arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۸۹

وزیر ارشاد: سريال «مختارنامه» بر مردم تاثير زيادي داشته است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع نخبگان فرهنگي و قرآني استان يزد با اشاره به اين كه مفاخر و مشاهير استان يزد بايد به مردم معرفي شوند، گفت: براي بيان تاريخ استان بايد در مورد مفاخر و مشاهير يزد فيلم ساخته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع نخبگان فرهنگي و قرآني استان يزد با اشاره به اين كه مفاخر و مشاهير استان يزد بايد به مردم معرفي شوند، گفت: براي بيان تاريخ استان بايد در مورد مفاخر و مشاهير يزد فيلم ساخته شود.

سيد محمد حسيني كه به همراه هيات دولت در يزد حضور داشت، افزود: در كارگروه فرهنگ و هنر، تاريخ و فرهنگ استان يزد براي يادآوري اين كه اين استان چه شاعران، نويسندگان، مشاهير و مفاخري داشته است، بيان شد؛ اينكه با گذشت قرن‌ها هنوز اين ادبا تاثيرگذارند و امروز بر جوانان ما كه در محوريت محصولات متعدد فرهنگي هستند، تاثيرگذاري زيادي دارند.

وي ادامه داد: عمده تشكيلات وزارت ارشاد براي اين است كه نگاهمان به اصحاب فرهنگ و هنر باشد. اين وزارتخانه با انواع افراد نخبه و زبده جامعه سركار دارد، بنابراين همه بايد در خدمت شما باشيم و مديران ما هم اين درك را داشته باشند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در دولت دهم پيگيري شوراي عالي سينما تشكيل شد و اولين بحث در شوراي عالي سينما، تشكيل سازمان سينمايي بود. در دولت اگر بحثي مطرح شود پيگيري و رسيدن به نتيجه هم به دنبال دارد. اكنون دولت يك كار مهم اقتصادي را شروع كرده و هنر براي ترغيب و تشويق كار خوبي كه در حال اجراست مي‌تواند كارهاي بسيار مفيدي انجام دهد و به عبارتي هنرمند اين فعاليت‌ها را به تصوير مي‌كشد. از دلايل موفقيت طرح اين است كه رييس جمهور در اين خصوص فرهنگ‌سازي كرده و با همه مردم و اقشار و اصناف مختلف وارد بحث و گفتگو شده است.

وي اضافه كرد: درست است كه اعتبارات لازم است ولي همت افراد هم مهم است؛ چرا كه بعضي از افراد با دست خالي كارهاي بزرگي كردند؛ به عنوان مثال فردا در تهران تئاتر يك نفره اجرا مي‌شود به طوري يك نفر بايد با اجراي تئاتر منظورش را برساند. همه‌ي اين موارد نشان مي‌دهد ظرفيت وجود دارد و با امكانات كم مي‌توان كارهاي مهم انجام داد.

حسيني با اشاره به استعداهاي فراوان استان يزد در گذشته و حال تصريح كرد: استعدادهاي بي ‌بديل استان يزد، كسب رتبه اول در كنكور در 17 سال متوالي و قناعت و ساده‌زيستي مردم ويژگي‌هاي بارزي است كه بايد آن‌ها را صيانت كنيم.

وي در مجموع وضعيت استان را رو به رشد دانست و گفت: ممكن است در حاشيه ضعف‌هايي هم باشد. استان يزد مفاخر و مشاهيري دارد كه بايد در همايش‌ها، كنگره‌ها و كتاب‌ها معرفي شوند تا اثراتي بر جوانان، مردم استان و حتي كشور داشته باشد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: به عنوان مثال بايد در مورد شخصيت محمد كاظم طباطبايي يزدي، وحشي بافقي، شيخ عبدالكريم حائري يزدي و ديگر شاعران اين استان فيلم ساخته شود چرا كه ما مي‌خواهيم مقطعي از تاريخ شهرمان را بيان كنيم و اگر كار تحقيقاتي درستي انجام شود فيلم و تئاتر آثار متعدي دارد، مثل سريال «مختارنامه» كه بر مردم تاثيرات زيادي داشته است.

وي گفت: در بحث مهندسي فرهنگي در استان يزد كار شده است و شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم كار مي‌كند كه انتظار داريم ايده‌ها در اين زمينه مطرح شود. در هر پروژه‌اي كه كار مي‌شود بايد مباحث فرهنگي هم رعايت شود به عنوان مثال با رشد صنعت، جمعيت مهاجران به استان افزايش يافته و فرهنگ هم از آن تاثير مي‌گيرد، بنابراين بايد روح لطيف، صداقت، صميمت، صفا و معنويت كه از ديگر باز در استان وجود داشته است، حفظ شود.

