arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۰ اسفند ۱۳۸۹

تاکید رهبر انقلاب "بر تک همسری" و توصيه‌هايی به زوج‌هاي جوان

زهره الهیان در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث ازدواج موقت از بحث های جدی فقهی و حقوقی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زهره الهیان در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد گفت: بحث ازدواج موقت از بحث های جدی فقهی و حقوقی است.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا الهیان تاكید كرد با توجه به شرایطی كه اكنون در ایران اسلامی در این ارتباط وجود دارد ازدواج موقت زنان یك ظلم به این قشر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: اغلب ازدواج های موقت در هیچ جایی ثبت نمی شود و اگر زن در این ازدواج بچه دار و مرد از آن طفره رود هیچ جایگاهی برای دفاع از حقوق زن وجود ندارد.
وی هوشمندی زنان را عامل اساسی موفقیت آنان در ازدواج های موقت دانست و از آنان خواست درصورت اقدام به این امر ، ازدواج خود را به ثبت قانونی برسانند.
عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از پیش بینی شدن تمهیداتی در لایحه خانواده توسط مجلس شورای اسلامی برای زنان ازدواج موقت خبر داد.
الهیان در پاسخ به این سوال كه در لایحه تیرماه 86 مجلس شورای اسلامی از زن بعنوان یك كالا یاد شده و چرا مجلس باید لایحه ای را به تصویب برساند كه با فرمایشات امام صادق (ع) منافات داشته باشد؟ اظهار داشت: لایحه حمایت از خانواده برعكس تمامی هیاهوها و جنجال سازی هایی كه شد به نفع زنان بود.

وی به تشریح این لایحه پرداخت و گفت: لایحه حمایت از خانواده بدلیل همین هیاهوها و جنجال سازی ها به شدت مظلوم شد اگرچه نكات متعدد و بندهای مختلفی برای حمایت از زنان در آن پیش بینی شده بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، مبنای تدوین این لایحه را دفاع از حقوق زنان ذكر و یادآور شد: حدود 60 بند و نكته در این لایحه پیش بینی شده كه در قالب دادگاههای خانواده امتیازات جدی به خانواده ها داده می شود.
الهیان افزود: رسانه های غربی تمامی تلاش خود را به كار بستند تا با جنجال سازی ها و تحصن های بی مورد جلوی مجلس شورای اسلامی این لایحه به تصویب نمایندگان نرسد.
وی با تاكید براینكه درلایحه حمایت از خانواده نظر مقام معظم رهبری مدنظر قرار گرفته شد، خاطرنشان كرد: در دیدار خصوصی نمایندگان خانم مجلس شورای اسلامی با مقام معظم رهبری ، ایشان برتك همسری تاكید داشتند.

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به طرح خاطره ای از رهبری در این ارتباط اشاره و اظهار داشت: ایشان به یكی از علماء ارادتی داشتند و من نمی خواهم به نام این عالم اشاره ای كنم و در یك نشست كه با مقام معظم رهبری داشت رهبری به وی گفت كه كاش شما دو همسری نمی بودید.

وی گفت: اصل در لایحه حمایت از خانواده حمایت از بحث تك همسری است اگرچه شرایط ازدواج دوباره مرد بدون اجازه از همسر اول مشخص شده است.
الهیان ، زندانی زن بیش از سه سال ، اعتیاد و فرار از خانواده را از مهمترین ملاك های ازدواج دوباره مرد بدون اجازه از همسر اول ذكر كرد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، جنجال سازی رسانه های غربی و كوتاهی رسانه های ایران را از مهمترین دلایل به حاشیه رفتن لایحه حمایت از خانواده برشمرد.
وی افزود: این لایحه برغم تمامی جوسازی ها از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و بندهایی از آن اكنون در حال بررسی و تصحیح نهایی است.
عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال كه در دوره اصلاحات برای زنان چه اقداماتی نشد كه در دولت اصولگرا شد؟ هم اظهار داشت: انصافا نمی خواهم سیاسی صحبت كنم شاید در دوره های قبل شعار دفاع از حقوق زنان داده می شد اما اكنون در این دوره محقق شده است.
الهیان گفت: وزارت زنان ، تسهیلات ویژه برای زنان سرپرست خانوار ، لایحه حمایت از خانواده و انتصاب وزیر زن و معاون زن برای رئیس جمهور از مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط مجلس هشتم و دولت اصولگرا بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه كه دستاوردهای فرهنگی در دولت های نهم و دهم بدتر از دستاوردهای فرهنگی دولت های قبلی نباشد بهتر نیست؟ هم صحبت مجری برنامه را تایید كرد.


توصیه ها


حضرت‌ آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب همواره به جوانان و زوج‌هاي جوان توصيه‌هاي فرموده‌اند كه بازخواني اين سخنان در افزايش تفاهم ميان خانواده‌ها لازم و ضروري است.

* سازش كاري در خانواده جزء واجبات است

سعي شما اين باشد كه در تمام دوران زندگي، به خصوص سال‌هاي اول، اين چهار پنج سال اوّل، با هم سازگاري داشته باشيد. اين طور نباشد كه يكي اندكي ناسازگاري نشان داد، آن ديگري هم حتماً در مقابل او ناسازگاري نشان بدهد. نه! هر دو با هم سازگاري نشان بدهيد و اگر ديديد همسرتان ناسازگاري كرد، شما سازگاري نشان دهيد. اين جا از آن جاهايي است كه سازش و كوتاه آمدن خوب است.

