arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

عربستان بیشترین موارد اعدام را در جهان دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که عربستان در میان کشورهای جهان، بیشترین موارد اعدام را دارد.

شبکه خبری عراقی نهرین نت روز سه شنبه گزارش داد: این سازمان با اشاره به افزایش اجرای حکم اعدام در عربستان که تنها در پنج ماه گذشته به 90 مورد رسیده، از مقامات این کشور انتقاد کرد.

برپایه این گزارش، این در حالی است که موارد اجرای حکم اعدام در عربستان در مدت مشابه سال گذشته 88 مورد گزارش شده است .

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: 41 مورد از 90 مورد حکم اعدام در عربستان مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر اعلام شده است.

ساره لیا ویتسون مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان ، مجازات اعدام در عربستان را اقدامی وحشتناک خواند.

ویتسون گفت که افزایش موارد اعدام در عربستان، لکه ننگ جدیدی در موارد نقض حقوق بشر در این کشور است.

وی خواستار توقف این گونه مجازات ها در عربستان شد.

در بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر اشاره شده که 51 نفر از کسانی که در سال جاری در عربستان اعدام شده اند، از شهروندان سعودی و 39 نفر دیگر خارجی بوده اند که 13 نفر از آنان تبعه پاکستان بوده و متهم به قاچاق هروئین شده اند .

این بیانیه تاکید کرد که بر اساس آمار موجود در باره مجازات اعدام در جهان، عربستان بیشترین نرخ را دارد.

در این بیانیه آمده است که متاسفانه رییس کمیته حقوق بشر عربستان از مجازات های اعدام دفاع کرده و به آن افتخار نموده است.

سازمان عفو بین الملل نیز در گزارشی که در 26 ماه مارس (6 فروردین) گذشته منتشر کرد، پس از اعدام سه نفر در یک روز (25 مارس) در عربستان نسبت به افزایش تعداد اجرای حکم اعدام در این کشور هشدار داد و اشاره کرد که از آغاز سال 2015 میلادی تا مارس گذشته 44 نفر در عربستان اعدام شده اند.

این سازمان اعلام کرد که عربستان در بین کشورهای جهان بیشترین حکم اعدام را دارد به طوری که در سال گذشته بسیاری از محکومان با گردن زدن در ملاء عام کشته شده اند و تعداد اعدام شدگان در سال جاری به این روش چهار برابر افرادی است که در همین دوره در سال گذشته محکوم به اعدام شده اند.

از جمله موارد نقض حقوق بشری که در عربستان در گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر آمده است، حملات سرکوبگرانه علیه فعالان سیاسی و اجتماعی، مخالفت با افکار مخالفان، اجازه ندادن به بیان افکار، شکنجه ها در زندان ها، دستگیری و بازداشت های خودسرانه، نژادپرستی های دینی و طرد گروهی کارگران خارجی از جمله این موارد بوده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر به این نکته اشاره کرد که مقامات عربستان همچنان به سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل اجازه ورود به این کشور را به منظور تحقیق در باره موارد نقض حقوق بشر نمی دهند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان