arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

هئيت پارلماني اروپا بعد از بازگشت از ايران: توافق هسته‌اي سخت اما امکان‌پذير است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 اعضاي سوسيال دموکرات پارلمان اتحاديه اروپا بعد از سفر دو روزه خود از تهران تاکيد کردند که چشم انداز توافق بين‌المللي جامع با ايران تا پايان ماه ژوئن مشکل اما امکان پذير است.

به گزارش وبگاه «سوشليست اند دموکراتس» «ريچارد هويت» رييس کميته روابط خارجي پارلمان اروپا و «جوزف ويدينهولزر» هماهنگ کننده کميته روابط خارجي پارلمان اروپا درباره سفر خود به تهران گفتند که بحث‌هاي سازنده در زمينه‌هاي بسياري از موارد مورد اختلاف صورت گرفت.

بر اساس اين گزارش، اعضاي سوسيال دموکرات پارلمان اروپا عنوان کردند که در گفت‌وگوهاي خود با ايران ميزان گام‌هاي اين کشور به سوي اعتماد سازي مناسب در پذيرش پروتکل الحاقي در زمينه « ان‌پي‌تي»، و نيز صداقت اروپا در انجام تعهدات خود در قبال لغو تحريم‌ها به طوري‌که کاملا مورد رضايت هر دو طرف باشد مواردي را شنيدند. در اين ديدار طرفين تاکيد کردند که توافق لوزان تنها چارچوب معتبر براي رسيدن به توافق نهايي است.

ريچارد هويت در اين باره گفت: «البته بين اصولگرايان و اصلاح طلبان ايران درباره توافق هسته‌اي اختلاف نظر بود اما ما در طيف گسترده سياسي و اجتماعي ايران ميل آشکار در حصول توافق هسته‌اي را شاهد بوديم.»

جوزف ويدنهولزر نيز در اين باره دستاوردهاي سفر به تهران گفت: «اين گفت‌و‌گوها نشان دادند که طرف‌هاي حاضر در اين گفت‌و‌گوها تفاهم عمومي در نبرد عليه داعش دارند. توافق موفق نيز موجب تضمين بخشيدن به ماهيت صلح آميز برنامه هسته‌اي ايران خواهد شد و اين موجب تسريع همکاري براي از ميان برداشتن تهديدها و ايجاد ثبات و امنيت در منطقه خاورميانه، افغانستان و پاکستان خواهد شد.

اين مقام پارلماني اروپا در خاتمه افزود:«اين گفت‌و‌گوها اهميت روابط بالقوه ايران و اروپا در زمينه تجارت و انرژي مورد نياز اروپا را نشان داد. با توجه به ابعاد گسترده روابط تاريخي، فرهنگي و تجاري اروپا با ايران، ضرورت دارد اروپا نقش راهبري را در توافق هسته‌اي نهايي ايفا کند. در طولاني مدت يک ايران در دسترس‌تر شرايط بهتري را براي رفع برخي نگراني‌هاي افکار عمومي اروپا (حقوق بشر) فراهم خواهد ساخت.»
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان