arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۴ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

ارزش یوان واقعی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرد: یوان چین که واشنگتن مدتها مدعی بود دستکاری شده است، دیگر پایین‌تر از ارزش واقعی نیست.

به گزارش ایسنا، ارزش یوان که به رنمینبی هم معروف است، سالها عامل تنش میان چین و شرکای تجاری بزرگش بویژه آمریکا بوده که پکن را متهم کرده بود برای افزایش توان رقابت صادرکنندگانش، ارزش یوان را عمدا پایین نگه داشته است.

صندوق بین المللی پول پس از اعزام یک هیات به چین، در بیانیه ای اعلام کرد: ارزیابی ما اکنون بر این است که نرخ مبادله یوان طی یک سال گذشته به سطحی رسیده که دیگر پایین‌تر از ارزش واقعی نیست.

چین به دلیل نگرانی از ورود و خروج غیرقابل پیش بینی ارز که به اقتصادآسیب می‌زند و کنترلهای مالی کشور را ضعیف می‌کند، نظارت دقیقی بر ارزش یوان اعمال می‌کند اما همچنان در تلاش است تا ارز این کشور جایگاه بزرگتری در سیستم مالی جهان داشته باشد و به عنوان مثال در سبدی از ارزهایی قرار بگیرد که ذخیره ارزی "حق برداشت ویژه" (SDR) صندوق بین المللی پول را تشکیل می‌دهند.

صندوق سبد SDR را امسال مورد بازبینی قرار می‌دهد و یوان پتانسیل گنجانده شدن در این سبد را دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، یوان یکی از باثبات‌ترین ارزهای دنیا است که نوسان روزانه آن از سوی مقامات چین شدیدا محدود شده است.

ارزش یوان به مدت دو سال تا ماه مه سال 2010 حدود 6.82 در برابر دلار آمریکا بود تا اینکه تحت فشار آمریکا افزایش یافت و در ژانویه سال 2014 به 6.04 رسید، اما اکنون که رشد اقتصادی چین کند شده است، این ارز مجددا نزول کرده و پس از اعلام صندوق بین المللی پول، 6.21 یوان در برابر هر دلار معامله شد.

در این بین واشنگتن موضع خود را تغییر نداد و یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا با تکرار مواضع قبلی این کشور، اظهار کرد که یوان بسیار ارزان مانده است.

بر اساس گزارش اخیر وزارت خزانه داری آمریکا، ارزش یوان در شش ماه گذشته حدود 10 درصد در برابر دلار افزایش یافته اما ارزش آن همچنان به میزان قابل توجهی پایین است.

جیکوب لیو، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته از چین خواست برای اصلاحات مبادله ارزی خارجی پیشرفت بیشتری داشته باشد.

یوان اکنون یکی از 10 ارز بزرگی است که به عنوان ذخیره ارزی توسط دولتهای خارجی نگهداری می‌شود. همچنین پکن با 10 کشور و منطقه توافق تهاتری دارد و با 28 بانک مرکزی پیمان ارزی امضا کرده است.
نظرات بینندگان