arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۸۹

قلعه نوعی: لال شوم راضي مي‌شويد!

-‌ اتفاقا اين نظر كارشناسان سعودي هم بود. آنها مي‌گفتند نمايشي كه ما و الهلال ارائه كرديم بالاتر از سطح فوتبال آسيا بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرمربي سپاهان با انتقاد شديد از كميته داوران فدراسيون فوتبال گفت: آقاي عسگري اگر لال شويم شما راضي مي‌شويد!

امير قلعه نويي پس از بازگشت تيم سپاهان از عربستان در گفتگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره مسايل مختلفي صحبت كرد. پيروزي در عربستان، شكايت كميته انضباطي و شايعه حضورش در تيم ملي محورهاي گفتگوي ايسنا با سرمربي سپاهان بود.

*‌ جدا از نتيجه بازي بسياري از كارشناسان بازي سپاهان برابر الهلال را فراتر از آسيا ارزيابي كردند.

-‌ اتفاقا اين نظر كارشناسان سعودي هم بود. آنها مي‌گفتند نمايشي كه ما و الهلال ارائه كرديم بالاتر از سطح فوتبال آسيا بود.

*‌ پيروزي در عربستان گام محكمي بود كه شما در نخستين بازي برداشتيد. پيش‌بيني چنين نتيجه‌اي را داشتيد.

-‌ به هر حال خدا را شكر مي‌كنم كه توانستيم امتياز بسيار حساسي را با بازي بسيار خوب به دست آوريم. تيم ما بازي مدرن و تاكتيكي انجام داد. در چنين تورنمنت‌هايي هميشه بازيهاي اول اهميت دارد. الهلال تيمي بود كه 16 بازي را با پيروزي پشت سر گذاشته بود و پس از مصدوميت ياسر القحطاني بازيكن بسيار گراني را از مصر خريده بود. خوشبختانه توانستيم با گرفتن فضا و زمان از اين طريق شرايط را براي پيروزي فراهم كنيم.

*‌ فكر مي‌كنيد مي‌توانيد اين روند را ادامه دهيد؟

-‌ قطعا ما براي تداوم موفقيت برنامه‌ريزي كرديم. اما من مي‌خواهم به مسئله‌اي اشاره كنم كه درد فوتبال ايران است. نمي‌دانم با چه زباني بگويم. نمي‌دانم چطور بايد فرياد بزنم كه آقايان متوجه شوند كه مشكل فوتبال ايران نبود مربي خارجي نيست. من ديروز بازي سايپا و شاهين را تماشا كردم و به خاطر اين بازي هنوز كه هنوز است ناراحت هستم. چرا بايد بازيكنان بااستعداد ايراني در چنين زمين‌هايي بازي كنند. دغدغه تمام تيمهاي ايراني زمين بازي است. واقعيت اين است كه همه تيمهاي ايراني از مسايل سخت افزاري در فوتبال ايران ضربه مي‌خورند. من از شما مي‌خواهم مردم را آگاه كنيد كه با اين شرايط و برنامه‌ريزي كيفيت زمين پيشرفت نخواهيم كرد. به خدا اولويت مربي خارجي نيست. بايد شرايط را براي بازي كردن فوتبال فراهم كرد. شما ببينيد هر تيم ايراني كه به خارج مي‌رود چه كيفيت متفاوتي را به نمايش مي‌گذارد. همين پرسپوليس كه در جده شكست خورد به اعتقاد من بازي بسيار خوبي انجام داد. نبايد براي دندان درد فقط به فكر مسكن باشيم. درد فوتبال ايران اين مسايل است. درد ما برنامه ريزي غلط تيم ملي است كه باعث مي‌شود تيمي مثل سپاهان تا به خودش مي‌آيد دوباره تعطيل شود.

*‌ بعد از پيروزي سپاهان برابر الهلال برخي روزنامه‌ها تيتر زدند كه الهلال قلعه نويي را به تيم ملي نزديك كرد. آيا واقعا به تيم ملي نزديك شده‌ايد؟

- اين هم از بي معرفتي آقايان است. خدا را گواه مي‌گيرم فقط و فقط به سپاهان فكر مي‌كنم اما براي اين آدمها متاسفم كه توانايي يك فرد را تنها با يك بازي ارزيابي مي‌كنند، كساني كه چنين تحليل‌هاي ضعيفي دارند حتما بعد از باخت تيتر مي‌زنند و آدم را نابود مي‌كنند. به خدا تمام فكر و ذكرم سپاهان است. آقايان معرفت چيز بدي نيست. اگر مي‌خواستيد درباره كوئيروش هم اظهار نظر كنيد تنها او را با يك يا دو بازي مي‌سنجيديد. من زماني در تيم ملي بودم كه فوتبال ايران بدترين شرايط را داشت اما به ميانگين 2.11 امتياز در هر بازي رسيدم. الان هم فعلا فقط به سپاهان فكر مي‌كنم. من در اين تيم آرامش دارم و از حضور در اين تيم به خودم افتخار مي‌كنم. اميدوارم بتوانيم به همراه سپاهان به روند رو به رشدمان ادامه دهيم.

*‌ در عربستان كه حضور داشتيد اين شايعه به صورت جدي مطرح شد كه شما به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شده‌ايد و حتي با كمالوند هم براي حضور در كنارتان در تيم ملي مذاكره كرديد.

-‌ كمالوند مربي بسيار بزرگي است كه يكي از دوستان خوب من به حساب مي‌آيد. اما خدا شاهد است كه من فعلا فقط به سپاهان فكر مي‌كنم و اگر غير از اين باشد تيمم ضربه مي‌بيند. به آن مكه‌اي كه رفتم قسم مي‌خورم كه فقط به سپاهان فكر مي‌كنم و فعلا پيشنهادي هم از سوي فدراسيون به من نشده است. تمام فكر و انرژي‌ام را جايي مي‌گذارم كه در آنجا كار مي‌كنم. دو سالي كه در سپاهان بودم با كمك دكتر سميعي نژاد مديرعامل كارخانه، ساكت و اعضاي هيات مديره، شرايط بسيار خوبي در اصفهان داشته‌ام.

*‌ در جريان هستيد كه براي پرسپوليس هنگام ورود به عربستان مشكلاتي به وجود آمد اما براي شما كه زودتر به آنجا رفته بوديد مشكلي پيش نيامد و راحت وارد عربستان شديد.

- ‌ بنده امسال سال سومي است كه در چارچوب ليگ قهرمانان آسيا به عربستان رفتم. دو سال پيش كه به همراه استقلال به عربستان رفتيم پيش از حضورمان در آنجا "مانوسي فر" كارها را از پيش تدارك ديده بود. در سپاهان هم 4، 5 ماه پيش از حضور در ليگ قهرمانان آسيا ستادي به نام ستاد بازيهاي آسيايي تشكيل مي‌شود و آنها براي 6 بازي گروهي برنامه ريزي مي‌كنند. يكي از مسولان روابط بين‌الملل باشگاه كه زحمات بسيار زيادي مي‌كشد چند روز زودتر از سفرهاي سپاهان به آن كشور مي‌رود و همه شرايط را آماده مي‌كند، حتي اتاق تك تك اعضا را بازرسي مي‌كند و قبل از حضورمان در آن كشور كارت يا كليد اتاق را دريافت مي‌كنيم. من تعجب مي‌كنم كه چطور در عصر ارتباطات براي پرسپوليس چنين اتفاقاتي افتاد.

*‌ جدا از ليگ قهرمانان آسيا سپاهان با يك بازي عقب افتاده مدعي اصلي قهرماني است. فكر مي‌كنيد مي‌توانيد با خستگي از پس شهرداري تبريز بربياييد؟

-‌ به هر حال پس از بازگشت از عربستان خسته هستيم. خدا قسمت كرد هم مدينه رفتيم و هم اعمال حج را انجام داديم اما موقعي كه اعتراض مي‌كرديم كه بايد هواي نماينده‌هاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا را داشته باشيم گوش شنوايي وجود نداشت. الان بايد هر 3، 4 روز بازي كنيم. اگر پرواز تبريز را هم حساب كنيد ما در اين چند روز شش پرواز انجام داده‌ايم و اين به خاطر برنامه‌ريزي غلطي بوده است كه انجام شده است. البته خود عزيزمحمدي هم به اين مسئله اعتراض داشته است. بايد فوتبالي‌ها براي فوتبال برنامه ريزي كنند. با اين حال ما صددرصد جلوي شهرداري تبريز 3، 4 تغيير خواهيم داشت. خوشحالم كه تيمي در اختيار دارم كه بازيكنان اصلي و نيمكت نشينش تفاوتي با هم ندارند. امروز شهرداري را آناليز خواهيم كرد. آنها تيم خوب و دونده‌اي هستند اما به هر حال من همچنان به برنامه‌ريزي معترض هستم. براي ما 29 اسفند و ششم فروردين بازي گذاشتند آيا ما نبايد عيد داشته باشيم؟

*‌ پس از بازي سپاهان و استقلال شما اظهارنظري درباره داوري كرديد كه شكايت كميته انضباطي را به همراه داشت. آيا توانستيد با اين مسئله كنار بياييد؟

