arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

گاردين: مقاومت متحدان ايران در برابر داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«جو بايدن»، معاون رئيس‌جمهوري آمريکا، روز دوشنبه با «حيدر العبادي»، نخست‌وزير عراق، گفت‌وگو کرد و به او اطمينان داد که ايالات‌متحده‌آمريکا از عراق حمايت مي‌کند. اين گفت‌وگو يک روز پس از اشارات جنجال‌برانگيز «اشتون کارتر»، وزير دفاع آمريکا، انجام گرفت که باعث پديدآمدن جنگ لفظي ميان بغداد و واشنگتن شد. کارتر روز شنبه به سي‌ان‌ان گفت: نيروهاي عراقي نشان داده‌اند که هيچ اراده‌اي براي نبرد با داعش ندارند.

هفته گذشته نيز داعش شهر پالميرا را در سوريه تصرف کرد. يک مقام عراقي در واکنش به اين سخن وزير دفاع آمريکا به آسوشيتدپرس گفته: «به کارتراطلاعات غلط» داده شده» و افزوده: «ما نبايد در مورد کل ارتش عراق برپايه يک حادثه مجرد قضاوت کنيم». بيانيه اخير کاخ سفيد مي‌گويد: «بايدن فداکاري و شجاعت نيروهاي عراقي در ١٨ ماه گذشته در رمادي و جاهاي ديگر را ستوده و از تصميم عراقي‌ها براي بسيج نيروهاي اضافي و آماده‌کردن آنها براي عمليات ضدحمله عليه داعش حمايت مي‌کند».

قدرت‌هاي رقيب و متفقان در مورد موفقيت اخير داعش، اتهامات و اشارات تندي را در ميان هشدارها، مبني‌بر اينکه ممکن است داعش صدهانفر از اسرايي که در نبردهاي اخيرش به گروگان گرفته را اعدام کند، ردوبدل کرده‌اند. در ايران، قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس، گفته: ايالات‌متحده «هيچ‌ اراده‌اي» براي جنگيدن با داعش ندارد.

 سليماني افزوده است: «امروز هيچ‌کس به‌جز ايران و ملت‌هايي که بعد از ايران يا با حمايت ايران عليه داعش مي‌جنگند، وارد درگيري با داعش نشده‌ است». سليماني گفت: «هواپيماهاي جنگنده آمريکا هيچ کاري براي متوقف‌کردن پيشروي داعش در رمادي انجام نداده‌اند و ايالات‌متحده در توسعه داعش دست دارد». هم‌زمان با اين تحولات، روز دوشنبه «ژنرال تيم‌کراس» عالي‌رتبه‌ترين افسر نظامي بريتانيايي، که در برنامه‌ريزي بعد از جنگ در عراق شرکت دارد، گفت: «ارتش عراق فاقد همبستگي روحي براي جنگ عليه داعش است».

 اين در حالي است که در واشنگتن حملات جمهور‌خواهان عليه دولت اوباما در مورد سياستش عليه داعش شديدتر شده است. روز يکشنبه جان مک‌کيتي، رئيس کميته نيروهاي مسلح سنا، رئيس‌جمهوري اوباما را براي گفتن اينکه تغييرات آب‌وهوايي تهديدي براي امنيت ملي ايالات‌متحده آمريکاست، در صورتي که پيشروي داعش از کنترل خارج شده است و اين امر تهديدي براي امنيت ملي آمريکا به حساب نمي‌آيد، مسخره کرد.

در رأس جنگ لفظي بين‌المللي، عدم توافق بين‌ ايالات‌متحده، عراق و ايران در مورد چگونه جنگيدن عليه داعش خودنمايي مي‌کند. ماه‌ها حملات هوايي قادر نبوده پيشروي داعش را متوقف کند. هفته گذشته گروه داعش پايتخت عمدتا سني‌نشين استان الانبار را اشغال کرد. اين بزرگ‌ترين پيروزي داعش در عراق از زمان سقوط موصل در تابستان گذشته و اعلام خلافت گسترش‌يافته‌اش در عراق و سوريه به حساب مي‌آيد. پيشروي داعش محدود به عراق نمي‌شود.

هفته گذشته اين گروه، کنترل شهر تاريخي پالميرا در سوريه و ميدان گازي راهبردي نزديک به آن را پس از يک هفته محاصره به چنگ آورد. اين پيروزي داعش باعث پديدآمدن يک بحران انساني به‌خاطر فرار هزاران نفر از ساکنان اين شهر شده است.

داعش تا اينجاي کار بيش از ٢٠٠ نفر از ساکنان شهر و روستاهاي اطراف - شامل افراد غيرنظامي و رزمندگان طرفدار اسد - را اعدام کرده است. داعش همچنين ٦٠٠ نفر را در جنگ‌هاي شرق شهر حمص و پالميرا - شامل رزمندگان طرفدار حکومت و غيرنظاميان حامي بشار اسد - اسير کرده است.

به احتمال زياد همه اين اسرا اعدام خواهند شد. دولت سوريه گفته داعش ٤٠٠ نفر از غيرنظاميان را در پالميرا در طول تعطيلات آخر هفته کشته است. روز دوشنبه نيروي هوايي اسد بيش از ١٢ حمله هوايي عليه مواضع داعش در شهر پالميرا انجام داده است که شامل حمله به مواضع داعش در نزديکي خرابه‌هاي باستاني شهر که بسياري مي‌ترسند داعش به آنها صدمه بزند يا مخروبه‌شان کند، نيز مي‌شود.

منبع : شرق
نظرات بینندگان