arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

ذخایر ارزی عربستان آب رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ذخایر ارزی خارجی عربستان در پی کاهش چشمگیر قیمت نفت در بازار جهانی، 49 میلیارد دلار در سه ماهه اول سال 2015 کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، شرکت سعودی جدوا ریسرچ در گزارشی اعلام کرد ذخایر ارزش عربستان از 732 میلیارد دلار در پایان سال 2014 به 683 میلیارد دلار در پایان سه ماهه اول سال 2015 کاهش یافت.

ذخایر ارزی این کشور تنها در ماههای مارس و آوریل، 31 میلیارد دلار کاهش داشت.

قیمت نفت از رکورد 115 دلار در هر بشکه در ژوئن سال گذشته به 46 دلار در ژانویه امسال سقوط کرد تا اینکه به حدود 65 دلار در هر بشکه بهبود یافت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، درآمد نفتی 95 درصد از درآمد دولتی عربستان را تشکیل می‌دهد. این کشور که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است روزانه 10.3 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

شرکت جدوا پیش بینی کرد عربستان با 107.7 میلیارد دلار کسری بودجه در سال 2015 مواجه می‌شود در حالیکه رقم مورد پیش بینی دولت 39 میلیارد دلار است.

این کسری به دلیل کاهش 39 درصدی درآمدهای نفتی است که از 285 میلیارد دلار در سال گذشته به 171.8 میلیارد دلار سقوط کرده در حالیکه هزینه‌های این کشور همچنان بالا مانده است.

بخش بزرگی از کسری پیش بینی شده ( حدود 30 میلیارد دلار) نتیجه وعده پادشاه جدید این کشور برای پرداخت دو ماه حقوق اضافی به کارکنان است.

گزارش مذکور هزینه تهاجم نظامی عربستان به یمن را به حساب نیاورده است.

در این بین صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد کسری بودجه عربستان به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، به 20 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رسد.
نظرات بینندگان