arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

وزیر خارجه مصر برکنار شد

دولت جدید مصر سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را جانشین "احمد ابوالغیط " وزیر خارجه دولت مبارک کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: دولت جدید مصر سفیر سابق این کشور در سازمان ملل را جانشین "احمد ابوالغیط " وزیر خارجه دولت مبارک کرد.

روزنامه فرامنطقه‌ای "القدس العربی "، "نبیل العربی " سفیر سابق مصر در سازمان ملل اعلام کرد که تصدی وزارت خارجه مصر در دولت جدید این کشور را برعهده می‌گیرد تا در دولت "عصام شرف " به وظیفه خود عمل کند.

به این ترتیب دوره "احمد ابوالغیط " که از سال 1994 تاکنون وزیر خارجه مصر بوده و بدلیل وابستگی‌اش به "حسنی مبارک " خشم مردم را برانگیخته بود، به سر رسید.

"نبیل العربی " یکی دیپلمات باتجربه است که زمانی نیز در دادگاه بین‌المللی قاضی بوده است. وی یکی از شخصیت‌های محبوب در مصر به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، نام العربی در فهرست پیشنهادی ائتلاف جوانان 25 ژانویه برای تصدی پست‌های وزارتی در دولت عصام شرف بود.

نبیل العربی (76 ساله) تجربه کار در وزارت خارجه مصر را دارد و آخرین پستش در این وزارت‌خانه سفیری مصر در سازمان ملل بوده است. وی که یک کارشناس حقوق بین‌الملل است در دادگاه بین‌المللی "لاهه " نیز زمانی قاضی بوده است و در سال 2006 میلادی نیز این پست را ترک کرد.

ابوالغیط که مدرک کارشناسی بازرگانی دارد یکی از عناصر باقی‌مانده از رژیم مخلوع مبارک بود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در زیرپا گذاشتن کرامت و عزت مصر در خارج از کشور نقش مهمی داشته است.

برکناری "احمد شفیق " یکی از خواسته‌های اساسی مردم مصر بویژه جوانان معترض بوده است زیرا آنها بر این عقیده بودند که این دولت را مبارک پیش از سرنگونی تعیین کرد و در آن چهره‌های رژیم او حضور دارند.

"عصام شرف " وزیر حمل و نقل سابق مامور تشکیل دولت جدید در مصر شده است.

در ادامه سیاست پاکسازی دولت پیشبرد امور در مصر از عناصر وابسته به حسنی مبارک دیکتاتور سابق این کشور، "منصور العیسوی " نیز به سمت وزیر کشور جدید مصر منصوب شد.
نظرات بینندگان