وزير فرهنگ و ارشاد با اشاره به محورهايي كه در كارگروه فرهنگ هنر تصويب شد، گفت: برنامه جامعي براي مطبوعات، كتاب، تئاتر، هنرهاي تجسمي، شعر و ادب، نشر، چاپ، كانون‌هاي مساجد و فعاليت‌هاي قرآني مطرح شده است كه در اين كارگروه مقرر شد كه استاندار و مديران استان به مسائل فرهنگي هنري توجه جدي‌تري داشته باشند.

حسيني، تكميل و تجهيز مجتمع‌هاي فرهنگي در حال احداث، تكميل و تجهيز مجتمع‌هاي فرهنگي ويژه بانوان، تكميل و تجهيز كتابخانه‌هاي استان، تكميل مجتمع‌هاي فرهنگي هنري در طبس‌، خاتم، نير،عقدا، گاريزات و غيره، اختصاص اعتبار براي فعاليت‌هاي قرآني، كانون‌هاي مساجد و كانون‌هاي ديجيتال را از ديگر مباحث مطرحه شده در كارگروه فرهنگ و هنر بر شمرد.

وي با اشاره به حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران، خطاطان، خوشنويسان و ... گفت: اختلاف بين خوشنويسان كشور بايد حل شود و انتظار داريم اين اقشار شريف و نجيب كشورمان اين اختلافات را كنار بگذارند.

وزير فرهنگ و ارشاد در پاسخ به پرسشي درباره‌ي كمك نشدن به بنياد آذر يزدي، گفت: تشكل‌هاي مردمي و موسسات و گروه‌ها بايد فعاليت كنند و ما هم از آنها حمايت كنيم. اگر كار دست تشكل‌هاي مردمي باشد قطعا بهتر انجام مي‌شود شخصيت آذر يزدي بايد بيشتر به مردم معرفي شود. مقام معظم رهبري نيز از قصه‌هاي اين نويسنده يزدي ياد كرده‌اند و گفتند من به فرزندان خودم هم توصيه كرده‌ام كه داستان‌هاي آذر يزدي را مطالعه كنند.

حسيني با اشاره به اين كه در فعاليت‌هاي قرآني كشور موازي كاري وجود ندارد، گفت:‌ وزارت آموزش و پرورش رسيدگي به فعاليت‌هاي قرآني دانش‌آموزان و وزارت علوم فعاليت‌هاي قرآني دانشجويان را بعهده دارند و مابقي فعاليت‌هاي قرآني براي عموم مردم بر عهده وزارت ارشاد است و اگر در اين راستا نهادهاي قرآني، سازمان تبليغات و اوقاف هم براي انجام امور قرآني، برگزاري كنگره‌ها، اعزام قاريان و ... فعاليتي انجام دهند، نبايد از اين مساله نگران باشيم و بايد به سمتي برويم كه تشكل‌ها و گروه‌هاي مردمي فعاليت كنند و ما هم در كنارشان هستيم.

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ي بودجه‌ي پروژه‌هاي مذهبي هم گفت: همه بخش‌ها بايد يكي شوند؛ هنر ما سرچشمه گرفته از اعتقادات ماست. ممكن است فيلمي ديني نباشد ولي مضمون خوبي داشته باشد امسال مقرر شده فيلم، تئاتر، كتاب و غيره برگرفته از يك پيام قرآني باشند.

***

به گزارش ايسنا، در اين مراسم نمايندگان گروه‌هاي هنري استان همچون دبيرخانه بنياد آذريزدي، كانونهاي مساجد، ناشرين، فعالان قرآني و ... مشكلات و كمبودهايشان را مطرح كردند.

معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم كه به همراه وزير فرهنگ و ارشاد در يزد حاضر بود، گفت: راز ماندگاري هنرمندان ژرف انديشي و بصيرت در حوزه فعاليتشان است.

حميد شاه‌آبادي در جمع نخبگان فرهنگي و قرآني استان يزد، اظهار كرد: هنرمندان علي‌رغم مشكلات و ناملايمات آثار زيبايي را از خود خلق مي‌كنند. آنچه كه دارالعلم را دارالعلم كرده است، روحيه مردم يزد است. در حوزه هنري راز ماندگاري هنرمندان ژرف انديشي، بصيرت و نگاه عميق به حوزه فعاليت خود است.

وي گفت: در اين سفر كوتاه و پربار آنچه به دست مي‌آيد اين است كه ما مديران حس تكليف مضاعفي بيش از گذشته در خود احساس كنيم و تلاش كنيم كاستي‌هاي فرهنگ و هنر از يزد زدوده شود كما اينكه در سال گذشته گام‌هاي مهمي براي تئاتر برداشته شد.

***

محمدزاده ـ معاون مطبوعات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ نيز در اين نشست گفت: در كار فرهنگي شناخت مقصد و هدف مهم است و اگر هدف را به درستي نشناسيم ممكن است يك عمر تير به خطا برود. همچنين بايد اخلاص را در هدفمان قرار دهيم.
نظرات بینندگان