arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۸۹

لاریجانی: وزارت‌ امر به معروف و نهي از منكر، حرف مترقي است

رئيس قوه مقننه گفت: چنانچه مردم تمرين سياسي نداشته باشند نمي‌توانند به عنوان فعال سياسي در جامعه حضور داشته باشد و حضور آگاه‌ در اين عرصه نيازمند تجربه سياسي است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس قوه مقننه گفت: چنانچه مردم تمرين سياسي نداشته باشند نمي‌توانند به عنوان فعال سياسي در جامعه حضور داشته باشد و حضور آگاه‌ در اين عرصه نيازمند تجربه سياسي است.
به گزارش خبرنگار ايلنا،علي لاريجاني صبح امروز كه در همايش نكوداشت يكصدمين سالروز ميلاد آيت‌الله طالقاني حضور يافته بود طي سخناني برگزاري چنين همايشي را لازم و ارزشمند عنوان كرد و گفت: ميان آشنايي نسل جوان و ميانسال با انديشه‌هاي آيت‌الله طالقاني تفاوت وجود داشت و اين وظيفه، وظيفه مهم براي نخبگان است كه در تبيين رفتار و سلوك اجتماعي اين دوردانه‌هاي تاريخ معاصر تلاش كنند.
وي ادامه داد: تاسف‌برانگيز است كه جوانان ما با آيت‌الله طالقاني آشنايي زيادي ندارند چرا كه آيت‌الله طالقاني يك عالم ديني، يك مجاهد واقعي في‌سبيل‌الله و تاثيرگذار در صحنه فرهنگي و سياسي كشور بود.
رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس با اشاره به تحصيلات آيت‌الله طالقاني تاكيد كرد: معلوم بود كه دغدغه آيت‌الله طالقاني فهم دين با روش دقيق آن بود.
لاريجاني در ادامه افزود : آيت‌الله طالقاني ضمن اينكه با گروه‌هاي مختلف سياسي از جمله جبهه ملي ارتباط داشت اما راه مستقيمي براي خود داشت و در عين حال بر ساير گروه‌هاي سياسي نيز تاثيرگذار بود.
به گفته وي ، آيت‌الله طالقاني داراي نگاه سرسري به اسلام نبود.
رئيس قوه مقننه راه طالقاني را يك اسلام‌شناسي اجتهادي عنوان كرد و گفت: اين مسلك اجتهادي در سخنراني‌ها و تفاسير ايشان قابل درك است. اين مرد الهي دغدغه‌هاي متنوعي داشت كه يكي از آنها سياست و سرنوشت مسلمانان و ديگري وحدت بين شعب مختلف اسلامي بود.
به گفته لاريجاني، آيت‌الله طالقاني يكي از دلايل عقب‌افتادگي و ديكتاتور زدگي در داخل كشور و ساير كشورها را عدم توجه به قرآن عنوان كرد ، لذا مقدار زيادي از فرصت آيت‌الله طالقاني به تفسير قرآن در منزل، زندان و تبعيد اختصاص داده شد. به گونه‌اي كه آيت‌الله طالقاني علت عقب‌افتادگي مسلمين را عدم رجوع به قرآن و زينتي ساختن آن مي‌دانستند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه چرا اين كتاب اسلامي تبديل به يك زينت و تنها مختص زمان مرحوم شدن انسان شده است، گفت: آيت‌الله طالقاني دغدغه داشت كه چرا قرآن به جاي متن اصلي حاشيه زندگي انسان شده است.
وي افزود: امور سياسي ايشان نيز متاثر از اين برداشت بود كه چون از حوزه دين برداشت سطحي داريم دچار ديكتاتورزدگي شده‌ايم كه ريشه آن در مهجور ماندن قرآن كريم است.
لاريجاني نقش آيت‌الله طالقاني در حوزه سياست را برجسته و عام عنوان كرد و گفت: نقش ايشان در نهضت ملي نفت و همكاري با آيت‌الله كاشاني و فدائيان اسلام كاملا مشهود بود.
رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه خاطر نشان كرد: جبهه ملي دوم با حضور ايشان تشكيل شد اما ايشان زماني كه سبك و سياق كار را متناسب با افكار خود ندانستند از آن خارج شده و با گروه ديگري نهضت آزادي را تشكيل دادند.
به گفته لاريجاني ميان فدائيان اسلام با جريان جبهه ملي اختلافاتي جوهري وجود داشت اما دغدغه آيت‌الله طالقاني اين بود كه همه اين گروه‌ها را به سمت راه صحيح بكشاند و مي‌توان گفت شخصيت آيت‌الله طالقاني هيچ وقت در جريان‌هاي ملي نمي‌گنجد.
