arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۸۹

واکنش مجلس به حکم تبرئه «عقرب سياه»

موضوع حکم تبرئه «عقرب سياه» که متهم به آزار و اذيت ۳۰زن و دختر است، علاوه بر اين که موجب اعتراض شاکيان پرونده و واکنش افکار عمومي شده است، نمايندگان مجلس را نيز وادار به تحرک و موضع گيري کرده است. به گونه اي که قرار است کميسيون اجتماعي مجلس در رابطه با اين موضوع نشست ويژه اي را با مسئولان قضايي برگزار کند.يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: اگر شاکيان ، مردم يا جرايد از ما بخواهند موضوع را پيگيري مي کنيم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه خراسان نوشت:

موضوع حکم تبرئه «عقرب سياه» که متهم به آزار و اذيت ۳۰زن و دختر است، علاوه بر اين که موجب اعتراض شاکيان پرونده و واکنش افکار عمومي شده است، نمايندگان مجلس را نيز وادار به تحرک و موضع گيري کرده است. به گونه اي که قرار است کميسيون اجتماعي مجلس در رابطه با اين موضوع نشست ويژه اي را با مسئولان قضايي برگزار کند.يک عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس گفت: اگر شاکيان ، مردم يا جرايد از ما بخواهند موضوع را پيگيري مي کنيم.

محمدرضا محسني ثاني، نماينده مردم سبزوار و عضو کميسيون اجتماعي مجلس، گفت:مانيزنسبت به صدور حکم تبرئه عقرب سياه معترضيم و کميسيون اجتماعي دراين مورد نشستي رابا مسئولان دستگاه قضايي برگزار خواهد کرد. او ادامه داد:عقرب سياه سزاوار رافت نمي باشد و چنين برخوردي از سوي دستگاه قضايي موجب سوء استفاده ديگر مجرمان خواهد شد.وي اضافه کرد: نمايندگان مجلس، درموارد تجاوز به عنف حساس مي باشند و اين موضوع را به طور حتم پيگيري خواهند کرد.

به گفته محسني ثاني، دستگاه قضايي بايد در پرونده عقرب سياه همچون پرونده هاي قاتل کرجي و ميدان کاج، قاطع و سخت گيرانه برخورد کند تا درس عبرتي باشد براي آناني که حتي به فکر چنين رفتارهاي ناشايستي هستند.

علي اسلامي پناه نايب رئيس دوم کميسيون حقوقي و قضايي مجلس نيز به خراسان گفت: قطعا اگر موضوع رسيدگي به پرونده عقرب سياه که از اتهام تجاوز به عنف تبرئه شده است به نوعي توسط شاکيان، مردم يا روزنامه شما به ما اطلاع داده شود و خواسته شود آن را پيگيري کنيم، حتما موضوع را پيگيري خواهيم کرد.

در همين حال وقتي از عفت شريعتي نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درمورد حکم تبرئه «عقرب سياه» از اتهام زناي به عنف، پرسيديم، گفت: از اين حکم متعجب شدم ويک علامت سوال بزرگ برايم پيش آمد. او اضافه کرد عناصر قوه قضاييه بايد مسائل را به طور دقيق، ويژه و کارشناسي شده مورد بررسي قرار دهند. عفت شريعتي گفت: نظر قاضي در مورد پرونده «عقرب سياه» يک نظر سطحي نيست و براي همين سوال مي کنم که چرا چنين حکمي صادر شده است. شريعتي گفت: اين هفته به کميسيون قضايي خواهم رفت و اين موضوع را با آن ها در ميان خواهم گذاشت!

