arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹
مجلس استيضاح‌ها را متوقف كند؛

معاون پارلمانی احمدی نژاد خطاب به نمایندگان مجلس: ما ز ياران چشم ياري داشتيم

ميرتاج‌الديني،اظهارداشت: استيضاح وزير محترم نيرو جناب آقاي مهندس نامجو که با اکثريت قابل توجه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي رأي نياورد يکي از مسائل فيمابين مجلس محترم و دولت خدمتگزار بود که از جهات مختلف حائز اهميت بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت‌الاسلام سيدمحمدرضا ميرتاج‌الديني، معاون پارلماني رييس جمهور در يادداشتي با عنوان "تعامل مثبت مجلس و دولت" با يادآوري اين‌كه حمايت مجلس، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادي، بسيار دلگرم و موفق مي‌كند، اظهارداشت: انتظار از مجلس محترم شوراي اسلامي و اصولگرا اين است پس از دو استيضاح، براي تعامل و تفاهم هرچه بيشتر استيضاح‌ها را متوقف نمايد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، متن كامل اين يادداشت به اين شرح است: در حالي‌که دولت براي کارهاي بزرگي همچون اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها مشغول است و رفع مشکل مسکن، اشتغال، سيستم بانکي و ... را در اولويت کارهاي خودش قرار داده است بي‌شک حمايت مجلس محترم، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادي، بسيار دلگرم و موفق مي‌نمايد. هر چند وظيفه نظارتي مجلس نيز کمک ديگري به دولت مي‌باشد.

استيضاح وزير محترم نيرو جناب آقاي مهندس نامجو که با اکثريت قابل توجه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي رأي نياورد يکي از مسائل فيمابين مجلس محترم و دولت خدمتگزار بود که از جهات مختلف حائز اهميت بود.

1- اين استيضاح با فاصله کمي از استيضاح وزير محترم راه و ترابري مطرح شده بود که در دوره‌هاي قبل مرسوم نبوده است و معمولاً فرجه‌اي و فرصتي براي تنفس دولت داده مي‌شد.

2- استيضاح از سوي عده‌اي از نمايندگان محترم پيگيري مي‌شد و اکثريت نمايندگان محترم، استيضاح در اين شرايط را به مصلحت مجلس و دولت و به طور کلي به صلاح نظام اسلامي نمي‌دانستند و بر اين اساس بيانيه‌اي با امضاي 150 نفر منتشر کردند و در آن بيانيه شرايط را براي استيضاح مناسب ندانستند

و از نـــــمايندگان استيضاح‌کننده درخواست کردند که استيضاح را به زمان ديگري بگذارند و لکن اين درخواست از سوي همکاران خودشان پذيرفته نشد.

3- شرايط داخلي و بين‌المللي همه آگاهان جامعه را به نکته مشترک رهنمون مي‌ساخت که شرايط براي استيضاح دوم با فاصله کمي از استيضاح اول مناسب نيست زيرا: مجلس و دولت در حال بررسي لايحه بوجه 1390 مي‌باشد و با توجه به محدوديت وقت تا پايان سال طبعاً يک روز وقت ذي‌قيمت مجلس براي اين امر گرفته مي‌شود.

شرايط بين‌المللي وقوع نهضت‌هاي اسلامي و قيام‌هاي مردمي در مصر، تونس، ليبي، بحرين و يمن و ساير کشورهاي عربي، آفريقايي که تحليلگران سياسي و مطلعين در امور سياست بين‌الملل را به اعتراف واداشته است که اين بيداري اسلامي و حرکت‌هاي انقلابي از انقلاب اسلامي ايران الهام گرفته است و استکبار جهاني براي جلوگيري از الگو شدن ايران اسلامي به دنبال خلق وايجاد فتنه و آشوب در داخل کشور مثل غائله 25 بهمن مي‌باشد و طبعاً از هر گونه چالش و اختلاف بين قواي سه گانه کشور و مسئولين محترم در اين راستا استفاده مي‌کند.

4- بر اين اساس اکثريت نمايندگان محترم از يکسو با شناخت کافي از شرايط داخلي و بين‌المللي و با شناخت از عملکرد وزير محترم و ويژگي اخلاقي و ايثارگري ايشان از سوي ديگر تصميم شايسته‌اي گرفتند که تعامل و تفاهم بين مجلس و دولت را بيشتر کرد.

هر چند نمايندگان استيضاح‌کننده و آنهايي که با آنها همراهي کردند نگاه به مسائل حوزه‌هاي انتخابي و پيگيري مطالبات مردمي و نيازهاي آنها خصوصاً در بخش آب بود؛ همان موضوعي که دغدغه مشترک دولت و مجلس است چرا که در سفرهاي استاني دولت بيش از همه نسبت به رفع اين دغدغه‌ها و مشکلات تأکيد مي‌نمايد لکن اعتبارات وزارت نيرو براي پاسخ به همه مطالبات در زمان اندک امکان‌پذير نيست. يادآوري مي‌نمايم ميزان اعتبارات مورد نياز براي يک سال 150 هزار ميليارد ريال است در حالي که بودجه اين وزارت در سال 1389، 33 هزار ميليارد ريال بود و در سال 1390 به 39 هزار ميليارد ريال ارتقا يافته است.

5- با توجه به آئين‌نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي و عدد حاضرين در مجلس که 246 نفر بوده است و در همين حد هم کارت توزيع شده بود، تنها 101 نفر به استيضاح رأي دادند يعني 145 نفر به استيضاح رأي ندادند و اين عدد با بيانيه منتشر شده از سوي نمايندگان محترم کاملاً تطبيق مي‌کند، بنابراين آنچه که بعد از رأي‌گيري بعضي از رسانه‌ها با شانتاژ خبري اعلام نمودند «وزير نيرو تنها با اختلاف يک رأي در دولت باقي ماند» درست نبوده است چرا که حداقل مورد نياز براي رأي آوردن استيضاح 124 نفر بود پس اختلاف رأي 23 نفر مي‌باشد نه يک نفر! و علت اين خبر عدم شرکت در رأي توسط 37 نفر از نمايندگان بود که اين نکته اعلام نشد چون از 246 نفر حاضر در جلسه 102 نفر مخالف استيضاح و 101 نفر موافق و 6 نفر ممتنع و 37 نفر رأي نداده‌اند که با احتساب آنها في‌الواقع 145 نفر به استيضاح رأي نداده‌اند و تنها 101 نفر موافق رأي داده‌اند. بنابراين اکثريت قابل توجه مجلس محترم با آن مخالف بوده‌اند.

6- وزير محترم جناب مهندس نامجو از وزراي پرتلاش و مخلصي است که خدمت و پيگيري وظايف سنگين در وزارتخانه عريض و طويل خود، سرلوحه اصلي برنامه کاري ايشان است و حقير به عنوان يک عضو هيأت دولت چه در جلسات دولت و چه در سفر استاني همواره شاهد تلاش صادقانه و پيگيري مجدانه ايشان براي رفع مشکلات مردم و مسائل مربوط به حوزه مديريتي وزارت بوده‌ام. وزيري ايثارگر و متخلق به اخلاق اسلامي و متعهد، بي‌شک انتظاري غير از اين از مجلس محترم شوراي اسلامي نبود.

7- انتظار از مجلس محترم شوراي اسلامي و اصولگرا اين است پس از دو استيضاح، براي تعامل و تفاهم هرچه بيشتر استيضاح‌ها را متوقف نمايد. در مجلس هفتم مجلس اصولگرا تنها يک استيضاح از دولت اصلاحات را داشت و بعد از آن ديگر هيأت رئيسه مجلس و همچنين هيأت رئيسه فراکسيون اصولگرايان که اينجانب نيز عضو آن بودم بر اين تأکيد کردند براي ايجاد آرامش در جامعه استيضاح‌ها را ادامه ندهند زيرا مجلس هفتم اصولگرا در مورد هر وزيري از دولت اصلاحات اراده مي‌کرد مي‌توانست استيضاح کرده و وزير مورد نظر را کنار بزنند کما اين‌که استيضاح وزير راه و ترابري دولت اصلاحات آقاي خرم با 180 رأي افتاد.

اکنون هم از مجلس اصولگرا خصوصاً از فراکسيون اصولگرايان چنين انتظار مي‌رود که دولت را در پيشبرد اهداف نظام اسلامي و خدمت به مردم ياري نمايند در حالي‌که دولت براي کارهاي بزرگي همچون اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها مشغول است و رفع مشکل مسکن، اشتغال، سيستم بانکي و ... را در اولويت کارهاي خودش قرار داده است بي‌شک حمايت مجلس محترم، دولت را در رفع مشکلات مردم و انجام تحولات بزرگ اقتصادي، بسيار دلگرم و موفق مي‌نمايد. هر چند وظيفه نظارتي مجلس نيز کمک ديگري به دولت مي‌باشد.

در هر صورت «ما ز ياران چشم ياري داشتيم»
نظرات بینندگان