arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

آيت الله مکارم شيرازي: حمايت ما از دولت هاي صالح توام با نظارت است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آيت الله ناصر مکارم شيرازي از مراجع تقليد گفت: از دولت هاي صالح و فعلي حمايت مي کنيم اما حمايت ما توام با نظارت است.

اين مرجع تقليد روز پنجشنبه در هفدهمين اجلاسيه اساتيد سطح عالي و خارج حوزه علميه قم بيان داشت: اگر جايي کاري در دولت کم و زياد شود جامعه مدرسين، اساتيد يا مراجع تذکر مي دهند و چنين حوزه اي محبوب امام زمان(عج) خواهد بود.

وي همچنين با انتقاد از زياد بودن تعطيلات حوزه هاي علميه ابراز داشت: بايد فکري اساسي در اين زمينه شود و جلساتي براي حل مشکلات حوزه با حضور اساتيد ترتيب يايد.

آيت الله مکارم شيرازي گفت: موافق افت تحصيلي حوزه نيستيم و در حالي که هر سال سووالاتي فقهي را به مسابقه در بين شاگردان خود مي گذاريم شاهد هستيم که پاسخ هاي خوبي در قالب رساله هاي مختلف ارائه مي شود ولي در عين حال حوزه مشکلاتي دارد که بايد توسط اساتيد آن فهرست شود.

وي افزود: شوق و انگيزه معنوي به درس بايد در طلاب وجود داشته باشد و ايجاد اين انگيزه کار اساتيد حوزه است که بايد حالات و شوق بزرگان پيشين حوزه را براي طلاب بازگو کنند.

آيت الله مکارم شيرازي بيان داشت: بايد در حفظ سنت هاي حوزه هاي علميه کوشا باشيم که يکي از آن ها مساله مباحثه و ديگر سنت ها چون رابطه استاد و شاگرد، عدم وجود هدف مدرک گرايي صرف و رابطه معنوي استاد و شاگرد است که بايد حفظ شوند.

وي افزود: آميختن پيشرفت هاي علمي با پيشرفت هاي اخلاقي در زماني که عوامل فساد زياد شده است بسيار مهم بر شمرده مي شود و دشمنان مي خواهند فساد را در ايران فراگير کنند تا مقاومت در مقابل دشمن را از بين ببرند که زائيده تقوا و عشق است.

وي گفت: حفظ استقلال حوزه بسيار مهم است و افتخار حوزويان شيعه و پيروان مکتب اهل بيت مستقل بودن حوزه هاي علميه و مراجع تقليد است که حتي به دولت هاي صالح نيز وابسته نيستند.


اين مرجع تقليد بيان داشت: استقلال حوزه بود که باعث قيام امام راحل شد اين در حالي است که مفتيان در کشوري چون عربستان توسط دولت ها تعيين مي شوند و همين مفتيان در قبال حمله به يمن که کاري جنايتکارانه و احمقانه بود بر آن صحه گذاشتند.

آيت الله مکارم شيرازي با تاکيد بر اينکه عمق بخشيدن به درس هاي حوزه بايد همواره مورد توجه اساتيد باشد افزود: در ميان حوزه هاي علميه شاهد حضور افراد نخبه و استعدادهاي برتر هستيم که بايد آن ها را شناخت و براي پرورش نخبگان برنامه ريزي خاصي داشته باشيم تا به سمت اجتهاد مطلق بروند.

صدها تن از اساتيد برجسته سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم در اجلاسيه يک روزه اساتيد که در سالن همايش مدرسه علميه امام کاظم(ع) برگزار شد شرکت کردند و چهار کميسيون تخصصي نيز براي بررسي مسائل اساتيد حوزه در اين اجلاسيه تشکيل شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان