arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۳۴۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۴

جزئيات مهمِ حل نشده در توافق هسته اي با ايران چیست؟

مسائل باقیمانده فقط جزئیات حاشیه ای و یا فنی برای مشتاقان به فعالیت های هسته ای نیست. من فکر می کنم که این مسائل دارای شاخ و برگ های سیاسی مهمی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جزئيات مهمِ حل نشده در توافق هسته اي با ايران چیست؟

روزنامه وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: برخی از جزئیات حل نشده در توافق هسته ای، از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش «انتخاب»، کارول لی در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت‌: کاخ سفید در هفته های آینده، در چند جبهه یک استراتژی را برای مهار جبهه مخالف باراک اوباما پیش خواهد برد تا توافق هسته ای با ایران را تا پایان ماه آینده تضمین کند. ولی به نظر می رسد برخی از چالش های بسیار دشوار برای دولت اوباما بعد از تکمیل مذاکرات به وجود آید، یعنی زمانی که این توافقنامه تحت فشارهای داخلی در ایران و آمریکا در معرض از هم پاشیدن قرار بگیرد.

اوباما تاکنون موفق شده است که مخالفان این توافق در کنگره را مهار کند و متحدان خود در خاورمیانه را متقاعد سازد که اجازه دهند این مذاکرات به مسیر خود ادامه دهد. اما هنوز جزئیات کلیدی بسیاری باقی مانده است که باید تا زمان ضرب الاجل سی ام ژوئن حل و فصل شود. این جزئیات بویژه در زمینه بازرسی ها، برداشته شدن تحریم ها و توانایی های هسته ای آینده است که مشخص خواهد کرد آیا رئیس جمهوری می تواند همین پویایی خود را برای رسیدن به یک توافق نهایی حفظ کند.

گری سیمور(Gary Samore)یک کارشناس هسته ای در علوم و مطالعات بین المللی مرکز بلفر دانشگاه هاروارد که زمانی هم یکی از مقامات در دوره اول دولت اوباما بود و در مرکز مطالعات بین المللی وودرو ویلسون سخنرانی می کرد، گفت: جزئیات باقی مانده می تواند به آسانی هم برای حامیان احتمالی این توافق یک دلیل خوبی ارائه دهد که به حفظ این توافق رای دهند و هم می تواند به مخالفان این رویکرد موضع قدرتمندتری برای مخالفت با آن بدهد.

وی در ادامه گفت: مسائل باقیمانده فقط جزئیات حاشیه ای و یا فنی برای مشتاقان به فعالیت های هسته ای نیست. من فکر می کنم که این مسائل دارای شاخ و برگ های سیاسی مهمی است.

مخالفان در کنگره، از اولین چالش های کاخ سفید خواهد بود، در حالی که قانونگذاران این فرصت را خواهند داشت تا توافقنامه نهایی با ایران را بررسی کنند. در طولانی مدت نیز دردسرهای احتمالی که ایران در اجرای توافق ایجاد خواهد کرد و تنش های طولانی مدت ژئوپلیتیک در منطقه می تواند این توافق را در معرض خطر قرار دهد.

در این هفته، همچنین سئوالات جدیدی درباره این مسئله مطرح شد که آیا ایران می تواند خود را با شرایط سختی که باراک اوباما گفته است تنها در صورت وجود آنها، توافق نهایی را خواهد پذیرفت، وفق دهد. گزارش منتشر شده آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیده بان هسته ای وابسته به سازمان ملل، حاکی از این است که ایران در طول مذاکرات با آمریکا و دیگر قدرت های جهانی، ذخایر سوخت هسته ای خود را تا حدود بیست درصد افزایش داده است.

مقامات دولت آمریکا گفته اند که این مسئله، تلاش ها برای رسیدن به یک توافق نهایی را به خطر نمی اندازد و این که ایران بندهای توافقنامه موقت را که تا سی ام ماه ژوئن اعتبار دارد، نقض نکرده است. اما این گزارش نگرانی ها در میان منتقدان این توافق را تشدید کرده است.

سناتور باب کورکر، جمهوری خواه از ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا روز چهارشنبه به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: سئوال این است که آیا آنها با این کار یعنی با افزایش میزان سوخت هسته ای خود آن هم در حالی که مذاکرات هسته ای ادامه دارد،‌ می خواهند خودشان را در موضع بهتری قرار دهند یا اینکه آنها نمی خواهند به این مسئله توجه نشان دهند.

کورکر در ادامه ابراز امیدواری کرد تا زمانی که ایران خود را با درخواستها برای کاهش ذخایر سوخت خود منطبق نکرده است، توافقنامه نهایی مانع برداشته شدن تحریم ها شود.

اوباما همچنین با چالش دیگری در اجرای توافقنامه نهایی با ایران مواجه است و آن هم کاهش عصبانیت همسایگان ایران است که معتقدند این توافقنامه ایران را قدرتمندتر می کند. هر اتفاقی که منجر به شعله ور تر شدن تنش ها در منطقه شود، می تواند واکنش کنگره را برانگیزد و آنها تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال کنند و این مسئله ممکن است ایران را به نقض بندهای توافقنامه سوق دهد!

مارتین ایندیک(Martin Indyk)معاون اجرایی رئیس موسسه بروکینگز در جلسه استماع سنا در روز چهارشنبه اظهار داشت: به عنوان یک مکمل توافق، باید آمریکا یک استراتژی در منطقه خاورمیانه برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران، طراحی کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
7
10
دیگه واقعا فهمیدیم که به آمریکا نمیشه اعتماد کرد .هر روز دبه ی جدیدی در میارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
1
9
انشاءالله که به زودی توافق انجام میشه..
نسل اول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
2
9
بهیچوجه مخالف مذاکره نیستم ولی تاکی می توانیم خودمان را فریب دهیم و به یک توافق خوب امیدوارباشیم؟
ایکاش آقای روحانی و دولت متبوع ایشان وعده بهبودی اوضاع پس ازتوافق هسته ای را به مردم نمی داد
فدایی حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
1
6
عدم تمکین به نانوشته های گسترش قلمرو استکباری صهیونیستها جزئیات مهم اند و عرب ها متاسفانه بی خیالند و با گذشت سی ام ژوئن ها رکود بازار ما را بدنبال دارد دستشون سیاه نمی کنه که اقتصاد ما فلج شود
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
2
2
آمریکا برا حفاظت از منافع اسراییل به مردم خودش هم رحم نمیکنه اگه لازم باشه...... وای به حال ما که تازه به خیال خام خودشون فکر میکنن دستمون زیر سنگشونه!!!! کاش دولت محترم انقد مسائل اقتصادی رو به مذاکرات گره نمیزد. الان به لحاظ روانی جو جامعه چشم دوخته به این مذاکرات و فقط کافیه بگن توافقی حاصل نشد با اینکه تحریمی هم اضافه نشه سود جوها از این جو نهایت سوء استفاده را خواهند برد و گرونی های جدیدی که طبقه متوسط به پایین باید تحمل بکنن
نظرات بینندگان