arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۰ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۴

آیا هالیوود دیگر یک "کلوپ مردانه" نیست؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهیه کنندگان مجموعه آثار سینمایی موفق و پر فروش مثل "جنگ ستارگان" و "ابرقهرمانان مارول" به دنبال راههایی هستند تا تعداد بیشتری از تماشاچیان زن را به این فیلم ها جلب کنند.

اگر این روزها به صف گیشه های سینماها دقت کنید می بینید که تعداد تماشاچیان زن به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته و در نتیجه بیش از گذشته روی میزان فروش بلیط تاثیر دارند.

فیلم "انتقام جویان: عصر اولتران" در اولین روزهای اکران در آمریکای شمالی حدود ۱۹۰ میلیون دلار فروش داشت و از این نظر در تاریخ سینمای آمریکا در مقام دوم قرار گرفت. شکی نیست که بخش اعظم این فروش مدیون سرازیر شدن خیل عظیمی از پسران جوان و نوجوان به سالن های سینما بود. اما شواهد نشان می دهد که از نظر تقسیم بندی جنسیتی و سنی، انقلاب کوچکی در حال وقوع است و زنان به نسبت گذشته در میزان فروش نقش مهم‌تری دارند.

این تغییر به خصوص در سه ماهه اول سال جاری در آمریکا مشهود بود. آمارها نشان می دهند که حداقل ۶۰ درصد تماشاچیان سه فیلم "هزار چهره آقای گری"، "سیندرلا" و "سنت شکن: شورشی" (The Divergent Series) را زنان تشکیل می دادند. مجموعه درآمد این سه فیلم در آمریکای شمالی تاکنون بیش از ۴۸۰ میلیون دلار بوده که رقم بسیار زیاد و شاهد مهمی از این تغییر است.

پل درگارابدیان یک کارشناس رسانه ها در رنترک که فروش گیشه سینماها در آمریکا را بررسی می کند، می گوید: "این فیلم ها نشان دادند که تماشاچیان زن برای گیشه بسیار مهم هستند."

امروزه در سراسر صنعت سینما قدرت رو به افزایش تماشاچیان زن و همین طور قابلیت کارگردانان زن برای تولید فیلم هایی که مورد پسند زنان و سایر تماشاچیان باشد، پذیرفته شده است.

مایکل شین، بازیگر بریتانیایی، معتقد است که زنان در عرصه سینما در حال پیشرفتند.

او می گوید: "ریس ویدرسپون واقعا روی خلق نقش های سینمایی بیشتر برای خودش و سایر بازیگران زن تمرکز کرده است. به اعتقاد من مرزهای سنی و جنسیتی در سینما در حال شکسته شدن است و هر فیلمی که قهرمان و موضوع آن مردان سفیدپوست طبقه متوسط نباشد امروزه می تواند به یک فیلم بسیار موفق بدل شود."

توانایی زنان برای تاثیر گذاری روی فروش محصولات سینمایی برای کری مولیگان، بازیگر انگلیسی، تعجب آور نیست. او معتقد است که استودیوهای فیلمسازی در سرمایه گذاری روی تماشاچیان زن کند بوده اند و می افزاید: "به نظرم هالیوود دارد به مرور خودش را با این تغییر منطبق می کند. طی سال‌های اخیر و به خصوص در فیلم هایی مثل عطش مبارزه (Hunger Games) با بازی جنیفر لارنس، ثابت شده که فیلم هایی با یک شخصیت اصلی زن می توانند موفق باشند.

عطش مبارزه یکی از بزرگترین فیلم های دهه اخیر است. جنیفر لارنس به عنوان ستاره، تماشاچیان را به آن جلب می کند. سوال این است که آیا هالیوود واقعا این تغییر را پذیرفته و آیا فرصت لازم را به زنان خواهد داد یا نه؟"

در تابستان امسال مجموعه ای از آثار سینمایی که ممکن است باب طبع زنان باشند اکران خواهد شد که از جمله آنها می توان به "Hot Pursuit" ، "Pitch Perfect"،‌ و "شهرهای کاغذی" اشاره کرد.

دلایل عملی
اما چرا سینمای آمریکا در ارائه محصول برای زنان کند عمل کرده است؟ دلیل آن تبعیض جنسیتی است؟

پل درگارابدیان می گوید: "به نظرم یک بخش آن این تصور جا افتاده و قدیمی است که مردان جوان و به خصوص گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ ساله در آمریکا و به ویژه در فصل تابستان سهم زیادی در فروش فیلم ها دارند."

اما این تصور رایج امروزه دیگر صحت ندارد.

پل درگاربریان می افزاید:"ارقام گیشه ها هیچگاه دروغ نمی گویند. استودیوهای فیلمسازی عمل گرا و واقع گرا هستند و آنها متوجه شده اند که برای جلب جمعیت هر چه بیشتری از تماشاچیان به سالن های سینما باید به یک بخش بسیار مهم این جمعیت یعنی زنان سینمارو توجه کنند."
اوایل سال جاری استودیوهای فیلمسازی نگران شده بودند چون تعدادی از فیلم هایی که به ویژه برای مردان جوان ساخته شده بود، فروش خوبی نداشتند. یکی از چالش هایی که سینما با آن روبرو است محبوبیت اشکال دیگر سرگرمی های صوتی و بصری است که این گروه سنی می توانند در خانه از آنها استفاده کنند.

متیو بیر، تهیه کننده فیلم بعدی آرنولد شوارتزنگر به نام "مگی" به این نکته اذعان دارد و می گوید:"شکی نیست که در گروه جمعیتی مردان جوان بازیهای کامپیوتری و تماشای فیلم و مجموعه های تلویزیونی در شکل ویدئوهای درخواستی تا حد زیادی جای رفتن به سینما را گرفته است."

با این همه مردان جوان و نوجوان هنوز هم برای مجموعه های سرگرم کننده ای مثل "جنگ ستارگان" یا "انتقام جویان" بسیار مهم‌اند. ولی با وجود محصولات سرگرم کننده دیگر جلب این گروه سنی چندان ساده نیست.

متیو بیر می گوید: "نکته اصلی این است که چگونه می توان مردان جوان را به آثار سینمایی دیگری به غیر از فیلمهای ترسناک و یا فیلم های مهیج و نمایشی جلب کرد."

اما کری مولیگان معتقد است که پسران جوان علاقمند به سینما از آنچه که معمولا تصور می شود سلیقه گسترده تر و متنوع تری دارند. حداقل این چیزی است که او هنگام نمایش ویژه فیلم اخیر خود "دور از مردم شوریده" در لندن تجربه کرد.

او می گوید:"من با پسرهای ۱۴ یا ۱۵ ساله ای در شب نمایش فیلم در لندن ملاقات کردم که برای دیدن این فیلم آمده بودند و مشخص بود که بزرگترها آنها را به زور و یا با التماس نیاورده بودند. برای لذت بردن از آثار ادبی و کلاسیک لازم نیست حتما زن باشید. به نظرم معمولا سلیقه و ذوق تماشاچی ها دست کم گرفته می شود."

یکی از نمونه های برجسته کشش مردان به آثار سینمایی که معمولا باب طبع زنان تلقی می شود، فیلم انیمیشن و موزیکال "منجمد" (یخ زده- Frozen) محصول ۲۰۱۳ بود. شاید ابتدا اینطور تصور می شد که این فیلم یک محصول سرگرم کننده فقط برای دختران خردسال و مادران آنها است. ولی در پایان نشان داد که گروههای جمعیتی متفاوتی را به خود جلب کرده و با درآمدی حدود ۱.۲۷ میلیارد دلار در سراسر جهان به پنجمین فیلم پرفروش تاریخ بدل شد.

قدرت دخترانه
جدیدترین آمارها نشان می دهند که در سال ۲۰۱۴ زنان ۵۱ درصد از سینماروهای آمریکا را تشکیل دادند. اما فقط تعداد و درصد مهم نیست.

پل درگارابدیان معتقد است که زنان امروزه فقط جذب فیلم های به اصطلاح زنانه نمی شوند و سلیقه آنها طیف گسترده ای از آثار سینمایی را دربرمی گیرد. او می افزاید:"تماشاچیان زن به بخش ثابت و قابل اتکایی از تماشاچیان بدل شده اند."

متناسب با این تغییرات، مجموعه های سینمایی و سرگرم کننده قدیمی و تثبیت شده با افزودن شخصیت های زن به محصولات جدید خود تلاش می کنند غیر از مردان که مشتری دائمی این فیلم ها بوده اند، زنان را نیز جلب کنند.

به عنوان مثال فیلم "انتقام جویان: عصر اولتران" یک شخصیت اصلی با بازی الیزابت اولسن در نقش اسکارلت جادوگر را اضافه کرده است. شرکت فیلمسازی دی سی کمیکس یک فیلم جدید با شخصیت ابرقهرمان زن در دست تهیه دارد که در سال ۲۰۱۷ اکران خواهد شد. شرکت فیلمسازی مارول نیز در حال تهیه فیلمی برای سال ۲۰۱۸ است با عنوان "کاپیتان مارول" که شخصیت اصلی آن زن است.

شاید دادن نقش های اصلی به زنان در یک چنین فیلم هایی تاثیر گذار باشد. اما بسیاری معتقدند که در نهایت عامل تعیین کننده این است که چه کسی در هالیوود و صنعت سینمای آمریکا تصمیم های اصلی را می گیرد. در نهایت این مدیران ارشد شرکت های فیلمسازی هستند که در مورد تولید یک فیلم متناسب با سلیقه زنان تصمیم می گیرند.

ریچل هریس، بازیگر نقش های کمدی در جشنواره فیلم تریبکا که اواخر آوریل در نیویورک برگزار شد، جزو هیئت داوران بود و جوایز فیلمسازان زن را اعطا می کرد. او معتقد است که استودیوهای فیلمسازی هالیوود که هنوز هم در احاطه کامل مدیران مرد هستند، در مقابل نیاز به تولید فیلم متناسب با سلایق زنان مقاومت می کنند.

او می گوید: "تغییر جدی زمانی روی می دهد که تعداد ما زنان در مقام مدیریت شرکت های فیلمسازی بیشتر شود و آنها بتوانند دیگران را قانع کنند که زنان علاقمند به سینما امروزه یک بازار بزرگ و قابل اتکا هستند."

معلوم نیست که با افزایش تعداد مدیران زن در صنعت سینما خودبخود تعداد فیلم های باب طبع تماشاچیان زن افزایش یابد. اما کتلین کنی، رییس شرکت لوکاس فیلم که مجموعه سینمایی و سرگرم کننده جنگ ستارگان را مدیریت می کند، ظاهرا توانسته تا حدی تاثیر گذار باشد.

او در سخنانش در یکی از جشن های طرفداران "جنگ ستارگان" که اخیرا در کالیفرنیا برگزار شد، گفت در فیلم های جدید این مجموعه تعداد زیادی از شخصیت های عالی زن شرکت خواهند داشت.

از هم اکنون می توان نشانه هایی از این تغییر را دید. فیلم "جنگ ستارگان: نیرو برمی خیزد" مملو از قدرت دخترانه است و (دیسی) دیزی ریدلی، گوندلین کریستی و لوپتیا نیونگو برنده اسکار در این فیلم نقش های نسبتا مهمی برعهده دارند. علاوه بر این فلسیتی جونز در یکی از فیلم های منشعب از مجموعه جنگ ستارگان به نام "سرکش" بازی خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این موارد و آمارهای جدید در مورد سهم تماشاچیان زن در درآمد گیشه ها، انتظارات فراوان است. پل درگارابدیان می گوید قلمرو کاملا جدیدی است و هالیوود بالاخره دارد روی خیل عظیم تماشاچیان زن سرمایه گذاری می کند.

تغییرات گام به گام روی می دهند و اکنون به مرحله ای رسیده که هر استودی فیلمسازی که قدرت و سهم زنان در این صنعت را نادیده بگیرد از این روند عقب خواهد ماند. عامل اصلی این پیشرفت سود و تجارت است و نه ایده های آرمانگرایانه در مورد برابری جنسی. ولی در هر حال پیشرفت است و به نسبت چند سال پیش که تماشاچیان زن به هیچ وجه در محاسبات هالیوود منظور نمی شدند، تحول بسیار بزرگی است.

منبع: بی بی سی
نظرات بینندگان