arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

دانش حفر چاه هاي ژئو ترمال در کشور بومي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون علمي وفن آوري رئيس جمهوري گفت: دانش حفر چاه هاي ژئو ترمال (زمين گرمايي ) در کشور بومي شده و تمام مر احل آن توسط کارشناسان و مهندسان داخلي صورت مي گيرد .

سورنا ستاري روز سه شنبه در بازديد از نيروگاه زمين گرمايي مشگين شهر افزود: اين مجموعه بعنوان بزرگترين نيروگاه ژئو ترمال در خاروميانه و نمونه اي از توانمندي هاي داخلي است .

او با بيان اينکه اين مجموعه از مهمترين زير ساخت هاي علمي کشور است بيان کرد: در سال هاي اخير اقدامات قابل توجهي در اين مکان صورت گرفته است .

ستاري همچنين از اختصاص 500 ميليارد ريال براي نصب اولين توربين 5 مگاواتي در اين نيروگاه خبر داد.

وي استفاده از قابليت اين نيروگاه از جمله بخار وآب داغ را فرصتي بي نظير براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در زمينه کشاورزي، شيلات وصنعت گردشگري دانست .

نيروگاه زمين گرمايي مشکين شهر اولين نيروگاه زمين گرمايي خاورميانه مي باشد و توانايي توليد 33مگاوات برق با استفاده از حرارت داخل زمين را دارد.

تعداد 11حلقه چاه تا عمق بيش از سه هزار و 200 متري داخل زمين در اين نيروگاه حفر شده است و تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزي يک هزار ميليارد ريال نيز براي احداث اين نيروگاه هزينه شده است.

ايجاد صنايع جانبي از جمله پرورش گياهان گلخانه اي و ايجاد مجتمع هاي آبدرماني با استفاده از آب ، حرارت و بخار چاه هاي موجود در منطقه واقع شده اين نيروگاه پيش بيني شده است.

عمليات احداث نيروگاه زمين گرمايي مشکين شهر از چند سال پيش در دامنه هاي کوه سبلان در شهرستان مشکين شهر آغاز شده است.

معاون رئيس جمهوري و رييس بنياد نخبگان همچنين در بازديد از طولاني ترين پل معلق خاورميانه در مشگين شهر نيز گفت: احداث اين پل ايده خوبي براي توسعه گردشگري مي باشد وبا توجه به بومي بودن دانش ساخت آن بسيار حائز اهميت است.

ستاري افزود: اخيرا شرکت هاي گردشگري نيز به ليست شرکت هاي دانش بنيان اضافه شده و معاونت علمي وفن آوري رياست جمهوري در قالب قانون حمايت از شرکتهاي دانش بنيان از شرکت سازنده اين پل معلق نيز حمايت خواهد کرد.

وي معافيت گمرکي ،معافيت مالياتي وپرداخت تسهيلات ارزان قيمت را از مزاياي قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان ذکر کرد.

معاون علمي وفن آوري رياست جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه تعداد شرکت دانش بنيان استان اردبيل در مقايسه با ديگر مناطق کشور بسيار پائين است، اظهار اميدواري کرد که در اين سفر با توجه به قابليت هاي علمي وطبيعي استان اين نقيصه بررسي و راهکارهاي لازم در خصوص ارتقاي وضعيت فعلي تدوين شود .

شهرستان مشکين شهر با ۱۷۰ هزار نفر جمعيت در شمال غرب اردبيل واقع شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان