arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

مقامات آمریکایی: کری به توافق هسته ای در مهلت تعیین شده متعهد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام های آمریکایی نوشت: 'جان کری' وزیر خارجه آمریکا به دستیابی به توافق هسته ای متعهد است و با وجود شکستگی پا، قصد دارد در مذاکرات نهایی در پایان ماه ژوئن (اوایل تیر) شرکت کند.

این خبرگزاری افزود: در حالی که کری به همراه پزشک شخصی اش با هواپیمای نظامی C -17 از شهر ژنو سوئیس عازم شهر بوستون آمریکا شد، ناظران می گویند که مصدومیت وی حین دوچرخه سواری در زمان بدی رخ داد، زیرا آمریکا با چالش های متعددی در بحث سیاست خارجیش دست و پنجه نرم می کند اما کنار رفتن وی از مذاکرات بعید است.

'ماری هارف' معاون سخنگوی وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه (دیروز) گفت: کری در وضع روحی خوبی به سر می برد و با تعدادی از همتایان اروپاییش گفت و گو کرده و به دلیل لغو سفرهایش به مادرید و پاریس از آنها عذرخواهی کرده است.

هارف گفت: کری و تیم مذاکره کننده وی کاملا به ضرب الاجل تعیین شده درباره مذاکرات با ایران در 30 ژوئن (9 تیر) متعهد است و مصدومیت وی تغییری در این موضوع ایجاد نمی کند.

وی گفت کری از زمان مصدومیتش با ظریف گفت و گو کرده و تاکید کرد که جزییات برنامه مذاکرات آتی هنوز نهایی نشده است.

کری قصد دارد در کنفرانسی درباره جنگ با داعش که قرار است امروز سه شنبه در پاریس برگزاری شود از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کند.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به امیدها به ضرب الاجل قریب الوقوع دستیابی به توافق هسته ای برای پایان دادن به اختلافات 12 سال گذشته با ایران افزود: با وجودی که مذاکرات با حضور تیم بزرگی از آمریکایی ها برگزار می شود، کری در 18 ماه گذشته شخصا وقت و انرژی زیادی را صرف مذاکراتی بشدت پیچیده کرده است که می تواند به میراثی پایدار در دوران خدمتش به عنوان وزیر خارجه آمریکا بدل شود.

کری بارها با 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده است و مصدومیت وی در جریان دوچرخه سواری در همان روزی رخ داد که دو طرف، شش ساعت را در مذاکرات فشرده در هتل ژنو صرف کردند.

برغم نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، وزیران امور خارجه دو کشور با توجه به مذاکراتشان برای دستیابی به توافق، تلاش کرده اند شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کنند.

'علیرضا نادر' به عنوان تحلیلگر سیاست بین الملل در اندیشکده 'موسسه رند' گفت: روابط شخصی مهم است اما من فکر می کنم موضوعی که باعث حفظ مذاکرات در تمام این مدت شده، درک این مساله است که حل و فصل اختلافات هسته ای به سود دو کشور است.'

وی افزود: تیم مذاکره کننده آمریکایی نسبتا بزرگ است و دولت آمریکا سرمایه گذاری هنگفتی در تلاش هایش در این زمینه کرده است و فکر نمی کنم مذاکرات الزاما به یک نفر متکی باشد.

وی با بیان اینکه 'برخی از مسائلی که حال بر روی آن مذاکره می شود احتمالا سخت ترین مسائل هستند.'، در عین حال گفت که هنوز توافقی درباره دو موضوع لغو تحریم ها یا نظام بازرسی ها از تاسیسات ایران به دست نیامده است.

کارشناسان فنی آمریکا، ایران و کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه از زمان دستیابی به چارچوب توافق هسته ای در لوزان در دوم آوریل 2015 (13 فروردین) تقریبا بطور مداوم دیدار داشته اند.

این خبرگزاری به نقل از برخی از پزشکان آمریکایی هشدار داد با توجه به عمل جراحی قبلی کری در ناحیه استخوان ران، روند بهبود وی می تواند سخت تر باشد.
نظرات بینندگان