لاريجاني معتقد است كه براي تبيين نوع رفتار آيت‌الله طالقاني در حوزه سياسي بايد گفت كه ايشان يك فكر اصيل اسلامي داشتند كه اين رفتار سياسي يكه بود.
وي ادامه داد: شهيد مطهري نيز با نهضت آزادي ارتباط داشت اما فاصله‌ها را مي‌شناختند و به دليل آنكه رفتار معقولي داشتند حرف‌هايشان در اين گروه‌ها تاثيرگذار بود.
لاريجاني همچنين برخي نوشته‌ها كه در تلاشند جريان فكري آيت‌الله طالقاني را يكطرفه جلوه دهند را نادرست عنوان كرد و گفت: نوع مبارزات آيت‌الله طالقاني مبارزاتي فوق‌العاده جذاب بود و مجاهدت ايشان كمتر نظيري داشت و ايشان دائما در زندان‌ها و تبعيد بودند.
رئيس مجلس خاطر نشان كرد كه رژيم شاهنشاهي نيز از نوع مبارزه آيت‌الله طالقاني خسته شده بود و نسبت به ايشان يك نوع سرگشتگي داشت و حتي نوع اعترافات وي در دادگاه ظالمانه شاه نشان مي‌دهد كه ايشان دادگاه را به رسميت نشناخته بودند.
نماينده قم در مجلس تاكيد كرد كه يكي ديگر از دغدغه‌هاي آيت‌الله طالقاني سرنوشت مسلمانان به ويژه فلسطين و نقش اسرائيل در جامعه اسلامي بود و در مورد نفوذ اسرائيل در بين مسلمانان و به ويژه نقش شاه دغدغه داشت.
رئيس فراكسيون اصولگرايان با اشاره به كنفرانس كشورهاي عربي ادامه داد: اين كشورها در مقام دفاع از فلسطين كم نمي‌آورند اما پشت صحنه به اسرائيل كمك مي‌كنند. در جنگ 33 روزه ما اطلاع داشتيم كه برخي از كشورهاي اسلامي متاسفانه به رژيم صهيونيستي اطلاع مي‌دهند.
رئيس قوه مقننه آيت‌الله طالقاني را داراي يك اصالت فكر اسلامي عنوان كرد و گفت: آيت‌الله طالقاني معتقد بود تربيت شدن افراد نياز به تمرين و حضور از پائين‌ترين بخش‌هاي اجتماعي و بالاترين آنها دارد و اگر مردم تمرين سياسي نداشته باشند نمي‌توانند فعال سياسي باشند. حضور آگاه در عرصه سياسي نيازمند تجربه سياسي است.
لاريجاني دموكراسي عميق را نيازمند تجربه سياسي دانست و گفت: افراد بايد مشاركت داشته باشند و در چهارچوب‌هاي يك حركت سياسي اصيل قدم بردارند.
به گفته وي مبناي رفتار سياسي در فلسفه سياسي ـ اسلامي يك مشاركت عامه است و اين به معني استفاده تصنعي از افراد نيست بلكه بايد حضور فعال و تعيين كننده‌اي داشته باشند.
لاريجاني با تاكيد بر اينكه جامعه احتياج دارد كه عقل جمعي به نتيجه برسد اذعان داشت: دغدغه آيت‌الله طالقاني در مورد شوراها نيز اين مسئله بود كه ساز و كاري به وجود آيد كه مردم مشاركت واقعي داشته باشند.
لاريجاني همچنين در بخش ديگري به دغدغه آيت‌الله طالقاني در مورد امر به معروف و نهي از منكر اشاره كرد و گفت: ايشان حتي معتقد بودند كه ما نيازمند تشكيل وزارتخانه امر به معروف و نهي از منكر هستيم البته آقاي حسينيان رئيس كميسيون شوراهاي مجلس كه هم‌اكنون نيز اينجا حضور دارند مدتي است كه اين موضوع را پيگيري مي‌كنند.
وي افزود: آيت‌الله طالقاني و مطهري به اين موضوع توجه داشتند و اگر با ساز و كار خود شكل بگيرد حرف مترقي است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
0
0
ما اون قسمت از سیاست رو که هر چی نظام میگه بگیم بله قربان صحیح است رو خیلی تمرین داریم . حالا باید قسمت های دیگر رو تمرین کنیم
نظرات بینندگان