معناي سازگاري چيست؟ معنايش اين است كه زن ببيند اين مرد، درست ايده آل اوست تا با او سازگار باشد؟ يا مرد ببيند كه اين زن، كاملاً ايده آل اوست و همان فرد مطلوب عالي است، تا با او سازگاري داشته باشد؟ اگر يك ذره اين گوشه يا آن گوشه‌اش كج بود، قبول نيست. معناي سازگاري اين است ؟ نه! اگر سازگاري اين باشد كه اين خودش به طور طبيعي انجام مي‌گيرد و اراده شما را نمي خواهد. اينكه مي‌گويند شما سازگار باشيد، يعني شما با هر وضعيتي كه هست و پيش آمده بسازيد.

معناي سازگاري اين است: يعني چيزهايي در زندگي پيش مي‌آيد. خب دو نفرند با هم تا حالا آشنايي نداشتند، زندگي نكردند، ممكن است فرهنگشان دو تا باشد. ممكن است عاداتشان دو تا باشد. اول ممكن است يك ناسازگاري‌هايي ببينند، حالا اول ازدواج كه نه آدم هيچ متوجّه نيست. بعد از مدت كوتاهي كه گذشت، ممكن است يك ناسازگاري‌هايي حس كند، آيا بايد اين جا از هم سرد شوند و بگويند: اين مرد يا اين زن ديگر به درد من نمي‌خورد؟! نه! شما بايد خودتان را با اين مسأله تطبيق دهيد. اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش كنيد و اگر ديديد نه، كاري اش نمي شود كرد، خب با او بسازيد.

سازش كاري در محيط خانواده جزء واجبات است. نبايستي زن و شوهر تصميم بگيرند كه خودشان هرچه گفتند همان شود. آنچه خودشان مي‌پسندند و آنچه راحتي آنها را تأمين مي‌كند همان بشود. نه، اين طور نبايد باشد. بايد بنا داشته باشند كه باهم سازگاري كنند. اين سازگاري لازم است. اگر ديديد مقصود شما تأمين نمي‌شود مگر با كوتاه آمدن، كوتاه بياييد.

سازگاري در زندگي، اساس بقاي زندگي است و همين است كه محبت مي‌آفريند. همين است كه موجب بركات الهي مي‌شود. همين است كه دل‌ها را به هم نزديك كرده و پيوندها را مستحكم مي‌كند.

* هيچ انساني بي عيب نيست!

اگر ديديد كه همسرتان يك نقطه عيبي دارد- هيچ انساني بي عيب نيست - و مجبوريد او را تحمل كنيد، تحمل كنيد، كه او هم همزمان، دارد يك عيبي را از شما تحمل مي كند. آدم عيب خودش را كه نمي فهمد، عيب ديگري را مي فهمد. پس بنا را بگذاريد بر تحمّل.
اگر چنانچه قابل اصلاح است، اصلاحش كنيد. اگر ديديد كاري نمي شود كرد، با او بسازيد.

* اسرار زندگي را محكم نگهداريد

زن و شوهر بايد راز هم را حفظ كنند، زن نبايد راز شوهرش را پيش كسي بازگو كند. مرد هم مثلاً نرود پيش رفقايش در باشگاه يا مثلاً فلان مهماني و ... راز همسرش را باز گو كند، حواستان جمع باشد، اسرار هم را محكم نگاه داريد تا زندگي ان شاءالله شيرين و مستحكم شود.


* ساده‌زيستي و ميانه‌روي

زندگي را ساده برداريد، البته ما خيلي هم اهل زهد و تقوا نيستيم. خيال نكنيد، آن سادگي كه ما مي‌گوييم، آن سادگي زُهّاد و عبّاد و اينها نيست. سادگي به نسبت اين كارهايي است كه مردمِ امروز مي‌كنند. والاّ نه، سادگي ما را اگر چنانچه آن مردان خدا بيايند نگاه كنند شايد هزار تا ايراد هم به آنچه كه ما سادگي مي‌دانيم بگيرند.

زندگيتان را بر پايه اسراف قرار ندهيد، زندگي را ساده قرار دهيد. زندگي را آن طوري كه خداي متعال مي‌پسندد قرار دهيد و از طيبات الهي بهره‌مند شويد بر حسب اعتدال و عدالت. هم اعتدال و ميانه‌روي و هم عدالت. يعني ملاحظه انصاف را بكنيد، ببينيد ديگران چطوري‌اند. خيلي بين خودتان و ديگران فاصله درست نكنيد.

يكي از موجبات سعادت خانواده‌ها و اشخاص، اين است كه تقيدات زايد و تجملات زيادي و پرداختن بيش از اندازه لازم به امور مادي، از زندگي‌ها دور شود. لااقل بخش اصلي زندگي محسوب نشود. يك چيز حاشيه‌اي يك كنار باشد. زندگي را از اول بايد ساده برداشت و محيط زندگي را بايد محيط قابل تحمّلي كرد.

ساده زندگي كردن منافاتي با رفاه هم ندارد. آسايش هم كه اصلاً در سايه ساده زندگي كردن است.

نظرات بینندگان