد که هنوز هم تاثیرش پابرجاست.
حال آن که این دولت با تدبیر و مطالعه برای جلوگیری از کسری بودجه مجبور است که هدفمندی را درست انجام بدهد تا این پولها در جای درستش خرج بشوند. اما متاسفانه عده ای چنان تبلیغات منفی می کنند که انگاری کار خلاف قانونی انجام داده است و قرار است مردم را به کشتن دهد. خیالتان راحت، هر اتفاقی هم که بیفتد بدتر از دولتهای نهم و دهم با آن تورم کمرشکن نمی شود.
نظرات بینندگان