arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

واشنگتن: افزايش ذخاير اورانيوم ايران به هيچ وجه مانع توافق هسته‌اي نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گزارش نيويورک‌تايمز مبني بر اينکه افزايش ذخاير هسته‌اي ايران مي‌تواند مانع دستيابي به توافق شود را نادرست خوانده و تأکيد کرد که ايران به تمام تعهدات خود در اين حوزه پايبند بوده است.

ماري هارف، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در پاسخ به سؤالي درباره مقاله روزنامه نيويورک‌تايمز مبني بر اينکه افزايش دخاير اورانيوم با غناي پايين ايران مي‌تواند مذاکرات هسته‌اي را پيچيده سازد، گفت: "به هيچ وجه. تيم ما اين مقاله را صبح امروز (سه‌شنبه) خواند و کاملا متحير شد زيرا محتواي اصلي آن کاملا نادرست بودند. اول، اين نکته که مقامات غربي يا آمريکايي درگير از اين موضوع ناآگاه بودند و يا مسأله پيامدهاي آن کاملا پوچ است."

هارف در ادامه تأکيد کرد: "بر اساس برنامه اقدام مشترک، ايران مي‌تواند ارقام خود در حوزه ذخاير را تغيير دهد. آنها مي‌توانند تا پايان تاريخ مقرر و تا زماني که ميزان ذخاير خود را به رقم مشخصي برسانند، اين مقادير را کم و زياد کنند."

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا افزود: "برخي مسائل واقعي و جدي وجود دارند که بايد در اين مذاکرات حل کنيم. اين مذاکرات يکي از آنها نيست. آنچه مهم است - و ما نيز در گذشته علنا اعلام کرده‌ايم - اين است که آنها متعهد به کاهش ذخاير اورانيوم‌شان به 300 کيلوگرم بوده‌اند. اينکه چگونه قرار است اين کار را انجام دهند، يکي از موضوعات مذاکره است."

روزنامه نيويورک‌تايمز روز گذشته (سه‌شنبه) نوشت يک ماه مانده به ضرب‌الاجل دستيابي به توافق هسته‌اي، بازرسان بين‌المللي گزارش داده‌اند که ذخاير سوخت هسته‌اي ايران طي 18 ماه گذشته 20 درصد افزايش داشته‌ است.

اين روزنامه در ادامه مدعي شده بود که چنين مسأله‌اي مي‌تواند فرآيند مذاکرات را پيچيده سازد. "در اصل، دولت آمريکا بايد کنگره و متحدينش را متقاعد کند که ايران طي چند ماه پس از دستيابي به توافق ذخاير خود را 96 درصد کاهش خواهد داد."
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان