arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

بازاریابی گردشگری ، بزرگترین صنعت قرن

اگر بازاریابی را فرایندی مدیریتی بدانیم تمام فعالیتهای برنامه ریزی ، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیتهای بازاریابی است .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


به گزارش انتخاب ،  مهرداد تاوتلی کارشناس ارشد گردشگری و هتلداری در یادداشتی نوشت :

گردشگری به عنوان یکی از سریعترین صنایع در حال رشد در توسعه اقتصادی کشورها می باشد . کشورهای پیشرو در این بعد از فعالیتهای اقتصادی ناشی از آن ، سالانه سهم عمده ای از درآمدهای ناشی از ورود گردشگران را به خود اختصاص می دهند .

در واقع امروزه گردشگری بزرگترین صنعت قرن حاضر می باشد و روز به روز در حال رشد و ترقی است . به گونه ای که سازمان جهانی گردشگری پیش بینی می کند که در سال 2020 تعداد گردشگران به 5/1 میلیارد نفر خواهد رسید . در این بین بازاریابی گردشگری اهمیت ویژه ای می یابد ، بازاریابی گردشگری یک روند مدیریت فنی شامل پیش‌بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است، به طوری که شرکت‌های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. به اعتقاد کاتلر، بازاریابی عبارت است از: «فرآیندی اجتماعی و مدیریت فنی که طی آن افراد و گروهها نیامندی‌هایشان را از طریق مبادله کالاها و خدمات با یکدیگر برآورده می‌سازند» تمامي امور مربوط به توسعه گردشگري بايستي با بازاريابي توأم و يكپارچه باشند. زيرا بازاريابي يك فرايند مديريتي است.

اگر بازاریابی را فرایندی مدیریتی بدانیم تمام فعالیتهای برنامه ریزی ، تهیه محصولات گردشگری و جذب گردشگر نیازمند عملیات و فعالیتهای بازاریابی است . بازاریابی عبارت است از همه فعالیتهای ارزیابی بازار و نیازهای مشتریان آن بازار ، همراه با ارزیابی خدمات ، امکانات ، هزینه های حصول به هدف و تسهیلاتی که رضایت مشتریان را در بر دارد . این فرایند شامل برنامه های هدف گذاری شده بر گروه خاصی از مشتریان و ترغیب آنها به استفاده از خدمات است .

کشورمان ایران جزو ده کشور برتر دنیا از نظر تاریخی و فرهنگی و بناهای فاخر و جزو پنج کشور اول دنیا از نظر اکوسیستم طبیعی است این در حالی است ، که جزیره کیش به عنوان اولین منطقه ی آزاد تجاری و صنعتی کشور یکی از مناطق دارای پتانسیل و ظرفیت بالای گردشگری در حوزه خلیج فارس می باشد . سه مقوله اصلی ترغیب سفر یک گردشگر به مقصد خاص را جزیره کیش داراست که با نام مختصر 3S نامیده می شود که عبارتند از دریا ، آفتاب ،ماسه ؛ در این میان سازمان منطقه آزاد کیش می تواند در راستای اهداف خود با برنامه ریزی و اجرای دقیق مدیریت بازاریابی تا حدود زیادی نسبت به رشد و توسعه اقتصادی منطقه اقدام نماید . برنامه ریزی بازاریابی گردشگری باید مستمر و به طور فرآیندی صورت بپذیرد و همیشه با روشها و ابزارهای جهانی و بین المللی و با نگاه منطقه ای به روز شود . در واقع عناصر تشکیل دهنده بازاریابی گردشگری نه تنها وسیله ای لازم و مهم برای افزایش تعداد گردشگران به شمار می رود ، بلکه چنانکه با برنامه ریزی و به طور سیستمی مورد استفاده مسئولان و بازاریابان گردشگری قرار گیرند ، می تواند نقشی اساسی و ارزنده ای در ایجاد جایگاه مثبت در ذهن گردشگران به عهده داشته باشند .

امروزه دولتها با توجه به واقعیت دهکده جهانی و از بین رفتن مرزها ، به عنوان بخشی از این دهکده جهانی نمی توانند بی تفاوت نسبت به کل مجموعه که همان جهان پیشرفته و پیچیده امروز است حرکت کنند . بلکه باید از تک روی فاصله گرفته و به تفکر سیستمی مجهز شوند . ضعف بازاریابی گردشگری در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عمده ترین عامل عقب ماندگی ایران از روند رو به رشد این صنعت در بازارهای جهانی است . بر این اساس با اتخاذ سیاست گزاریهای مناسب و تعدیل در سیاست های منطقه ( بازنگری در همه قوانین که مربوط به گردشگری می شود ) می توان به یک الگوی جامع ،‌در مقاصد گردشگری با توجه به خواسته ها و نیازهای گردشگران رسید . با بازنگری در قوانین مربوط به گردشگری می توان نقش بازاریابی گردشگری را در سیاست گزاریها پررنگ تر کرد و با اختصاص بودجه و امکانات مناسب در امر بازاریابی گردشگری از این صنعت بهره برد . اولین و مهم ترین کار پس از آماده سازی و ارائه یک محصول به بازار، بازاریابی و معرفی اثربخش آن به بازارهای هدف است. در مورد پایگاه های اینترنتی نیز این امر صادق است و با توجه به هزینه بسیار پایین و اهمیت روزافزون بازاریابی اینترنتی که گوی سبقت را از بسیاری روش های بازاریابی سنتی ربوده است، یکی از عوامل مؤثر در پیشبرد و فروش گردشگری، ابداعات و نوآوری‌ها در کاربرد اینترنت و تجارت الکترونیکی است. موفقیت بازاریاب یک مقصد، مستلزم آگاهی از توانمندی‌های بالقوه گردشگران، خدمات مورد نیاز آنها در سفر و همین طور اطلاع از همه انتظاراتی است که آنان مایل‌اند در طول سفر خود به آن دست یابند.

شایسته است که بخش های مختلف صنعت گردشگری قبل از راه اندازی پایگاه اینترنتی و پس از آن به گونه ای عمل کند که بیشترین بهره وری و کارآمدی را در بر داشته باشد.همچنین با بازنگری در قوانین مربوط به گردشگری در امر فعالیت های بازاریابی می توان نیازهای گردشگران را شناسایی و بازارهای هدف را تعیین و بخش بندی که لازمه بازاریابی در جذب و ترغیب گردشگر می باشد را ملحوظ نظر قرار داد . و در نهایت از منابع اقتصادی ، اجتماعی ، و فرهنگی این صنعت به طور عام در سطح کشور و به طور خاص در جزیره کیش سود برد .


نظرات بینندگان