arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

موافقت منصور هادی با مذاکرات ژنو / اخبار تایید نشده از خروج تدریجی انصارالله از پایتخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع یمنی می‌گویند رئیس جمهوری مستعفی این کشور موافقت خود را با شرکت در مذاکرات ژنو اعلام کرده و منابع یمنی نیز از خروج تدریجی نیروهای انصارالله از خیابان‌های پایتخت خبر داده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی النشره، یکی از نزدیکان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن با اعلام این خبر تاکید کرد که تصمیم منصور هادی پس از دیدار وی با رهبران یمن در ریاض و اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن گرفته شده است.

منصور هادی پیش از این شرط مشارکت در مذاکرات را تحویل سلاح های انصارالله (شیعیان حوثی) اعلام کرده بود و پیش شرط‌های وی باعث برگزار نشدن مذاکرات پیشین در ژنو شد.

منابع یمنی نیز می‌گویند پس از مذاکرات مسقط میان آمریکا و نمایندگان حوثی‌ها، انصارالله نیروهای خود را از برخی مناطق صنعا، پایتخت خارج کرده و نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه دولتی جایگزین آنها شده‌اند.

راحج بادی، سخنگوی دولت مستعفی یمن نیز در این راستا اعلام کرد که دولت در مذاکرات شرکت می‌کند و در حال حاضر گفت‌وگوها و تلاش‌هایی برای برگزاری مذاکرات ژنو میان طرف‌های یمنی ظرف دو هفته آتی وجود دارد.

در حال حاضر موعد رسمی مذاکرات ژنو اعلام نشده است اما یک منبع دیپلماتیک اعلام کرده که مذاکرات به زودی برگزار می‌شود.

ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرده که 7 تن از مسئولان دولت در نشست ژنو شرکت خواهند کرد و منصور هادی روز 14 ژوئن را برای برگزاری این مذاکرات پیشنهاد داده است.

سازمان ملل در برگزاری دور نخست مذاکرات ژنو برای حل بحران یمن شکست خورد. قرار بود این نشست بیست و هشتم ماه گذشته میلادی برگزار شود.

در همین حال یک منبع دیپلماتیک به روزنامه عکاظ عربستان گفت: حوثی‌ها طی مذاکرات خود با آمریکایی‌ها در مسقط خواهان توقف حملات هوایی و تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه به یمن شده‌اند.

همچنین علی ناصر محمد، رئیس جمهور یمن جنوبی پس از خروج از مسقط در سفری چند روز وارد قاهره شد تا در خصوص برقراری آتش بس انسانی در یمن پیش از ماه رمضان و آغاز مذاکرات برای حل بحران بحث و گفت‌وگو کند.

وی قرار است در این دیدار در خصوص طرح اخیر خود که شامل توقف فوری جنگ و درگیری‌ها، عقب نشینی فوری شبه نظامیان و ارتش از استان عدن و تحویل استان‌ها به رهبران نظامی و امنیتی، ایجاد نیروهای نظامی برای حمایت از شهروندان، سرعت بخشیدن به کمک‌ رسانی‌ها، آزادی تمامی بازداشت شدگان و توقف حملات رسانه‌ای و فراهم سازی اوضاع برای آغاز مذاکرات سیاسی است، به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

علی ناصر محمد پیشتر این طرح را با همکاری محمد علی احمد، یکی از رهبران جدایی طلبان جنوب یمن فراهم کرده بود.
نظرات بینندگان