arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

جشنواره‌ي فرهنگي ـ هنري شمس‌العماره پايان يافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همزمان با آيين اختتاميه‌ي جشنواره‌ي فرهنگي ـ هنري شمس‌العماره در كاخ گلستان، بزرگ‌ترين و بلندترين پرچم جمهوري اسلامي ايران روبه‌روي كاخ مرمر در اين مجموعه به اهتزاز درآمد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري روز گذشته (شنبه، هفتم اسفندماه) در اين مراسم اظهار كرد: اهتزاز بزرگ‌ترين و بلند‌ترين پرچم ايران كه ارتفاع آن نسبت به دو پرچمي كه در دروازه قرآن (شيراز) و ارگ آزادي (تهران) برافراشته شده، بلندتر است يك رويداد بزرگ براي سازمان ميراث فرهنگي در كاخ گلستان است.

حميد بقايي ادامه داد: سياست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تكريم شعائر ايراني است و پرچم به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين نمادهاي سرزمين ما مورد تقدير و احترام است.

وي با اشاره به اهتزاز نخستين پرچم در سوم خرداد‌ماه در ارگ آزادي با حضور رييس دفتر رييس‌جمهور و اهتزاز دومين پرچم در 12 بهمن‌ماه در دروازه قرآن شيراز، بيان كرد: امروز سومين پرچم كه بزرگ‌تر و بلندتر از پرچم‌هاي گذشته است، در كاخ گلستان به اهتزاز درآمد.

او با اشاره به تاريخ كشور ايران و تأكيد بر عظمت و پايداري ايران از گذشته‌هاي دور تا كنون، اظهار كرد: شمس‌العماره و كاخ گلستان گنجينه‌ي تاريخ ايران هستند. شايد برخي افراد كاخ گلستان را فقط يك موزه بدانند، ولي من اين مجموعه را يك مركز و پايگاه اصلي و يك گنجينه‌ي تاريخي در تهران مي‌دانم. در واقع، كاخ گلستان در مقطعي از تاريخ ايران همه‌ي تاريخ را در خود جا داده است.

بقايي با اشاره به انعقاد قرار‌داد‌هايي مانند گلستان، تركمنچاي، فينكنشتاين و قرار‌دادهاي ننگين 1907 و 1919 در زمان جنگ جهاني اول در كاخ گلستان، گفت: همه‌ي خشت‌ها، سنگ‌ها و آجر‌هاي اين كاخ مملو از خاطره‌هايي است كه شايد براي يافتن آن‌ها بايد كتاب‌هاي فراواني را ورق بزنيم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به فيلم‌هاي تاريخي كه در اين‌گونه مجموعه‌ها با نام كاخ گلستان ساخته شده‌اند، افزود: ساخت فيلم‌هاي تاريخي در كشور نيز سهم بسزايي براي آشنايي مردم با تاريخ ايران دارد. كساني كه اين فيلم‌ها را ديده‌اند، بسياري از شخصيت‌هاي تاريخي را با چهره‌هاي هنرمندان ما مي‌شناسند، در واقع هنرمندان ايراني در بيان تاريخ اين سرزمين بسيار تأثير‌گذار بوده‌اند.

بقايي ساخت چنين فيلم‌ها و سريال‌هايي را يكي از ميراث‌هاي سينمايي كشور دانست و ادامه داد: يكي از آرزوهاي ما تجليل از اين هنرمندان بود تا سهم خود را به‌عنوان ميراث فرهنگي ادا كنيم.

وي بيان كرد: اميدوارم همه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را كمك كنند تا به ميراث واقعي اين مرز‌ و بوم، يعني همان ميراث معنوي و تاريخ كشور بپردازيم كه يك ميراث ارزشمند و بزرگ و پابرجاست.

او هم‌چنين با اشاره به حضور نداشتن مدير پيشين مجموعه‌ي كاخ گلستان ـ پروين ثقة‌الاسلام ـ در اين مراسم، گفت: ايشان زحمت زيادي براي اين مجموعه و بخصوص شمس‌العماره كشيده‌اند. در زمان مديريت او، مرمت اين عمارت تاريخي آغاز شد، ولي متأسفانه ايشان امروز بيمار بودند و نتوانستند در مراسم حضور داشته باشند.

به گزارش ايسنا، مدير مجموعه‌ي تاريخي ـ فرهنگي كاخ گلستان نيز در سخناني گفت: جشنواره‌ي شمس‌العماره بهانه و حركتي براي معرفي مجموعه‌ي كاخ گلستان و بخصوص عمارت شمس‌العماره بود. همچنين اميدواريم بتوانيم با اين جشنواره ارتباط عميقي با هنرمندان كشور در بخش‌هاي مختلف داشته باشيم.

مسعود شريفي افزود: مطمئنم جشنواره‌ي شمس‌العماره يك جشنواره‌ي ماندگار خواهد بود و روزي مانند جشنواره‌ي بزرگ فيلم فجر ماندگار مي‌شود.

در ادامه‌ي اين مراسم از بازيگران مجموعه‌هاي تاريخي مانند «تبريز در مه»، «كيف انگليسي»، «هزاردستان»، «سلطان و شبان»، «سال‌هاي مشروطه» و «عمارت كلاه‌فرنگي» توسط حميد بقايي، اسفنديار رحيم‌مشايي، احمد محيط طباطبايي و مسعود شريفي با اهداي لوح و تنديس جشنواره‌ي شمس‌العماره تقدير شد.

در اين مراسم از ژاله علو، جمشيد مشايخي، ايرج راد، محمدعلي نجفي و حسين كياني كه در مراسم حضور نداشتند نيز تقدير شد. همچنين محمد مطيع، ضياء‌الدين دري، محمدعلي ورزي و محمدعلي كشاورز تقدير شدند.

محمدعلي كشاورز پس از گرفتن لوح خود، اظهار كرد: باعث افتخار من است كه يك ايراني هستم.

او با تشكر از رحيم‌مشايي و بقايي، گفت: يك گله از دست‌اندركاران سينما دارم؛ علي حاتمي زحمت زيادي براي به نتيجه رساندن كارها و پروژه‌هاي تاريخي، بخصوص در كاخ گلستان كشيد. او نخستين كسي بود كه يك فيلم تاريخي را در مجموعه‌ي كاخ گلستان ساخت. گله دارم كه چرا با وجود زحمات زياد او، شهرك سينمايي كه ساخته شد، اسم علي حاتمي روي آن گذاشته نشد. تقاضا مي‌كنم اين كار را انجام دهيم. او بزرگ‌ترين كارگردان، نويسنده و طراح صحنه بود.

ضياء‌الدين دري ـ كارگردان كيف انگليسي ـ نيز با اشاره به گلايه‌ي كشاورز و تأييد سخنان او، گفت: 10 سال از عمرم را صرف كردم، ولي «كلاه پهلوي» هنوز پخش نشده است، فكر مي‌كنم به يازدهمين سال وارد مي‌شوم.

در اين مراسم از خبرنگار بخش ميراث فرهنگي ايسنا ـ سميه ايمانيان ـ و تعدادي از خبرنگاران فعال در حوزه‌ي ميراث فرهنگي و برگزيدگان جشنواره‌ي شمس‌العماره در بخش‌هاي كاريكاتور، طنز ادبي، طراحي معماري، ساخت ماكت شمس‌العماره، گرافيك و تئاتر با محوريت «شمس‌العماره» تقدير شد.

به گزارش ايسنا، حميد بقايي در حاشيه‌ي اين مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي مطالبات برخي كارگردان‌ها براي استفاده از فضاهاي تاريخي و ساخت فيلم‌هاي داستاني، گفت: ناچاريم يك‌سري محدوديت‌هايي را در اين راستا اعمال كنيم، چون قبلا برخي فيلم‌هاي تاريخي كه در مجموعه‌هاي تاريخي ساخته شده، آسيب‌هايي را به اين مجموعه‌ها زده‌اند.

او ادامه داد: محدوديت‌ها براساس نوع فيلم‌ها و هزينه‌ي مازادي كه براي ساخت فيلم‌ها وجود دارد، اعمال مي‌شود.

بقايي با اشاره به تشكل‌هاي سينمايي كه به‌تازگي با حضور رييس‌جمهور برگزار شده است، اظهار كرد: اطلاع دارم يكي از مباحث جدي در اين تشكل‌ها، فراهم كردن يكسري مكان‌هاي تاريخي براي ساخت فيلم‌هاي تاريخي است. همچنين دستور‌العمل‌هايي در اين زمينه داده شده است و تا كنون كارهايي را انجام داده‌اند.

او در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تصميم‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ساخت يك مجموعه‌ي تاريخي مانند شهرك سينمايي، گفت: به‌لحاظ اعتباري و بودجه، سازمان ميراث فرهنگي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. همچنين مسؤوليت مستقيم اين موضوع برعهده‌ي وزارت ارشاد است.

نظرات بینندگان