arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۸۹

اژه ای: افرادی در همین قوه قضاییه با جریان فتنه همراهی كردند

دادستان كل كشور با اشاره به سخنان روز چهارشنبه رییس قوه قضاییه گفت: ما نباید سیاسی‌كار باشیم اما باید مسائل سیاسی را بفهمیم. افرادی در همین قوه قضاییه بوده‌اند كه جاهایی بد تصمیم گرفته‌اند و به دلیل آشنا نبودن با شرایط زمان با جریان فتنه همراهی كرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادستان كل كشور با اشاره به سخنان روز چهارشنبه رییس قوه قضاییه گفت: ما نباید سیاسی‌كار باشیم اما باید مسائل سیاسی را بفهمیم. افرادی در همین قوه قضاییه بوده‌اند كه جاهایی بد تصمیم گرفته‌اند و به دلیل آشنا نبودن با شرایط زمان با جریان فتنه همراهی كرده‌اند.

به گزارش انتخاب؛ حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در اختتامیه همایش دادستان‌های عمومی و انقلاب و نظامی سراسر كشور تصریح كرد: همه‌ ما از كمبودها، كسری‌ها، كمبود قاضی، كادر اداری، نبود تجهیزات و امكانات مناسب مطلع هستیم اما همه دست‌اندركاران امور قضایی تلاش خود را در جهت رفع این مشكلات به‌كار بسته‌اند. كسری‌های ما رسوب كرده و متراكم شده اما تلاش می‌شود تا این كسری‌ها كاسته شود.

وی با بیان اینكه «كار قضا، كار سخت و خطرناكی است و ما باید خود را به تقوای الهی مجهز كنیم»، ادامه داد: با وجود همه كمبودها اگر مدیریت و نظارت خوبی انجام شود، می‌توان محصول بیشتری ارائه كرد.

محسنی اژه‌ای با تاكید بر داشتن صبر و حوصله در برخورد با ارباب رجوع، به موضوع شناخت زمان اشاره كرد و یادآور شد: رییس قوه قضاییه روز چهارشنبه گفتند كه ما نباید سیاسی‌كار باشیم اما باید مسائل سیاسی را بفهمیم. افرادی در همین قوه قضاییه بوده‌اند كه جاهایی بد تصمیم گرفته‌اند و به دلیل آشنا نبودن با شرایط زمان با جریان فتنه همراهی كرده‌اند.

وی درباره طبقه‌بندی مسائل گفت: جایی كه می‌خواهیم حرف بزنیم، مطلبی را بنویسیم یا ارسال كنیم باید حواسمان به كاربرد واژه‌ها باشد؛ مثلا در كیفرها، احكام، نامه‌ها و استعلامات مراقب باشیم زیرا در دنیا سوءاستفاده می‌شود و باید جوری عمل كنیم كه سوژه‌ دشمن قرار نگیریم.

دادستان كل كشور با بیان اینكه «ما همه بر قانون پافشاری داریم»، افزود: چگونگی فهم و اجرای قانون نیز اهمیت دارد. وقتی خلافهایی در كشور وجود دارد باید برای جلوگیری از آن، راه آن را بیابیم تا قانون را به نحوی اجرا كنیم كه جلوی مفسده گرفته شود. همه باید بر پایه قانون و توسعه فرهنگ قانونگرایی عمل كنیم ولی جوری فهم نكنیم كه مصالح كشور زمین بماند و جوری اجرا نكنیم كه مشكلات جدی ایجاد شود.

محسنی اژه‌ای بر ضرورت مدیریت پرونده‌ها از سوی دادستان‌ها تاكید و خاطرنشان كرد: اگر پرونده‌ها را به درستی مدیریت نكنیم باید هزینه بپردازیم.

وی اظهار كرد: كمبودها فراوانند. در سالهای گذشته جذب قاضی و كارمند نداشته‌ایم. بحث بودجه نیز از مسائل اساسی است و بحث نظارت هم از مسائل و سیاست‌های جدی این دوره‌ قوه قضاییه است.

دادستان كل كشور گفت: مبارزه قاطع با جریان‌های خطرناك و خاص، مثل زورگیری، سرقت مسلحانه، مواد مخدر و امثال آن ابزار زیادی می‌خواهد. باید هنگام مبارزه قاطع با این نوع جرایم از سیستم اطلاعات هم كمك بگیریم.

محسنی اژه‌ای با بیان اینكه «تراكم زندانی ما مطلوب نیست»، تصریح كرد: خواهش من این است كه در كنار مبارزه با مجرمان خطرناك، نهایت تلاش، دقت و مراقبت صورت گیرد و دادستان‌ها نظارت كنند تا كسانی كه ضرورت ندارد، به زندان نروند و به كسانی كه هم ضرورت ایجاب می‌كند، هیچ ارفاقی به آنها نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی در قوه قضاییه در زمینه اطلاع‌رسانی خرده می‌گرفتند. در نتیجه بحث سخنگویی مطرح شد كه من طالب آن نبودم و اصرار داشتم سخنگویی برعهده كس دیگری باشد. به هر حال تاكید داریم كه باید اطلاع‌رسانی مفید و سریع داشته باشیم اما عمده كار به دست شما دادستان‌هاست. اگر بگوییم هیچ دادستانی مصاحبه نكند، درست نیست اما می‌خواهیم اطلاع‌رسانی را ساماندهی كنیم تا مفید و سریع باشد و تشتت نظرات ایجاد نشود.

دادستان كل كشور خطاب به دادستان‌ها درخواست كرد تا مسائل كاری كه در هر حوزه دادستانی اتفاق می‌افتد، سریعا به دفتر سخنگو اطلاع‌رسانی شود.

محسنی اژه‌ای با بیان اینكه «باید جایگاه دادستان را ارتقا ببخشیم»، در بخش پایانی سخنان خود تاكید كرد: :پیشنهادات كمیسیون‌های ششگانه همایش جمع‌بندی و پیگیری شود.
برچسب ها: اژه ای ، فتنه
نظرات بینندگان