arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴

حمل و نقل های به یادماندنی!

اگر تنها به گزینه‌های شناخته شده و رایج حمل و نقل مانند هواپیما، قطار و خودرو بسنده کنید، ممکن است حال و هوای فرهنگی برخی وسایل نقلیه را هنگام گذراندن تعطیلات و حتی یک ماجراجویی واقعی را از دست بدهید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : به گزارش پارسینه، جهان برای ما مکان بزرگی محسوب شده و از این رو، حمل و نقل مقوله‌ای کلیدی برای انسان در نظر گرفته می شود. اما اگر تنها به گزینه‌های شناخته شده و رایج حمل و نقل مانند هواپیما، قطار و خودرو بسنده کنید، ممکن است حال و هوای فرهنگی برخی وسایل نقلیه را هنگام گذراندن تعطیلات و حتی یک ماجراجویی واقعی را از دست بدهید. در ادامه این مطلب برخی از وسایل حمل و نقل عجیب و به نوعی فراموش نشدنی در نقاط مختلف جهان را معرفی می کنیم.

 

جیپنی (Jeepney)


خودروهای جیپ مازاد ارتش آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به عنوان مواد خام اصلی "جیپنی‌"ها در فیلیپین به کار گرفته شدند. این خودروها که به واسطه طراحی و دکور رنگارنگ مشهور هستند، در نمونه‌های امروزی خود مینی بوس‌هایی هستند که مسافران را در مسیرهای مشخص شهری و یا مقاصد روستایی جابجا می کنند. جیپنی‌ها از وسایل نقلیه منحصر به فرد و جذاب در فیلیپین محسوب می شوند.

توک توک (Tuk Tuk)


"توک توک‌"ها در آسیا، گواتمالا و قسمت‌هایی از آفریقا به عنوان تاکسی فعال بوده و از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این وسایل نقلیه دارای سه چرخ بوده و گزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه برای مسافت‌های کوتاه محسوب می شوند.

فانیکیولار (Funicular)


حتی نام این وسیله نقلیه سپری کردن لحظات خوبی را نوید می دهد. "فانیکیولار"ها روی ریل حرکت کرده و بر شیب‌هایی تند غلبه می کنند. بر همین اساس، از آنها به عنوان بز کوهی دنیای وسایل نقلیه نام برده می شود. فانیکولارها در نقاط مختلف جهان از برگن تا هنگ کنگ، لیسبون، کبک، والپرایزو، شیلی و سوئیس فعال هستند. هزینه استفاده از آنها چندان زیاد نبوده و چشم اندازهای زیبایی به محیط اطراف دارند.

ریکشاو (Rickshaw)


اگرچه "ریکشاو"ها در اصل توسط افراد پیاده کشیده می شدند، اما امروزه بیشتر وسایل نقلیه رکابی سه چرخه هستند. مسافران در پشت آن سوار شده و راننده به سوی مقصد رکاب می زند. ریکشاوها در برخی مناطق به عنوان وسیله نقلیه اصلی شناخته می شوند و برای گردش‌های کوتاه بسیار مقرون به صرفه هستند.

ولوتاکسی (Velotaxi)


"ولوتاکسی" شبیه ریکشاو بوده اما از ظاهری مدرن برخوردار است. این سه چرخه‌های کارآمد برای حرکت در خیابان‌ها ساخته شده و سقف آن می تواند نفش محافظتی در برابر شرایط آب و هوایی را برای راننده و مسافر ایفا کند. برخی از ولوتاکسی‌ها مجهز به موتور الکتریکی بوده و هنگام حمل بارهای سنگین و یا عبور از سربالایی از آن استفاده می کنند. ولوتاکسی‌ها وسیله نقیله نسبتا جدیدی محسوب می شوند و در شهرهای اروپا، کره جنوبی، ژاپن و خاورمیانه فعال هستند.

اسنو کوچ (Snow Coach)


"اسنو کوچ"ها برای تورهای زمستانی در "یلو استون" و مناطق طبیعی دیگر آمریکا و کانادا استفاده می شوند و هیچ مشکلی با حرکت در برف عمیق ندارند. این وسایل نقلیه به جای تایر از تسمه بهره می برند که امکان ماجراجویی برفی ایمنی را فراهم می کنند. اما اگر به دنبال وسایل نقلیه برفی بزرگتر هستید، اتوبوس‌های توندرا که برای مشاهده خرس‌های قطبی در کانادا استفاده می شوند، گزینه جالب توجه‌ای هستند.

موتورتاکسی


در ترافیک‌های سنگین شهرهای شلوغ، اسکوتر و یا موتورسیکلت به وسیله نقلیه کارآمدی مبدل می شوند. از آنجایی که موتورها می توانند از میان خودروها عبور کنند، سریعتر شما را به مقصد می رسانند. موتورتاکسی‌ها در شهرهای مختلف جهان از کامبوج تا فرانسه فعال بوده، اما نوع و کیفیت خدمات آنها بسیار متفاوت است. از این رو، هزینه استفاده از آنها نیز متغیر است.

مینی موک (Mini Moke)


"مینی موک"ها از وسایل نقلیه موجود در سواحل بوده و رانندگی با آنها، تجربه‌ای فراموش نشدنی محسوب می شود. این وسایل نقلیه ساحلی در نقاط مختلف جهان مانند باربادوس، گرانادا، سیشل و جزیره مگنتیک استرالیا یافت می شوند. هزینه استفاده از آنها نیز مقرون به صرفه است.

نوری (Norry)


"نوری" یا قطار بامبوئی کامبوج از موتور قایق برای حرکت روی ریل استفاده می کند. این وسیله قابلیت حمل بار و مسافر روی راه آهن محلی را دارد. نوری‌ها در جلب توجه گردشگران نیز بسیار موفق بوده‌اند. اما این وسایل نقلیه از سال 2012 دیگر اجازه تردد ندارند.

هیدروفویل (Hydrofoil)


از آنجایی که "هیدروفویل"ها بر فراز آب حرکت می کنند، سواری سریعتر و راحت‌تری را نسبت به قایق‌های سنتی فراهم می کنند. هیدروفویل‌ها در نقاط مختلف جهان از کرواسی تا یونان، کره جنوبی و ژاپن فعال هستند.

نظرات بینندگان