arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

رقابت عربستان با داعش در تخریب میراث بشری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عربستان در ادامه وحشی‌گری‌ها و تجاوزات خود به یمن این بار به شیوه داعش سد باستانی مأرب را که تاریخ آن به قرن هشتم قبل از میلاد باز می‌گردد هدف قرار داد و این مساله خود دلیلی است براین که عربستان دنباله‌رو داعش در تخریب آثار و تمدن تاریخی کشورها است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، این نخستین بار نیست که عربستان یک مکان تاریخی در یمن را مورد هدف قرار می‌دهد بلکه از مدت‌ها پیش در اقداماتی که به اقدامات داعش شبیه است آثار تاریخی و تمدنی یمن را مورد هدف قرار داد تا تمدن بشری این کشور را محو و نابود کند.

به نحوی که می توان گفت همانطور که داعش دست به تخریب ده‌ها مکان باستانی در عراق و سوریه زده است عربستان نیز مساجد، مقرها و مقام‌ها، قلعه‌ها و اماکن باستانی را در استان‌های صعده، عدن، صنعاء، الضالع و استان‌های یمن تخریب کرده است.

در همین راستا منابع یمنی اعلام کردند جنگنده‌های عربستانی روز سه شنبه سد قدیمی‌ مأرب را هدف قرار دادند که تاریخ آن به قرن هشتم قبل از میلاد باز می‌گردد؛ سدی که یک اثر باستاین مهم در این استان محسوب می‌شود.

ساکنان "سبأ" در قرن هشتم پیش از میلاد این سد را ساختند که طول آن به 577 متر و عرض آن به 915 متر می‌رسد. این سد می‌تواند آب نزدیک به 98 کیلومتر مربع را تامین کند؛ این مساله به این معناست که ساکنان یمن از نظر نیاز به آب و غذا خودکفا بوده‌اند و آب این سد برای کشاورزی و تامین نیازهای چارپایان آن‌ها کافی بوده است.

باوجود مذاکرات گفت‌وگوها و میانجی‌گری‌ها برای بحران یمن عربستان همچنان به تجاوزات خود علیه این کشور ادامه می‌دهد و در حملات خود تاکنون صدها تن را به خاک و خون کشیده است.
نظرات بینندگان