موسوي مبارکه عضو کميسيون اجتماعي نيز ضمن اعلام بي خبري از مطرح شدن موضوع پرونده «عقرب سياه» در اين کميسيون گفت: متاسفانه پرونده هايي نظير «عقرب سياه» وجود داشته که به دليل اطاله دادرسي به مجرمان فرصت براي ادامه اعمال مجرمانه شان داده شده است. وي افزود: انتظار ما اين است که دادگاه ويژه اي براي برخورد با اين گونه متهمان تشکيل شود تا همان گونه که رئيس قوه قضاييه گفته بود که ما متجاوزان به عنف را طي يک هفته محاکمه و اعدام مي کنيم، اين موضوع محقق شود. وي افزود: وقتي فردي دست به آدم ربايي، سرقت و تجاوز مي زند و سپس به زندان محکوم مي گردد و از زندان نيز با قيد وثيقه آزاد مي شود؛ اين فرد قانون گريز و جري مي شود و تجاوز و آدم ربايي برايش عادي مي گردد و احساس مي کند که به پرونده اش در همين حد رسيدگي مي شود اما اگر محاکم قضايي قاطعيت به خرج دهند و مجرم را سريع محاکمه و مجازات کنند، هيچ مجرمي جرات ارتکاب جرم را به خود نخواهد داد.

وي در مورد واکنش مردم و ناراحتي آن ها از حکم تبرئه براي «عقرب سياه» نيز گفت: قطعا مردم از صدور چنين احکامي ناراحت مي شوند. چرا که اسلام تاييد کرده که با متجاوزين به نواميس مردم بايد با قاطعيت برخورد شود.

يک شاکي : تهديد شديم که به دنبال صدور حکم اعدام متهم نباشيم

يکي از شاکيان پرونده «عقرب سياه» نيز که پيش از اين گفته بود، حتما به حکم صادره اعتراض خواهيم کرد به فارس گفت: ما را تهديد کردند که به دنبال صدور حکم اعدام متهم نباشيم، چرا که صدور حکم اعدام اين متهم براي ما عواقبي خواهد داشت. او اضافه کرد شايد تعدادي از شاکيان به دليل ترس و وحشت، به حکم صادره اعتراض نکنند. اين زن گفت: چند روز ديگر سومين سالگرد اين اتفاق شوم است و عده اي که از وقوع اين حادثه براي من باخبر هستند، براي من پيامک مي فرستند و با طعنه و کنايه تولد دوباره مرا تبريک مي گويند.

چطور ممکن است اين اتفاقات که براي ۳۰زن و دختر جوان رخ داده، ناديده گرفته شود؟ آيا دادگاه قبلي حکم اشتباه داده بود؟ آيا ما بايد از متهم براي بلايي که برسر ما آورده، عذرخواهي کنيم؟ برخي از مستشاران به ما بي احترامي کردند. آنها نسبت به جنايات متهم بي تفاوت بودند ولي در مقابل وقتي يکي از شاکيان به متهم پرخاش کرد، فوري او را به تهيه صورت جلسه و بازداشت تهديد کردند.

در اولين جلسه دادگاه که امسال برگزار شد، تنها ۲شاکي حضور داشتند و اين درحالي بود که در جلسه دوم، تعداد شاکيان به ۸نفر رسيد. به طور حتم اگر دادگاه مي خواست ما مي توانستيم همه شاکيان را به دادگاه بياوريم .

سوالي که از دادگاه و دستگاه قضايي داريم اين است که چرا همه شاکيان اين پرونده براي جلسه محاکمه احضار نشدند؟ برخي از مستشاران دادگاه، مدعي بودند که تعدادي از شاکيان به دلخواه با متهم همراه شده اند؛ در صورت صحت اين ادعا، من که منزلم در يکي از مناطق شمالي تهران است و آن شب براي خريد شب عيد به بازار رفته بودم.

چطور با انبوهي از خريد شب عيد، به دلخواه با متهم همراه شدم تا به بيابان هاي خارج از تهران بروم و در بين راه هم به محل کار همسرم سربزنم.او همچنين بيان داشت که چرا ما نمي توانيم به پرونده و شماره تماس شاکيان پرونده دسترسي داشته باشيم، اما متهم و اقوام او به راحتي شماره شاکيان را براي تهديد در اختيار داشتند.

نظرات بینندگان