arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۷۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

نیویورک تایمز: وندی شرمن پس از پایان مذاکرات هسته ای استعفا می دهد / چه کسی اجرای توافق احتمالی در امریکا را برعهده خواهد گرفت؟

وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کنند آمریکا با ایران قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای از دولت کناره گیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نیویورک تایمز: وندی شرمن پس از پایان مذاکرات هسته ای استعفا می دهد / چه کسی اجرای توافق احتمالی را در امریکا برعهده خواهد گرفت؟

نیویورک تایمز نوشت وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کنند آمریکا با ایران قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته ای از دولت کناره گیری کند.

به گزارش «انتخاب»، رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی با ایران روز چهارشنبه گفت قصد دارد بلافاصله پس از پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن برای توافق نهایی به منظور محدود کردن برنامه هسته ای ایران، دولت را ترک کند.

با جداشدن وی، همه مقامات ارشدی که در دوسال گذشته با ایران مذاکره کرده اند نیز دولت آمریکا را ترک می کنند و این سوال و ابهام را بوجود می آورند که چه کسی باید روند پیچیده اجرای توافق احتمالی - توافقی که احتمالا تا پایان ضرب الاجل نهایی خواهد شد- هماهنگ کند.

شرمن پس از مطلع کردن کارکنان خود از این تصمیمش روز چهارشنبه به مقصد اتریش و سویس حرکت کرد. این سی امین سفر وی به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده آمریکایی است. در پنج هفته آینده، وظیفه وی این است که ببیند آخرین اختلافات با تهران- در موضوعاتی مثل زمانبندی برچیدن زیرساخت های هسته ای ایران و جزئیات بازرسی های نظامی و دیگر سایت های آن- قابل رفع شدن است یا نه.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که امیدوار است توافق هسته ای به سیاست خارجی اش اعتبار بسیاری ببخشد، در بیانیه ای گفت« مدتهای طولانی است که بر روی درایت، پشتکار و سخت کوشی منحصر به فرد وندی، که وی را به یکی از موثرترین دیپلمات های نسل خودش تبدیل کرده است، تکیه کرده ام».

البته اکثر جمهوری خواهان شرمن را معمار اصلی طرحی می دانند که با رای گیری مستقیم کنگره درباره توافق نهایی مخالفت دارد. تا زمانی که کنگره اقدام جدی انجام نداد، دولت آمریکا قصد نداشت توافق نهایی را برای رای گیری درباره لغو دائمی تحریم ها علیه ایران به کنگره ارائه کند. در عوض، بر اساس قانونی که اوباما هفته گذشته امضا کرد، کنگره در مدت یک تا دو ماه پس از امضای توافق نهایی درباره آن رای گیری خواهد کرد. در صورتی که کنگره توافق را رد کند، شانس اوباما برای اجرای تصمیمش بیشتر است چرا که کنگره اکثریت آرایی که بتواند جلوی حق وتوی رئیس جمهور را بگیرد، به دست نیاورده است.

شرمن نفر سوم وزارت امور خارجه آمریکا گفت قصد ندارد سمت دیگری را در دولت بپذیرد و تا کنون هیچ برنامه دیگری را نیز اعلام نکرده است.

شرمن با هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا رابطه نزدیکی دارد. در واقع این کلینتون بود که شرمن را به دولت بازگرداند تا موضوع ایران و موضوعات دیگر را مدیریت کند.

این روزنامه در ادامه نوشت، توافق هسته ای با ایران جزئیات بسیار بیشتری در مقایسه با توافق های شکست خورده با کره شمالی دارد، اما این هم هیچ تضمینی برای موفقیت توافق با ایران نخواهد بود.
مقامات دولت نگرانند با خروج شرمن، برنز و جیک سالیوان- یکی از مشاوران ارشد کلینتون- بخش اعظم حافظه تاریخی درباره توافق ایران از بین برود.

شرمن گفت پاسخ به سوال بزرگ تر درباره مذاکرات ایران- این که آنها قادر خواهند بود پس از سی و پنج سال دشمنی، روابط حسنه گسترده تر میان دو کشور برقرار سازند- چندین سال زمان نیاز دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
86
9
کاشکی مسئولان تمرکزشون رو به توانایی داخل کشور معطوف میکردن نه به رفع تحریم هایی که معلوم نیست چه زمانی و به چه مقدار انجام میشه اونم در مقابل دادن امتیازهای بزرگ!
جای تاسف داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
مگه الان رو مسائل داخلی کار نمیکنن ؟!
نمی بینی تورم از اون حالت لحظه ای در اومده و تقریبا ثابت شده . همچنین موفقیتهای بزرگ در مورد بهداشت ، و جمع و جور کردن خطاها و اشتباهات تاریخی دولت قبل که حالا حالاها باید برای جبرانش وقت گذاشت ، و خیلی از مسائل دیگه . واقعا اینارو تو کشور و جامعه نمی بینی ؟!!!
اینم بدون ، که اونا دارن مذاکره میکنن برای رفع موانع بین المللی . موانعی که نمیذاره با دنیا و حتی کشورهای همسایه ، در ارتباط درست اقتصادی و سیاسی باشیم.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
1
38
با سلام نظر شما اینه که با تمام دنیا در جنگ باشیم عزیزم این درست نیست ما با امریکا مشکل داریم اما این دلیل نمی شود که با همه قطع رابطه کنیم و بگوییم توان داخل .ما باید عزتمان را حفظ کنیم ضمن اینکه بر اساس منافع ملی با سایر کشورها نیز تامل داشته باشیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
2
1
این توافق چندین سال زمان نیاز دارد.
شاید این افقی است که شرمن به آن نگاه میکند
علی اکبر خزلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
0
7
هم وطن گرامی گفتگو همان توجه به ظرفیت داخلی ملت با فرهنگ ایرانست ،اگر تمام نیاز های اقتصادی خود را بر آورده کنیم باز هم برای صادرات توانایی های خود نیاز به تعامل با دنیا داریم، مانند همه کشور های موفق، تحریم ها نا عادلانه و اثر گذار بوده اند چرا این وزنه نفس گیر رو به خود ببندیم وبا آن به فکر حرکت به جلو باشیم وقتی میشه گرهشو وا کرد ،دورش انداخت وسبک حرکت کرد.
نظرات بینندگان