arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

سخنان موافقان و مخالفان استیضاح وزیر نیرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یك‌شنبه 15 اسفند ماه استیضاح "مجید نامجو" وزیر نیرو به عنوان اولین دستور كار خود آغاز كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استیضاح وزیر نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یك‌شنبه 15 اسفند ماه استیضاح "مجید نامجو" وزیر نیرو به عنوان اولین دستور كار خود آغاز كردند.

"مجید نامجو" وزیر نیرو كه طرح استیضاح وی به عنوان اولین دستور كار جلسه علنی امروز در حال بررسی است، برای دفاع از عملكرد خود با تاخیری 20 دقیقه‌ای در صحن علنی مجلس حضور یافت و محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس دولت، "صادق خلیلیان" وزیر جهادكشاورزی و "سیدمحمدرضا میرتاج الدینی" معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز حضور یافته اند.

طرح استیضاح وزیر نیرو در جلسه علنی روز یك‌شنبه 4 اسفند با 45 امضا و 6 محور به صورت رسمی اعلام وصول شد.

 

نماینده زنجان به عنوان موافق اول: وزیرنیرو به جای پرداخت بدهی 300میلیاردی داخلی، ازچین ترانس واردمی​كند
یكی از نمایندگان از 2000 شركت بدهكار از وزارت نیرو سخن گفت كه باعث بیكاری دهها هزار كارگر شده است.

صیری قیداری به عنوان اولین نماینده از سوی استیضاح كنندگان با اشاره به توصیه امام خمینی (ره) كه به نمایندگان مجلس توصیه كرده بودند كه برای نظارت بر دولت تا استیضاح وزیر پیش روند اما عیب جویی و انتقام گیری نكنند، گفت: سوگند می​خورم كه در این استیضاح به دنبال انتقام گیری نیستم. چرا كه فرق​هاست بین استیضاح و عیب جویی و انتقام گیری.

وی با اشاره به اینكه سال​هاست در كشور ترانسفورماتور از سوی شركت ایران ترانسفورماتور ساخته می​شود، از وابستگی تنها دو كالا از این ترانسفورماتورها به خارج از كشور یاد كرد و افزود: تا سال 87 ما سالانه صادرات 70 درصدی به كشورهای خاورمیانه داشتیم و یك شركت برتر در منطقه است.

نماینده زنجان از 4200 نفر كارگر و كارمند این شركت سخن گفت و افزود: متاسفانه وزارت نیرو حدود 300 میلیارد تومان به این شركت بدهكار است و ما بارها از وزیر نیرو خواستیم كه این بدهی را پرداخت كنند اما تا كنون به آن توجه نشده است. آیا وزارت نیرو پول ندارد؟ پس چرا از چین، اكراین و هلند رفته​اید ترانس خریده​اید؟ این چه حمایتی از صنایع داخلی است؟

به گفته وی، 12 هزار ترانس از سوی وزارت نیرو به این شركت سفارش داده شده است اما نمی​روند آنها را تحویل گرفته و پولش را پرداخت كنند.

نصیری در پایان از بی كفایتی وزیر نیرو در اداره این وزارتخانه سخن گفت و از نمایندگان خواست تا برای احقاق حقوق مردم و كارگران به این استیضاح رای دهند.

نماینده شادگان مواق سوم: استیضاح نامجو از سر خیرخواهی برای احمدی​نژاد است
مجید ناصری​نژاد از بی​برنامگی وزیر نیرو برای رفع مشكل خشكسالی، تامین آب شرب و فاضلاب شهری گلایه كرد.

نماینده شادگان به عنوان دومین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو، با تاكید بر اینكه از حامیان دولت احمدی​نژاد است، سوگند خورد كه این استیضاح برای تضعیف دولت نیست و اتفاقا نمایندگان برای تقویت دولت و خیرخواهی برای رئیس​جمهور ارزشی و اصولگرا این استیضاح را پیگیری كرده​اند.

وی با بیان اینكه این استیضاح از 7 ماه پیش در دستور كار نمایندگان است و حتی قبل از استیضاح وزیر راه به دنبال آن بوده​اند، گفت: با این حال میخاستیم با مذاكراتمان با وزیر نیرو، مشكلات را حل كنیم ولی این اتفاق نیفتاد و ناگزیر از برگزاری استیضاح شدیم.

