arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۳ - ۰۷ تير ۱۳۹۴

هزار روایت از یک داستان/ پرده برداری جدید از افسانه عزل منوچهر مارکوپولو

حالا با گذشت دو سال از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش روایت های تازه می‌گوید. رییس جمهوری که در عزل و نصب رتبه دار بود با نزدیک شدن به انتخابات مجلس روایت های تازه ای را به همراه نزدیکانش از 8 سال ریاست جمهوری اش می گوید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاید باید شهرزاد قصه گو می شد ، هم روایت هایش افسانه ای بود هم توانش در داستان سرایی بی نظیر .

از توان قصه گویی در ساختن دشمن و دوست و سناریوهای پشت پرده برای خود استفاده کرد و قوه تخیل بی نظیرش را در  تنظیم روابط بین المللی به کار گرفت. خوش خیالی داستان سرایانه اش را در اقتصاد به کار بست. قهرمان های داستانش حالا ضد قهرمان از آب درامده اند و پایان داستانش خوش نبوده و نیست.

حالا اما با گذشت دو سال از اتمام دوران ریاست جمهوری‌اش روایت های تازه می‌گوید. رییس جمهوری که در عزل و نصب رتبه دار بود با نزدیک شدن به انتخابات مجلس ، روایت های تازه ای را به همراه نزدیکانش از 8 سال ریاست جمهوری اش می گوید.

روایت عزل منوچهر متکی یا مارکوپولو در سفر

" من می خواستم ایشان را برکنار کنم، اما ایشان در کشور نمی ماندند". روایت تازه محمود احمدی نژاد از عزل متکی در ابتدای مطالعه شاید شبیه مطالب هجو شبکه های اجتماعی باشد . مشابه دیالوگ های سریال های طنز که از فرط بی منطقی خنده دار هستند. اما این ها طنز تلخی هستند که بر زبان مردی جاری شده اند که 8 سال سکان اجرایی کشور را در دست داشته است. روایت عزل تقی پور در نقطه مقابل ادعاهای احمدی نژاد ، جالب توجه است.

بین نماز مغرب و عشا ، تقی پور ، وزیر ارتباطات وقت ، اعتراضی به رفتار و سیاست یکی از یاران نزدیک رییس جمهور می کند و احمدی نژاد همان بین نماز در طعنه ای که " شما ذکر بین نماز را گفته اید؟" عذر وی را از ادامه کار در وزارتخانه اش می خواهد. تعداد زیادی از وزرا قربانی این روحیه رییس جمهور می شوند. حالا اما آقای احمدی نژاد تصویر دیگری را نشان می دهد. سناریو احمدی نژاد ، در پی خلق تصویری است که در آن منوچهر متکی بیش از آن که وزیر امور خارجه باشد مارکوپولو در سفر است و احمدی نژاد عاجز از یافتن وی مجبور می شود او را در سفر عزل کند.

سریال دنباله دار مجموعه 11 روز خانه نشینی احمدی نژاد/ نویسنده و کارگردان: مرتضی آقا تهرانی

در کنار روایت جدید احمدی نژاد از عزل متکی، مرتضی آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری- پایدارتر از همیشه همگام با روایت گویی و داستان سرایی احمدی نژاد در مورد عزل متکی- پرده برداری جدیدی از افسانه 11 روز خانه نشینی وی می کند.

آقا تهرانی پیش از این نیز این داستان را با جزییات کمتر نقل کرده بود اما هر بار در تعریف مجدد داستان ریزه کاری هایی بس ظریف و سیاسی را به آن می افزاید

سکانس اول: آقای احمدی نژاد بیمار بودند به عیادت ایشان رفتم . ایشان گفتند بیمار هستند و تنها علت در خانه ماندن همین است و برخی افراد در پی ایجاد اختلاف بین من و رهبری هستند.

سکانس دوم: آقای احمدی نژاد بیمار بودند من می خواستم به عیادت ایشان بروم عده ای از نمایندگان گفتند نرو . من رفتم عیادت و دیدم ایشان می گویند بنده نمی بخشم افراد حزب اللهی که بین من و رهبر انقلاب فاصله می اندازند من در دیدار با رهبر انقلاب تنها بودم و گفتم به نظرم نمی رسد رسیدن به آرمان هایی که در دولت قصد پیگیری آن را داشتیم ممکن باشد.

سکانس سوم: آقای احمدی نژاد بیمار بودند من می خواستم به عیادت ایشان بروم اما آقای لاریجانی مخالفت کرد و گفت استخاره کنید من گفتم لازم نیست. . من رفتم عیادت و دیدم ایشان می گویند بنده نمی بخشم افراد حزب اللهی که بین من و رهبر انقلاب فاصله می اندازند من در دیدار با رهبر انقلاب تنها بودم و گفتم به نظرم نمی رسد رسیدن به آرمان هایی که در دولت قصد پیگیری آن را داشتیم ممکن باشد.

با نزدیک شدن به انتخابات های آتی کشور احتمالا باید منتظر سکانس های بعدی این روایت نیز بود...
 
 چندین چراغ داری و بی راهه می روی...

جبهه پایداری که پیش از این بارها تمام تلاش خود را برای تطهیر مجدد احمدی نژاد انجام داده ، سیاستی دوگانه را برای بقا در عرصه سیاسی پیش می برد. از طرفی شم سیاسی این جریان به خوبی می داند که زیر سایه حاشیه سازی های احمدی نژادی امکان تداوم حیات برای آن ها بوده است. در مقابل به این واقعیت نیز واقف است که برای قرار گرفتن زیر چتر اصولگرایی باید از احمدی نژاد دل بکند. دوراهی پایداری در این موضوع منجر به بروز این رفتارهای دوگانه شده است که از طرفی در جلسات همگرایی اصولگرایی به بزرگان جامعه روحانیت مبارز قول گذشتن از احمدی نژاد برای تحکیم آرمان های اصولگرایی را می دهند و از طرفی دیگر در گوشه و کنار از تلاش برای تطهیر وی دست بر نمی دارند. به نظر می رسد چراغ هایی که جریان اصولگرایی از سر دغدغه وحدت بر سر راه این جبهه سیاسی روشن می کنند فایده ای ندارد و باز هنوز آوای محمود است که آن ها را به خود می خواند...

*جمهوریت
سیما پروانه گهر
نظرات بینندگان