arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴

خطرناک ترين فرودگاه هاي جهان را بشناسيد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 فرودگاه ها نه تنها حامي جان مسافران در طول پرواز بلکه حافظ بارهاي مسافراتي آنها نيز هستند. اما گاهي يک پرواز چالش هايي را به همراه دارد و اين چالش ها زماني اتفاق مي افتند که فرودگاهها در مکاني هايي نامتعارف ساخته شده باشند. ما در اينجا فرودگاه هايي را که به دليل خطراتي که براي جان مسافران را تهديد مي کند، از ديگر فرودگاه ها متمايز شده اند، به شما معرفي مي کنيم.

1. فرودگاه تنزينگ-هيلاري
اين فرودگاه که نام اصلي آن فرودگاه «Lukla» است، در کوههاي هيماليا کشور نپال قرار دارد و در ارتفاع ۲۸۶۰ متري از سطح دريا واقع شده است. اين فرودگاه بيشتر براي افرادي که مي خواهند از اورست صعود کنند، مورد استفاده قرار مي گيرد. اما چه چيزي آن را به خطرناک ترين فرودگاه جهان تبديل کرده است؟ عوامل مختلفي وجود دارد که از ميان آنها مي توان به طوفان هاي غير قابل پيش بيني، ارتفاع زياد فرودگاه، ابرهاي پراکنده، باند 457 متري و شيب صخره هاي واقع شده در انتهاي باند اشاره کرد. به همين دليل خلبان ها مجبورند از هلي کوپتر و هواپيماهاي کوچک که در کمترين ارتفاع مي توانند از زمين بلند شوند، استفاده کنند. تصادفات بسياري در اين فرودگاه رخ داده و دليل آن هم شرايط نامساعد جوي و ديد ناکافي خلبانان بوده است. در سال 2010 خلبان هواپيماي «Sita Air Dornier Do 228» کنترل ترمز خود را از دست داد و از مسير خود خارج شد. اگر چه جلوي هواپيما آسيب ديد اما خوشبختانه مسافران جان سالم به در بردند.

2. فرودگاه بين‌المللي پرينسس جوليانا
اين فرودگاه پرجمعيت در جزيره سينت مارتن قرار دارد. چيزي که اين فرودگاه را خطرناک مي کند، نزديکي آن به ساحلي است که اغلب بومي ها و توريست ها از آن استفاده مي کنند. باند فرودگاه درست در کنار اين ساحل قرار دارد. اگر مي خواهيد بلند شدن يک هواپيما را از نزديک مشاهده کنيد و از لحظه به لحظه آن عکس بگيريد، ما اين ساحل را به شما معرفي مي کنيم. اگرچه ماموران امنيت به افراد هشدار مي دهند تا هنگام بلند شدن هواپيما از آن مکان دور شوند تا شدت هواي موتور که گاهي منجر به مرگ نيز مي شود به آنها آسيب نرساند، اما برخي بر خلاف آن عمل مي کنند. آنها از قصد به حصارهاي اطراف باند نزديک مي شوند تا شدت هواي موتور، آنها را به ساحل پرت کند.

3. فرودگاه بين‌المللي کانزاي
فرودگاه بين‌المللي کانزاي يک فرودگاه همگاني باربري است که يک باند فرود آسفالت بتن دارد و طول باند آن ۳۵۰۰ متر است. اين فرودگاه در شهر اوساکا کشور ژاپن قرار دارد و در نوع خود چه از لحاظ معماري و چه از لحاظ قرار گرفتن در دل اقيانوس، بي نظير است. گرچه باند بتني اين فرودگاه دچار پيري زودرس شده و 3 سانتيمتر بيش از پيش بيني ها در آب فرو رفته است. خطراتي که اين فرودگاه را تهديد مي کند، موقعيت جغرافيايي آن مانند تغييرات آب و هوايي و جزر و مد دريا است. کارشناسان هشدار دادند که اگر تغيير دماي ناگهاني اتفاق افتد، اين فرودگاه در طي 50 سال آينده به زير آب فرو خواهد رفت.

4. فرودگاه اسکاتلند، بارا
تنها فرودگاه ماسه اي جهان، فرودگاه اسکاتلند است. شما مي توانيد فرود هواپيماها را در ماسه هايي که در امتداد جزيره بارا قرار دارد، مشاهده کنيد. اين فرودگاه مجهز به 3 باند است که گاهي در اثر جزر و مد به زير آب مي روند. برنامه پروازهاي آن نيز مطابق شرايط آب و هوايي تنظيم مي شود. فرودگاه اسکاتلند نيز مانند فرودگاه پرينسس جوليانا در دسترس عموم قرار دارد. اگر چه به افراد توصيه شده هنگام عبور هواپيماها از آن مکان دور شوند.

5. آيس رانوي
آيس رانوي فرودگاهي است که يک باند فرود يخ دارد و طول باند آن ۳۰۴۸ متر است. اين فرودگاه در جزيره راس در کشور جنوبگان قرار دارد و جزو 3 فرودگاهي است که شما را به ايستگاه مک موردو منتقل مي کند. سرتاسر اين فرودگاه را يخ پوشانده است. اگر چه باند اين فرودگاه آسفالت نيست اما مي تواند هواپيماهاي بزرگ را نيز در خود جاي دهد زيرا براي مسافران هيچ ايستگاهي در اطراف وجود ندارد. در اوايل دسامبر، زماني که برف ها آب مي شوند، هواپيما و هلي کوپترها به مکان ديگري انتقال مي يابند.

6. فرودگاه کتلينا
فرودگاه کتلينا يک فرودگاه همگاني بهره‌برداري هوايي است که يک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۹۱۴ متر است. اين فرودگاه در شهر آوالون، کاليفرنيا کشور آمريکا قرار دارد و در ارتفاع ۴۸۸ متري از سطح دريا و در بلندترين نقطه جزيره واقع شده است. خطري که اين فرودگاه را تهديد مي کند شيب زيادي است که در وسط باند وجود دارد و باعث عدم ديد خلبانان مي شود. در هواي باراني نيز بلند شدن از باند براي خلبانان، به خصوص افراد تازه وارد، مشکل خواهد بود.

7. فرودگاه ماديرا
يک فرودگاه همگاني باربري است که يک باند فرود آسفالت دارد و طول باند آن ۲۷۸۱ متر است. اين فرودگاه در شهر ماديرا کشور پرتغال قرار دارد و در ارتفاع ۵۹ متري از سطح دريا واقع شده است. خطراتي که اين فرودگاه را تهديد مي کند، باند باريک آن است که منجر به تصادفات مرگبار زيادي شده است. تصادفي که Boeing 727-200 در اين فرودگاه داشته است، موجب مرگ 131 نفر که در ساحلي نزديک آن به سر مي بردند، شد.
نظرات بینندگان