arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

دیدار ناگهانی دو دشمن دیرین لبنانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا ژنرال میشل عون و سمیر جعجع روسای دو حزب مسیحی ، دو دشمن دیرین و دو رقیب امروز انتخاباتی برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری لبنان، صفحات اختتلاف ها و جنگ های بین خود را بسته اند؟ این سئوال بلافاصله بعداز دیدار ناگهانی آنها که با صدور توافقی سیاسی تحت عنوان « اعلامیه اهداف و مقاصد» پایان یافت در محافل سیاسی و رسانه ای لبنان طرح شد.

به گزارش ایرنا، در حالیکه تمام سلام نخست وزیر لبنان عصر دیروز(سه شنبه) در راس یک هیات وزارتی عازم عربستان شد، سمیر جعجع هم برای ملاقاتی ناگهانی با ژنرال عون به الرابیه محل اقامت وی رفت تا هم وی و هم محافل سیاسی و رسانه ای لبنان را غافلگیر کرده باشد.

منبعی نزدیک به ژنرال عون به روزنامه لبنانی الاخبار گفته است که حملات گروه 14 مارس علیه ژنرال عون و ابتکارعمل فراکسیون تغییر و اصلاح در خصوص روند انتخابات ریاست جمهوری شرایط برگزاری این دیدار را به سمت صفر سوق داده بود.

الاخبار همچنین نوشت: به نظر می رسد که دیدار ناگهانی دیروز مقدمه ای برای زدودن اختلاف ها و پایان جنگ های بین جعجع و عون باشد اما در خصوص محتوا و زمان این دیدار سئوالات زیادی بی پاسخ است.

این روزنامه لبنانی افزود: دو طرف باب گفت وگو را برای ساختن آینده ای که با گذشته روابط آنها متفاوت خواهد بود، گشوده اند اما خیلی زود است با قاطعیت از نتایج ملموس و تفاهم های بین جعجع و عون و دوام آنها سخن گفت.

السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم نوشت : بعداز 30 سال درگیری های خونین ، ائتلاف ها ، نفرت ها و اختلاف ها، میشل عون و سمیر جعجع تصمیم گرفتند روابط پیچیده بین خود را بازنگری و بازسازی و آن را از « زندان دشمنی ها و خون ریزی ها» خارج کنند اما روزهای آینده نشان خواهد داد که این یک وضعیت موقت و یا دائمی است.

ژنرال عون بیش از هر زمانی و سرسختانه بر مواضع خود از جمله حمایت از مقاومت و اقدام مناسب دولت و ارتش لبنان برای بستن پرونده تروریست های تکفیری و پاکسازی خاک اشغال شده لبنان به ویژه شهرک عرسال و بلندی های آن و همچنین نصب فرماندهان جدید نیروهای امنیت داخلی(پلیس) و ارتش تاکید می کند.

روزنامه السفیر نوشت: دیدارعون و جعجع صحنه حضور جدیدی را برای مسیحیان لبنان ترسیم می کند وبا ریاست « سامی الجمیل» در حزب الکتائب که می تواند قربانی بزرگ نزدیک شدن معراب والرابیه باشد، تکمیل خواهد شد.

** محاسبات عون و جعجع

السفیر خاطرنشان کرد: می توان گفت که کمترین تفاهم با جعجع به ژنرال عون اجازه می دهد تا فرصت رسیدن خود به بعبدا(کاخ ریاست جمهوری) را زیاد و شرایط را هموارتر کند و دشمنانش را با کسب حمایت رییس حزب نیروهای لبنانی به عقب براند.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد: اگر چه زود است بگوییم جعجع از یک « بمب سیاسی» کار گذاشته شده در مسیر عون به سوی بعبدا به یک « مین یاب و مین جمع» تبدیل شده اما پیشرفت گفت وگوهای بین دو طرف این نظریه را از مرحله « غیرممکن» به مرحله « مشکل و سخت» رسانده است.

السفیر تاکید کرد: دیدار الربیه می تواند به تقویت جایگاه عون به عنوان یک « نامزد توافقی» برای ریاست جمهوری لبنان کمک کند و به ویژه اینک او نشان داد،می تواند با همه طرف های لبنانی حتی لجوج ترین دشمنش گفت وگو کند.

این روزنامه لبنانی نوشت: ژنرال عون می تواند براساس روایط نزدیک با جعجع شرایط نبرد خود را برای کسب حقوق مسیحیان در دولت لبنان بهبود بخشد و برای همین از مشاهده جعجع در خانه اش هر چند سرزده و ناگهانی خرسند بود به ویژه زمانی که جعجع هنگام کنفرانس خبری دستش را به نشانه دوستی روی شانه هایش قرار داده بود.

السفیردرعین حال تاکید کرد: برخی معتقدند رییس حزب نیروهای لبنانی از طریق آشتی با ژنرال عون درصدد است تا از پایگاه گسترده مردمی حزب جریان آزاد ملی سوء استفاده و خود را به عنوان رهبر اول مسیحیان لبنان جا بزند.

این روزنامه لبنانی افزود: جعجع به این نتیجه رسیده است که همپیمانی با حزب جریان المستقبل به او در تقویت جایگاهش در مجلس و دولت لبنان کمکی نمی کند و به تفاهم با میشل عون به شدت نیاز دارد.

** چگونگی تشکیل این دیدار ناگهانی

دو ساعت و چهل دقیقه گفت وگو با حضور هیات ها و 20 دقیقه گفت وگوی دو نفری نتیجه 237 روز مذاکرات سیاسی بین رییس حزب جریان آزاد ملی و رییس حزب « نیروهای لبنانی» بود که از طریق نمایندگان دو طرف یعنی ابراهیم کنعان نماینده مجلس لبنان و ملحم ریاشی رییس بخش ارتباطات و رسانه حزب نیروهای لبنانی صورت گرفت.

الاخبار خاطرنشان کرد: این دیدار ناگهانی، مرحله ای اساسی برای پایان درگیری های بین عون و جعجع بود به ویژه اینکه دو طرف قبلا هرگونه شکایت از یکدیگر را پس گرفته و به حملات رسانه ای فی ما بین پایان داده بودند.

عون و جعجع ده سال قبل هم دیدار کرده بودند اما این بار روند آن فرق می کرد ، دو طرف بعداز ساعات طولانی دیدارها و مذاکرات سیاسی بین معراب و الرابیه ( محل اقامت جعجع و عون) ، « اعلامیه اهداف و مقاصد» منتشر کردند.

نمایندگان دو طرف بارها تا مرز شکست مذاکرات پیش رفتند اما سرانجام با دیدارعون وجعجع و حضور آنها در مقابل رسانه ها به نظر می رسد همه چیز به خیر پایان یافته است.

در حالیکه ژنرال عون این دیدار را « ناگهانی و غیرمنتظره» خواند، جعجع گفت که « سال ها انتظار» به پایان رسید.

برای رسانه های لبنانی قبل از محتوای مذاکرات و اعلامیه اهداف، چگونگی شکل گیری این دیدار ناگهانی جالب توجه بوده و به تشریح جزئیات آن پرداخته اند.

بعداز آنکه کنعان و الریاشی اعلامیه اهداف و مقاصد را آماده کردند، قرار شد یک هیات امنیتی از طرف جعجع برای بررسی اوضاع امنیتی الرابیه مراجعه کند تا شرایط دیدار وی با عون در ده روز آینده فراهم شود اما عصر دیروز بجای این هیات، الریاشی به محل اقامت ژنرال آمد و به کنعان گفت که جعجع چند دقیقه دیگر می رسد، خبری که کنعان تصور کرد یک شوخی و مزاح است.

اما واقعیت داشت ، در حالیکه عون بعداز نشست هفتگی فراکسیون اصلاح و تغییر در مجلس لبنان سرگرم استراحت در خانه بود به او خبر دادند جعجع پشت در الرابیه است و به همین دلیل به سرعت خبرنگاران و تصویربرداران به الرابیه دعوت شده اند.

ژنرال عون وقتی با عجله لباس پوشید و به محل ملاقات آمد.

او خطاب به جعجع که گفت « با این اقدام ناگهانی چطوری ؟» پاسخ داد:انتظار یک دیدار ناگهانی و سرزده را داشتم اما نه تا این اندازه ».