ناصری​نژاد از حیاتی بودن تامین آب شرب برای مردم یاد كرد و ادامه داد: متاسفانه وزیر نیرو فاقد توانمندی مدیریت این وزارتخانه است و برنامه​های قاطع برای حل مسائل بحرانی ندارد. اگرچه او فردی معتقد و ارزشی است اما به عنوان سكاندار وزارت نیرو، برنامه مدیریتی لازم را ندارد.

وی از وضعیت نامناسب آب در نقاط دور افتاده كشور سخن گفت و افزود: پاسخ​های وزیر نیرو كه بیش از دیگر وزرای دولت در معرض سوالات نمایندگان بوده است، همواره كلیشه​ای و كلی بوده و هیچ نتیجه عملی​ای نداشته است.

نماینده شادگان از بی​برنامه​گی وزارت نیرو برای احداث فاضلاب شهری در نقاط مختلف یاد كرد و گفت كه در اهواز این فاضلاب مستقیم وارد رودخانه كارون می​شود. در حالیكه آب كارون برای كشاورزی استفاده می​شود و حتی در مناطقی آب شرب روستائیان را شامل می​شود.

وی رای به استیضاح را بر اساس تكلیف نمایندگان و عهد آنها با مردم و خداوند خواند.

 

نماینده سنندج موافق سوم: از احمدی​نژاد متشكریم ولی وزیر ضعیف را باید استیضاح كرد
امین شعبانی از انحراف عملكرد وزارت نیرو از قانون برنامه چهارم و قوانین بودجه سنواتی خبر داد.

نماینده سنندج به عنوان سومین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو نیز سخنان خودش را همچون دو نماینده قبل با این سخن آغاز كرد كه این استیضاح به منزله مخالفت با دولت نیست.

وی با تاكید بر اینكه او هم از علاقمندان به دولت است و از احمدی​نژاد هم متشكر است، ادامه داد: اما باید وزیر ضعیف را استیضاح كرد. چون او به اهداف برنامه چهارم عمل نكرده است.

شعبانی از سهل انگاری وزیر نیرو در تجهیز روستاییان به تامین آب كشاورزی و آبیاری با شیوه​های  نوین سخن گفت و افزود: به همین دللی همچنان شاهد آبیاری سنتی هستیم و 60 درصد میوه كشور از خارج وارد می شود .چون كشاورزان توانایی تولید داخلی ندارند و شما برای تامین آب كشاورزی هیچ كاری نكردید.

وی با بیان اینكه وزیر نیرو در سفرهای استانی، مصوباتی برای جابجایی كانال​های آب​های مرزی داشته و منجر به بی​آبی در برخی  مناطق شده است، از نامجو پرسید: شما با كدام مجوز این كار را كردید و به جای مهار آب​های مرزی، آنها را جابه​جا كرده​اید؟ مگر قانون​گذار قادر به تشخیص اولویت​ها نبوده كه شما سرخود قانون را تغییر می​دهید.

نماینده سنندج به انحراف عملكرد وزارت نیرو از قانون برنامه چهارم و قوانین بودجه سنواتی بر اساس گزارشات دیوان محاسبات اشاره كرد و افزود: نمایندگان پاسخ انتظارات حوزه​های انتخابیه​شان درباره آب شرب و فاضلاب را چه بدهند؟

 

نماینده مراغه موافق چهارم:اجرایی نكردن مصوبات استانی دولت، توهین به دولت نیست؟
یوسف نجفی نماینده مراغه به عنوان چهارمین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو، از نگاه ملی نمایندگان در این استیضاح دفاع كرد.

وی با بیان اینكه نامجو را شخصی متعهد و ارزشی می​داند، ادامه داد: وزیر در مقابل دولت و مجلس باید پاسخگو باشد. استفاده از ابزار استیضاح نیز به منزله مخالفت با دولت نیست و ما تنها به دنبال متوجه كردن دولت به این مسائل هستیم.

نماینده مراغه كه می گفت از مخالفان استیضاح وزیر راه بوده و در آن جلسه به این استیضاح تذكر داده است، تاكید كرد كه استیضاح وزیر نیرو به هیچ وجه سیاسی نیست و تنها به دلیل عدم توانمندی وی در اعمال وظایف وزارت است.

وی از یكی از معاونین وزیر نیور گلایه كرد و بی آنكه از او نامی ببرد، گفت: وزارت نیرو باید به مصوبات سفرهای استانی دولت جامه عمل بپوشاند. اما یكی از معاونین وزیر نیرو گفت كه هیچ اعتقادی به مصوبات استانی دولت ندارد و آنها را غیركارشناسی می​داند. در حالیكه این یك توهین به دولت است.

وی از نگاه تبعیض امیز دولت به تامین بودجه برای مناطق مختلف كشور یاد كرد و افزود: متاسفانه در همین لایحه بودجه 90 هم بودجه متناسبی در سراسر كشور برای تامین آب و برق، توزیع نشده است.

این نماینده اصولگرا خودش را از دلسوزان وزیر نیرو خواند كه دوبار هم از او دفاع جانانه​ای كرده است اما اكنون برای عمل به وظایف نمایندگی​اش ناگزیر از برگزاری این استیضاح است.

 

نماینده بوكان موافق پنجم:وقتی توان اجرای وعده​هایتان را ندارید، چرا استعفا ندادید؟
محمدقسیم عثمانی از عدم تحقق وعده​های وزیر از جلسه بررسی رای اعتماد گرفته تا سفرهای استانی خبر داد و پرسید: آقای نامجو چرا استعفا نداده​اید؟

نماینده بوكان به عنوان پنجمین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو، با بیان اینكه استیضاح می​تواند فرصتی برای وزیر باری شناسایی نقاط ضعفش باشد، ادامه داد: آقای وزیر چقدر به قول و وعده​هایتان برای اتمام پروژه​ها عمل كرده​اید؟ خلف وعده به فرموده پیامبر می​دانید نشانه چیست؟

وی با بیان اینكه خلف وعده وزیر نیرو منجر به نگاه منفی مردم به دولت می​شود، ادامه داد: به ما آمارهای فضایی و رویایی ندهید چون واقعیات موجود از دید ما نمایندگان پنهان نیست. ما می دانیم كه شما روی كرسی وزارتید اما دیگرانی كار وزارت را می​كنند و همان ها شما را به این روز انداخته​اند! این چندگانگی در حوزه وزارت نیرو را زیبنده نظام جمهوری اسلامی می دانید؟

به گفته وی، مدیریت نامجو منجر به طولانی شدن پروژه​ها و اتلاف منابع ملی شده است و هنر وی به عنوان وزیر در تخصیص بهینه منابع، تا كنون مشاهده نشده است. چون به جای استفاده حداكثری از امكانات با حداقل هزینه، محقق نشده است.

نماینده بوكان از وزیر نیرو پرسید: آیا عملكرد خود را مهرورزانه می​دانید؟ ارائه شعارهای رنگارنگ به مردم، برقرار عدالت اجتماعی است؟ اگر نمی​توانید به وعده​های خود و دولت عمل كنید چرا كرسی وزارت را تحویل نمی​دهید تا فرد قوی​تری جایگزین شما شود؟ مگر رئیس جمهور در نامه به مجلس خود را ملزم به اجرای قانون ندانسته​اند؟ پس چرا شما چنین نمی كنید و قوانین مصوب مجلس را اجرا نكرده​اید؟ به كدام یك از برنامه​هایتان در هنگام بررسی رای اعتماد، عمل كرده​اید؟ فكر نمی​كنید دچار روزمرگی شده​اید؟

نماینده شهربابك موافق ششم:مسكن مهر ساخته شده اما انشعاب برق ندارد!
یكی از نمایندگان همشهری وزیر نیرو، خود را دوستدار احمدی​نژاد و نامجو معرفی كرد و گفت: صلاح كشور، دولت و وزارت نیرو در این است كه نامجو در جای دیگری خدمت كند.

رضا حسینی به عنوان ششمین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو، با بیان اینكه نامجو انگیزه​ای برای وزارت ندارد، ادامه داد: می دانید مسئولان استانی تان هر یك ساز خود را می​زنند و كسی به مشكلات مردمتوجهی ندارد؟ بی​توجهی شما به عملكرد زیردستانتان اگر از سر بی انگیزگی نیست، پس چه علتی دارد؟

وی خطاب به وزیر نیرو ادامه داد: آیا تا كنون كسی از شما نپرسیده است كه برای حل مشكلات كم آبی و بی​آبی چه برنامه​ای دارید؟

وی وزیر مسكن را به شهادت طلبید و گفت: آقای نیكزاد هم تعجب كردند كه مسكن مهر در برخی مناطق ساخته شده اما وزارت نیرو هنوز آب و برق آن را تامین نكرده است!

نماینده شهربابك با بیان اینكه نمایندگان به دلیل جایگاه ارزشی نامجو و اینكه برادر دو شهید بوده است، به او رای اعتماد داده بودند، ادامه داد: اما شما در وزارت نیرو به حل مشكل چاه آب كشاورزی روستائیانی كه خانواده شهید و جانباز بوده​اند، بی​توجه بوده​اید و آنها قصد داشتند امروز جلوی مجلس تجمع كنند. این كارها را چطور توجیه می​كنید.

حسینی از وزیر نیرو خواست تا كنار رفته و اجازه دهد كه فرد قدرتمندتری جایگزین وی شود.

این نماینده اصولگرا به رئیس جمهور هم گفت كه نامجو نمی​تواند وعده های استانی وی رامحقق كند و بهتر بود خودش در دولت او را تغییر می داد.

 

مرادی، موافق هفتم: چرا پروژه​هایی از سال 83 تا كنون به اتمام نرسیده است؟
عبدالرضا مرادی، مهرداد لاهوتی به عنوان موافق هشتم در استیضاح وزیر نیرو نطق كردند.

مرادی نماینده ممسنی به عنوان هفتمین نماینده از سوی استیضاح كنندگان وزیر نیرو، با بیان اینكه براساس قوانین بودجه سنواتی دولت باید نگاهی متناسب به توسعه امكانات در سراسر كشور داشته باشد، گفت: اما متاسفانه نگاه وزیر نیرو منصفانه نبوده و تبعیض آمیز است. عدم ارائه بودجه لازم به اغلب پروژه​های منطقه​ای شاهد این مدعاست.

وی از وزیر نیرو پرسید كه این تبعیضات در حق ملت با چه توجیهی انجام شده و چرا پروژه​هایی از سال 83 تا كنون به اتمام نرسیده است؟

مرادی با اشره به اینكه مجلس همه ساله برای اتمام برخی پروژه​ها بودجه تصویب می​كند، ادامه داد: اگرچه نامجو فرد ارزشمندی است اما شان مجلس و دفاع از حقوق ملت را هم نباید فراموش كرد.


لاهوتی موافق هشتم: آقای نامجو چندبار به شما گفتم كه مردم از آلودگی آب گلایه دارند؟
مهرداد لاهوتی هشتمین استیضاح كننده وزیر نیرو بود كه او نیز بر فقدان مدیریت نامجو در اداره این وزارتخانه یاد كرد و گفت: آقای نامجو چندبار به شما گفتم كه مردم از آلودگی آب گلایه دارند و چند بار رئیس​جمهور در ادامه درخواست​های نمایندگان از شما خواستند فكری برای این كار بكنید؟ پس چه شد؟

وی با بیان اینكه شش سال از برنامه چهارم گذشته اما هنوز برای فاضلاب شهری هیچ كاری نشده است، گفت: چقدر دیگر باید به آقای وزیر وقت بدهیم؟

لاهوتی با اشاره به عملكرد وزیر نیرو كه منجر به طولانی شدن تحقق وعده​های استانی دولت شده است، گفت: چطور به مردم توصیه می​كنید كه در استفاده از منابع صرفه جویی كنند اما خودتان در بكارگیری از این منابع صرفه جویی نمی كنید؟ چرا منابع را تلف می كنید.

نماینده لنگرود با بیان اینكه مردم شهرستانها هم انسان هستند، گفت: بارها صورت شما را بوسیدم و عاجزانه خواهش كردم كه به فكر كشاورزان بیچاره​ای باشید كه محصولاتشان یا به دلیل خشكسالی از بین می رود و یا به دلیل ورود فاضلاب به آب​های كشاورزی!

وی از یكی از دستورات كتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور به وزیر نیرو برای توجه به درخواست​های بحق نمایندگان خبر داد كه باز هم معاون نامجو به آن عمل نكرده است. لاهوتی بر این اساس از وزیر نیرو پرسید: مگر این معاون را شما منصوب نكرده​اید؟ پس چرا با وجود این همه انتقاد به او، بر حفظش در مسئولیتی كه شایسته​اش نیست اصرار دارید؟

نگرانی از حضور وزیری ضعیف تر از نامجو در وزارت نیرو نباید مانع از رای به استیضاح یك وزیر ناكارآمد شود


سیدعلی موسوی جرف نماینده آبادان هم نهمین نماینده استیضاح كننده وزیر نیرو بود كه پرسید: كاش آقای رئیس​جمهور می​آمدند و توضیح می​دادند كه چرا به چه دلیل آقای نامجو را به عنوان وزیر نیرو قبول دارند و چرا نسبت به عدم اجرای مصوبات استانی در حوزه عملكرد ایشان سكوت كرده​اند؟

به گفته وی، نگرانی از حضور وزیری ضعیف تر از نامجو در وزارت نیرو نباید مانع از رای به استیضاح یك وزیر ناكارآمد شود.


نظرات بینندگان