arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

پيش‌بيني نتيجه‌مذاکرات‌هسته‌اي امکانپذير نيست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک منبع دیپلماتیک روز پنجشنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت: در حال حاضر هیچ پیش بینی دقیقی نمی توان برای نتیجه دور کنونی مذاکرات ایران و شش مذاکره کننده بین المللی (آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان) مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از سن پترزبورگ، این منبع دیپلماتیک در نشست مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ افزود :« اگر به مسائل موجود نگاهی واقع بینانه داشته باشیم متوجه می شویم که شانس موفقیت این مذاکرات 50 - 50 است.»

وی تاکید کرد مذاکراتی که جریان دارد یک چانه زنی واقعی است و هیچکس جرات ندارد با قطعیت بگوید دو طرف به موفقیت دست خواهند یافت یا خیر.

همه هیئت هایی که وارد وین شده اند اولویت های خاص خودشان را دارند. برخی از آنها خواستار دستیابی به موافقتنامه و برخی دیگر نیز به دنبال تامین منافع ملی خودشان هستند.
این منبع تمدید مذاکرات به پس از ضرب الاجل 30 ژوئن را در صورت لزوم منتفی ندانست.

در همین حال مدیران سیاسی ایران ، آمریکا و اتحادیه اروپا در وین گردهم آمده اند تا رایزنی هایی را درباره برنامه هسته ای ایران برگزار کنند. هیئت های روسی و چینی نیز روز جمعه به آنها ملحق خواهند شد.

ایران و گروه پنج به اضافه یک کمتر از دو هفته برای دستیابی به موافقتنامه ای نهایی درباره برنامه هسته ای ایران فرصت دارند. دو طرف همچنین برسر متن سند نهایی اختلاف هایی دارند.

یک منبع در یکی از هیئت های دخیل در مذاکرات به ایتارتاس گفت این اختلاف ها به دسترسی کارشناسان بین المللی به تاسیسات و کارشناسان فعال در صنعت هسته ای ایران و همچنین بخش هایی از برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور و روند لغو تحریم ها مربوط می شود.

وی افزود با این حال دو طرف تلاش خواهند کرد مواضع خودشان را نزدیک تر و زمینه را برای ورود وزیران امور خارجه ایران و گروه پنج به اضافه یک فراهم کنند.
نظرات بینندگان