arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۸۹

محسن هاشمی: امیدواریم نگاه دولت تغییر کند

محسن هاشمی که مدیرعامل یکی ازپردردسر ترین مجموعه های شهریست متروی تهران را در رقابت با کشورهای پیشرفته جهان می داند وی در طی یادداشتی در همشهری ماه به این نکته اشاره می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محسن هاشمی که مدیرعامل یکی ازپردردسر ترین مجموعه های شهریست متروی تهران را در رقابت با کشورهای پیشرفته جهان می داند وی در طی یادداشتی در همشهری ماه به این نکته اشاره می کند.

موفقیت جهانی تهران و انتخاب آن به عنوان 5 شهر برتر جهان نشان داد اگر شکل نقدینگی مترو تهران نیز حل می‌شد، می‌توانستیم براساس برنامه‌ریزی‌های دقیقی که در حوزه حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو انجام داده بودیم با شهر گوانگ‌ژو نیز رقابت کنیم.

نخستین قانون‌ها برای توسعه سریع مترو از سال 84 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در این رابطه می‌توان به تصویب قانون 5/3 میلیارد دلار فایناس خارجی برای توسعه خطوط 6، 4، 3 و 7 مترو اشاره کرد. به دلیل تحریم‌های بین‌المللی که در مورد ایران به وجود آمد و عدم حمایت دولت از این سیستم حمل‌ونقل عمومی این قانون هیچگاه نتوانست فرصت اجرا پیدا کند.

از زمانی که دکتر قالیباف شهردار تهران شد. برنامه او برای توسعه مترو این بود که باید سالی 15 کیلیومتر تونل‌سازی در تهران انجام شود. خیلی‌ها به این وعده شهردار تهران خندیدند و فکر می‌کردند که ای ادعا بیشتر از توان این شهر است. با حمایت‌هایی که مدیریت شهری از مترو انجام داد این شعار به واقعیت تبدیل شد.

با افتخار می‌گویم که در توسعه مترو از توان داخلی کشور استفاده کرده‌ایم. در تمامی زمینه‌های توسعه مترو از طراحی و توسعه‌های زیر‌بنایی گرفته تا در بعد تجهیزات برق‌رسانی، تهویه، مخابرات و سیستم‌های مربوط به واگن از توان داخلی استفاده شده صنعت مترو‌سازی در ایران بومی شده است. اگر دولت حمایت خوبی از این سیستم حمل‌ونقلی انجام می‌داد صنعت مترو‌سازی می‌توانست بخپ قابل توجهی از بیکاری را در کشور مرتفع کند.

اگر نگاه‌های سیاسی که به مترو و به طور کلی به مدیریت شهری وجود دارد کنار گذاشته شود این انتخاب می‌تواند برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران و سایر کلانشهر‌ها مفید باشد. وقتی تهران در مینه توسعه پایدار حمل‌ونقل عمومی برگزیده می‌شود نگاه‌های جهانی به این شهر از این به بعد متمرکز و خاص‌‌تر خواهد بود که امیدواریم نگاه دولت را نیز تغییر دهد.
نظرات بینندگان