arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۶۹۹۵
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

بان کی مون: مناقشه یمن راه حل نظامی ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از تشدید درگیری ها در یمن، بار دیگر تاکید کرد که بحران این کشور راه حل نظامی ندارد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری شینهوآ به نقل از استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل، بان کی مون دیروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن گفت که از اسماعیل ولد شیخ احمد فرستاده ویژه اش این سازمان به یمن خواسته است تا تلاش های خود را برای گفت و گو با مقام های دولت سابق این کشور، گروه های سیاسی و کشورهای منطقه مضاعف کند تا بتوان نشست یمن در ژنو را در اولین فرصت ممکن برگزار کرد.

وی تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرده که نشست مشورتی ژنو با موضوع یمن، در اسرع وقت برگزار شود.

بان سه شنبه گذشته گفته بود، مذاکرات ژنو در خصوص یمن به درخواست دولت سابق این کشور و برخی دیگر از شخصیت های درگیر در این مناقشه ، به تعویق می افتد.

این نشست قرار بود در تاریخ 28 مه (7 خرداد) در ژنو سوییس با هدف بازگرداندن روند انتقال سیاسی به یمن و با حضور اعضای دولت سابق، جناح های سیاسی از جمله جنبش مردمی انصارالله و نمایندگان ائتلاف سعودی برگزار شود.

ائتلاف سعودی از ششم فروردین سال جاری تاکنون به بهانه بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، مناطق مختلف این کشور را هدف تجاوز نظامی قرار داده و بر اساس اعلام سازمان ملل، تاکنون بیش از دو هزار نفر را به خاک و خون کشیده است.

سازمان بهداشت جهانی دیروز هشدار داد که هشت میلیون و 600 هزار یمنی نیازمند کمک های فوری پزشکی هستند و بیش از این نباید مردم بی گناه کشته شوند.

دیگر نهادهای کمک رسان بین المللی نیز اعلام کرده اند که در نتیجه این تجاوز، جمعیت 25 میلیونی یمن با کمبود آب، غذا، دارو و انرژی روبرو هستند.

هرج و مرج در یمن در نتیجه فرار رییس جمهوری این کشور و مداخله نظامی ائتلاف سعودی باعث شده شبکه تروریستی القاعده بیش از پیش جای پای خود را در این کشور محکم کند و گروه تروریستی داعش نیز به یمن وارد شود.
نظرات بینندگان