-‌ معلوم است كه نه. آقايان در كميته انضباطي حكومت نظامي بپا كردند. نمي‌شود كه من يكسال زحمت بكشم اما با اشتباهات داوري 10 امتياز از تيم من گرفته شود. برويد از عزيزمحمدي بپرسيد كه من در كميته فني به كفاشيان گفتم بايد دستمزد داوران براي هر بازي 700، 800 هزار تومان شود. آنها جزو قشر زحمت كش فوتبال هستند. اما اين دليل نمي‌شود كه وقتي اشتباه مي‌كنند من از تيمم دفاع نكنم. آقاياني كه تا حدودي اجنبي پرست هستيد برويد ببينيد واكنش يوفا به مصاحبه مورينيو پس از بازي رئال مادريد برابر ليون چه بود. آيا از او شكايت كردند. اين چه دكاني است كه باز كرديد. آقاي عسگري! من اين را مي‌گويم و شما هم بدانيد كه اگر داوران باز هم اشتباه كنند باز هم فرياد خواهم زد. من كدهايي به شما مي‌دهم تا بدانيد چه امتيازي از سپاهان گرفته شد. بازي بازي رفت استقلال – سپاهان بايد مساوي مي‌شد. بازي رفت ذوب آهن و سپاهان حداقل بايد مساوي مي‌شد. بازي راه آهن و سپاهان و همچنين بازي با پاس هم دو امتياز از ما گرفتند. تازه اين چيزهايي است كه من با استناد به برنامه 90 كه موضع منفي نسبت به من و سپاهان دارد مي‌گويم. من خدا را گواه مي‌گيرم كه پيش ازبرنامه 90 گفته بودم كه مطمئن باشيد براي لوث كردن پنالتي ما صحنه ديگر را نشان مي‌دهند كه همين اتفاق هم افتاد. متاسفانه صحنه پنالتي "يانوش" يا هند بازيكن استقلال را هم نشان ندادند. خدا پدر عنايت را بيامرزد كه واقعيت را مي‌گفت و از داورانش هم دفاع مي‌كرد. اما آقايان الان حكومت نظامي بر پا كرده‌اند. 10 بار ديگر اتفاق بيافتد باز هم مصاحبه مي‌كنم و اعتراض مي‌كنم اما هر رايي كه دكتر شريفي بدهد با جان و دل مي‌پذيرم. به خاطر اين نگرش است كه هيچ وقت پيشرفت نكرده‌ايم. آقايان در كميته داوران به جاي حل كردن مسئله صورت مسئله را پاك مي‌كنند. نمي‌شود وقتي كه حقي ضايع شده سكوت كرد. حضرت علي مي‌فرمايد: حق را بگو اگرچه به ضررت باشد. دربازي ما برابر فولاد دو پنالتي به نفع فولاد نگرفتند، من اين را هم مي‌گويم اما مي‌خواهم بپرسم كه آقاي عسگري اگر ما لال شويم شما راضي مي‌شويد.

*‌شما هميشه بر حفظ قداست‌ها تاكيد داشته‌ايد پس از اتفاقي كه براي دايي افتاد همه واكنش نشان دادند. نظر شما درباره درگيري يك ليدر با دايي چيست؟

-‌ يادم است در يك سال و پس از گذشت سالها از صعود تيم ملي استراليا به جام جهاني 1974 اعضاي آن تيم را سوار بر شيك‌ترين ماشين‌هاي آن روز كردند و با تشريفات وارد ورزشگاه كردند. مردم هم هنگام معرفي آنها به شدت از آنها استقبال كردند. اين نشان دهنده ارزش سرمايه‌ها در كشورهاي ديگر است. اما در مملكت ما خيلي راحت قداست‌ها را از بين مي‌بريم. با يك برد يا باخت وارد زندگي خصوصي افراد مي‌شويم. يكي مي‌نويسد قلعه نويي اين جايش كج است و ديگري مي‌گويد آنجايش كج است. آنقدر سطح فرهنگي ما پايين آمده كه بازيكن راجع به مربي‌اش مي‌گويد. پس از آنكه تيم ملي از جام ملتهاي آسيا بازگشت بلافاصله به بازيكنان ملي پوش سپاهان گفتم حق نداريد راجع به قطبي صحبت كنيد. خسرو حيدري مصاحبه كرد و گفت كه قطبي بيشتر به فكر دفاع كردن بود كه من به او گفتم اشتباه كرديد. وقتي چنين چيزهايي را رعايت نكنيد چنين مسايلي اتفاق مي‌افتد. علي دايي از سرمايه‌هاي فوتبال ايران است. فرانسوي‌ها تمام تلاششان را براي انتخاب پلاتيني به عنوان رييس يوفا انجام دادند اما ما اينجا تنها سرمايه‌هايمان را مي‌سوزانيم. ما مربيان هم مقصر هستيم. وقتي ما اجازه مي‌دهيم يك بازيكن هرچه مي‌خواهد به مربي سابقش بگويد همين مي‌شود. در بازي صبا باتري و استقلال با وجود اينكه از قبل اختلافي بين فيروز كريمي و پيروز قرباني وجود داشت به قرباني گفتم به نزد كريمي برو كه اگر اين كار را نكني از تو نمي‌گذرم. ما بايد كاري كنيم كه قداست‌ها حفظ شود. بايد حرمت علي دايي را نگه مي‌داشتند. فوتبال ايران را همه جاي دنيا با نام دايي مي‌شناسند. اميدوارم چنين اتفاقاتي تكرار نشود. متاسفانه در ورزشگاه‌ها هم فضاي خوبي حاكم نيست و الفاظ بسيار بدي شنيده مي‌شود كه اين باعث تاسف است.

نظرات بینندگان