arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۰۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

واشنگتن: با انصار الله در عمان ديدار کرديم/ انصارالله: ديداري صورت نگرفته است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 با وجود اينکه جنبش انصار الله هرگونه گفت‌وگو با مقامات آمريکايي در عمان را رد کرد، وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد، ديپلمات‌هاي ارشد آمريکايي هفته گذشته با نمايندگان انصارالله در پايتخت عمان ديدار کردند.

«ماري هارف» وزارت خارجه آمريکا، عصر ديروز در گفت‌وگويي مطبوعاتي اعلام کرد ديپلمات‌هاي ارشد آمريکايي، هفته گذشته يک ديدار با نمايندگان گروه الحوثي برگزار کردند.

به گفته اين سخنگو، ديدار هيئت آمريکايي با هيئت انصارالله در «مسقط» پايتخت عمان برگزار شد و آزادي گروگان‌هاي آمريکايي در يمن و راهکار سياسي بحران يمن از محورهاي اين ديدار بود.

وزارت خارجه آمريکا، عصر دوشنبه از آزادي «کيسي کومبز» روزنامه‌نگار آمريکايي بازداشت شدن در يمن خبر داد و اعلام کرد کومبز اکنون در عمان است و وي در سلامتي کامل بسر مي برد.

ماري هارف افزود: «اين نشست‌ها به طور کلي بخشي از مشارکت گسترده آمريکا با عناصري در طيف‌هاي سياسي يمن است و ما از اين نشست‌ها براي تثبيت ديدگاه‌مان بهره مي‌بريم مبني بر اينکه راه‌حل بحران يمن سياسي است و همه طرف‌ها از جمله الحوثي‌ها بايد براي مشارکت در روند سياسي تحت نظارت سازمان ملل، متعهد باشند.»

عضو دفتر سياسي انصارالله يمن با اشاره به اينکه اين جنبش از تلاش‌هاي سازمان ملل براي برگزاري گفت‌وگوهاي «يمني ـ يمني» در ژنو و بدون پيش شرط حمايت مي‌کند گفت که در عمان هيچ ديداري با آمريکايي‌ها صورت نگرفته است.

«ضيف‌الله شامي» عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن با اشاره به اينکه مشورت‌ها در مسقط با درخواست عمان صورت گرفته، گفت که در مسقط هيچ ديداري با آمريکايي‌ها صورت نگرفته است.

با وجود اينکه جنبش انصارالله رسما مذاکره با آمريکا را تاييد نکرده است ولي تحليلگران در اشاره به احتمال چنين مذاکراتي، معتقدند که اين مذاکرات که بنا به درخواست واشنگتن صورت مي‌گيرد، پيروزي بزرگ ديپلماسي براي حوثي‌ها و شکستي براي دشمنان آن به‌ويژه عربستان سعودي است؛ چرا که آمريکا اين گفت‌وگوها را پس از فشارهاي گسترده سياسي و برخوردهاي تحريمي عليه انصار الله و همپيمان آن انجام مي‌دهد. آمريکا در امتداد همبستگي با همپيمان سعودي خود، با توسل شدن به اين تحريم و فشارها اميدوار بود پيشروي‌هاي نظامي انصار الله در يمن را متوقف کند ولي اين اتفاق تاکنون نيفتاده است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان