arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۸۹

ارزشمندترین جای جهان 5,000,000,000,000,000 دلار می‌ارزد

یک دانشمند فرمول خاصی طراحی کرده که ارزش زمینی را که ما در آن زندگی می‌کنیم، بالغ بر 5 میلیون میلیارد دلار تخمین زده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک دانشمند فرمول خاصی طراحی کرده که ارزش زمینی را که ما در آن زندگی می‌کنیم، بالغ بر 5 میلیون میلیارد دلار تخمین زده است.

گرگ لافلین متخصص فیزیک نجومی، با کنار هم قرار دادن فاکتورهایی مانند سن، اندازه، دما، جرم و دیگر آمارهای مهم و اساسی به این رقم رسیده و البته این محاسبات نشان داد ارزش زمین بسیار بیش‌تر از دیگر سیاره‌هاست. در این بین مریخ نزدیک به 16 هزار دلار و ناهید کم‌تر از یک پنی ارزش‌گذاری شده است.

به گزارش دیلی‌میل، تاکنون بیش از 500 سیاره فراخورشیدی کشف شده و این در حالی است که فقط 15 سال از آغاز شناسایی این اجرام می‌گذرد و اغلب این‌ها در فاصله نزدیکی نسبت به زمین قرار گرفته است. 

پروفسور لافلین از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز این فرمول را طراحی کرده تا با استفاده از آن‌ بتواند کشف‌های انجام شده توسط فضاپیمای 1 میلیارد دلاری کپلر ناسا را ارزش‌گذاری کند. 

این فضاپیما برای پیدا کردن سیارات جدید در جهان، دو سال پیش وارد مدار شد و لافلین تصمیم گرفت با طراحی یک فرمول سیاره‌های کشف شده توسط کپلر را ارزش‌گذاری کند.

تاکنون سیاره فراخورشیدی گیلس 518 سی (Gilese 581 c) از نگاه دانشمندان به عنوان شبیه‌ترین سیاره به زمین شناخته شده، اما در این فرمول ارزش این سیاره فقط 160 دلار معین شده است، این در حالی است که گفته می‌شود ارزش سیاره KOI 326.01 بالغ بر 240 هزار دلار است.

لافلین هفته گذشته به لی بیلینگز نویسنده مقالات علمی گفت: «من همیشه فکر می‌کردم مفهوم این که یک سیاره شبیه به زمین که دارای مناطق قابل سکونت است به خوبی معین شده است، اما من احتیاج به یک معیار سنجش داشتم تا بتواند این ارزش‌گذاری را به شکل ملموس‌تری نشان دهد. هرچه یک ستاره قدیمی‌تر باشد ارزش آن بیش‌تر است، چرا که شانس آن را داشته که به بلوغ برسد. بعد از آن جرم ستاره و این که آیا یک سیاره با اندازه زمین در اطراف آن وجود داشته باشد روی ارزش آن موثر است.»

لافلین هم‌چنین میزان انرژی را که یک سیاره تولید می‌کند و این که آیا دمای آن برای پشتیبانی کردن از حیات موثر است، در این ارزش‌گذاری محاسبه می‌کند و در انتها این طور نتیجه می‌گیرد که یک سیاره با ارزش بیش از 100 میلیون دلار ارزش مطالعه کردن دارد و بهتر است از مطالعه سیاره‌های ارزان‌تر صرف نظر شود.

او در ادامه گفت: «این فرمول هم‌چنین به ما ارزش بسیار بالای زمین را نشان می‌دهد و من امیدوارم این موضوع سبب شود ما نسبت به حفظ این سیاره توجه بیش‌تری داشته باشیم.»

-ابوالفضل کریمی(خبرآنلاین)

نظرات بینندگان