منابع نزدیک به دو طرف، مذاکرات بین ژنرال عون و جعجع را مثبت و در فضایی آرام توصیف کرده و گفته اند که آنها در باره اوضاع عمومی منطقه ولبنان به ویژه اوضاع مسیحیان گفت وگو و سپس بندهای اعلامیه اهداف و مقاصد را بررسی کرده اند.

از این اعلامیه اهداف و مقاصد به عنوان « مانیفست و یا توافق سیاسی عون و جعجع » و حتی بالاتر از آن « اصول مناسبات » بین آنها یاد شده است.

** کنفرانس خبری

جعجع و عون تاکید کردند که این دیدار آنها گامی مهم و آغاز مرحله ای جدی برای هماهنگی در همه سطوح است و تنها برای گرفتن عکس یادگاری و یا یک مانور سیاسی صورت نگرفته است.

دو طرف گفتند که در مذاکرات خود، اوضاع سیاسی داخلی لبنان، پرونده های انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و قانونگذاری ، روند فعالیت دولت و عزل و نصب فرماندهان امنیتی و نظامی را بررسی کرده اند.

جعجع در گفت وگو با رسانه ها از توافقش با عون در باره قانون انتخابات و قانون حق شهروندی مسیحیان لبنان که خارج از این کشور زندگی می کنند، خبر داد.

جعجع در کنفرانس خبری مشترک، با ابراز خوشحالی از حضور در خانه ژنرال عون گفت که « ای کاش این دیدار سال ها قبل صورت گرفته بود. من به دلایلی که این روزها گفته می شود در الرابیه نیستم بلکه دلیل اصلی فراهم شدن دیدار دو گروه اصلی سیاسی است که می تواند پیامدهایی مثبت برای لبنان داشته باشد».

وی افزود: این دیدار، شروع گفت وگوها است و تلاش می کنیم تا این اقدامات به شکست منتهی نشود برهمین اساس موضوعات اختلافی را کنار می گذاریم و توافق کردیم که قانون حق شهروندی و قانون انتخابات در اولویت دستور کار دستگاه قانونگذاری لبنان باشد.

رییس حزب « نیروهای لبنانی» خاطرنشان کرد: با ابتکار عمل ژنرال عون و همه پرسی مخالفتی ندارم مشروط بر اینکه در چارچوب قانون اساسی لبنان باشد.

ژنرال عون نیز دیدار جعجع از الرابیه را « ناگهانی و سرزده» توصیف کرد وگفت که دو طرف در باره اهداف و مقاصد اعلام شده توافق کرده ایم و مصمم به اجرای آنها هستیم.

وی افزود: این دیدار مثبت ، هدیه ای است برای مسیحیانی که نگران اوضاع لبنان هستند.

رییس حزب جریان آزاد ملی لبنان اضافه کرد: اوضاع مسیحیان لبنان خوب است و در مرحله آینده بهتر هم خواهد شد.

** اعلامیه اهداف و مقاصد/ رژیم اسراییل دشمن است

در اعلامیه اهداف و مقاصد دو حزب جریان آزاد ملی و حزب « نیروهای لبنانی» که عصر دیروز(سه شنبه) منتشر شد بر اهمیت گفت وگو برای تبادل آرا و حل اختلافات در همه سطوح سیاسی ، اقتصادی ، اداری و اجتماعی و همزمان رقابت سیاسی به عنوان یک گزینه مشروع و دموکراتیک تاکید شده است.

دو طرف تاکید کرده اند که قصد دارند با بازنگری بیش از یک ربع قرن خصومت های سیاسی به سوی رقابت سیاسی شفاف و شرافتمندانه و همزمان همکاری سیاسی و سازنده گام بردارند.

تلاش مستمر برای توافق بر مبنای اصول ثابت و مشترکات ، تاکید بر اصل همزیستی مسالمت آمیز و لبنان یک کشور آزاد و مستقل، التزام به همه بندهای قانون اساسی و نه گزینشی و تفسیرهای سیاسی، تکیه دولت لبنان بر اصول حاکمیتی در ارتباط مستحکم با پرونده ها و معادلات منطقه ای و جهانی ، التزام به وفاق ملی مندرج در پیمان طائف از جمله محورهای اعلامیه دو حزب مسیحی لبنانی است.

دو طرف همچنین بر انتخاب یک رییس جمهوری قوی و مورد قبول اکثریت ، قادر به اطمینان بخشی به همه ارکان جامعه لبنان، توانمند بر وفای به قسم و التزام های یک رییس جمهور و منشور و منافع عالی ملی و عدم استفاده از سلاح و خشونت برای حل اختلافات و درگیری های غیرمنتظره و تلاش برای تقویت موسسات دولتی و شرعی تاکید کرده اند.

در این اعلامیه بر حمایت مادی و معنوی از ارتش لبنان به عنوان تضمین کننده حاکمیت و امنیت ملی و فراهم شدن امکان فعالیت نیروهای امنیتی قانونی در تعامل با تحولات امنیتی در سراسر لبنان با هدف گسترش سلطه دولت بر همه خاک لبنان و ضرورت التزام به یک سیاست خارجی مستقل که منافع لبنان را تضمین و مورد احترام قوانین بین المللی باشد، تاکید شده است.

حزب جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی بر تقویت روابط دوستانه و همکاری با همه کشورها به ویژه عربی که می تواند اوضاع سیاسی و امنیتی و ثبات داخلی لبنان را تقویت کند ، تاکید کرده اند.

دو طرف رژیم اسراییل را دشمن خوانده و بر حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود و همچنین بر مخالفت خود با دادن حق شهروندی به آنها تاکید کرده و تشکیل دو کشور( رژیم اسراییل و کشور فلسطین) را بر اساس ابتکار عمل سعودی که سال 2000 میلادی به اجلاس سران عرب در بیروت پیشنهاد شده است، خواستار شده اند.

در این اعلامیه بر کنترل اوضاع در دو سوی مرزهای لبنان و سوریه و مخالفت با ایجاد منطقه بی طرف در خاک لبنان و استفاده از لبنان به عنوان منطقه ای برای قاچاق سلاح و اعزام عناصر مسلح و همچنین حق هر طرف در اعلام همبستگی سیاسی ، اظهارات سیاسی و رسانه ای در چارچوب قانون اساسی و منافع عالی ملی تاکید شده است.

احترام به قطعنامه های بین المللی، التزام به مصوبات و منشورهای سازمان ملل و اتحادیه عرب ، تلاش برای اجرای مصوبات گذشته که در جلسات گفت وگوهای ملی لبنانی در خصوص آنها تفاهم صورت گرفته ، حل مشکل فزاینده پناهجویان سوری که به یک بمب امنیتی، اقتصادی، سیاسی واجتماعی تبدیل شده و حل پناهجویان فلسطینی و سوری از طریق بازگشت آنها به کشورشان، ازدیگر بندهای اعلامیه اهداف این دو حزب مسیحی است.

دو طرف این اعلامیه را زمینه ای برای وضع اصول دموکراتیک و معیارها در تنظیم روابط فی مابین دانسته و تصویب قانون جدید انتخابات را که تضمین کننده قاعده کنونی تقسیم قدرت بین سه طایفه مسیحی ، شیعه و سنی ، حفظ شرایط همزیستی مسالمت آمیز و بازگشت توازن به موسسات دولتی باشد، خواستار شده اند.

روزنامه السفیر در باره اعلامیه اهداف و مقاصد دو حزب مسیحی متخاصم نوشت: این اعلامیه بر موازنه های دقیقی از لحاظ شکل و محتوا تکیه دارد و به وضوح بندهای مورد نظر هر یک از دو حزب نیروهای لبنانی و حزب جریان آزاد ملی لبنان قابل شناسایی و تفکیک است هر چند محافل نزدیک به ژنرال عون معتقدند این اعلامیه بیشتر به ادبیات سیاسی حزب جریان آزاد ملی لبنان نزدیک است.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: در این اعلامیه به طور مستقیم نامی از حزب الله و حزب جریان المستقبل برده نشده تا نشان داده شود که ضد دیگران نیست و هر یک از دو طرف درصدد ایجاد تغییر در ائتلاف های راهبردی خود نیستند.

السفیر افزود: این اعلامیه مانند یک «در گردان» است که به هر دو طرف اجازه می دهد به راحتی آن را به هر سوی که خواستند بچرخانند و آن را هر طور که می خواهند تفسیر سیاسی کنند.
نظرات بینندگان