arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۲۶
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

سخنگوی طالبان: با ایرانی ها مشکلی نداریم، برای ایجاد رابطه با آنها در تلاشیم/ نامه ای سرگشاده برای داعش فرستادیم، امیدواریم برای ما مشکل ایجاد نکنند!

ملا ذبیح الله مجاهد درباره موضع طالبان در خصوص زن گفت: موضع ما درباره زن کاملا مشخص است. ما حقوق زنان را خواستاریم و حقوقشان را به آنها می‌دهیم. زنان افغان مسلمان هستند و ما در سایه اسلام با آنها تعامل و از حقوقی که اسلام به آنها داده است دفاع خواهیم کرد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ملا ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفتگو با به نوشته روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، درباره درخواست مجلس و شورای علمای افغانستان مبنی بر توقف عملیات جنگی در ماه رمضان گفت:‌ آنچه ما واردش می‌شویم، فقط جنگ نیست، بلکه یک دستور الهی و جهادی مقدس است و از آنجا که ما بندگان خدا هستیم نمی‌توانیم درباره آغاز یا توقف جهاد تصمیم گیری کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ ذبیح الله مجاهد افزود: ما در راه خدا مجاهدت می‌کنیم خواه در ماه رمضان خواه در ماه های دیگر. شما می‌دانید که آمریکایی ها کشور ما را اشغال کرده اند و زمین و آسمان افغانستان تحت قیمومیت آمریکا قرار دارد. امروز به مقدسات ما توهین می‌شود. ما به عنوان مسلمان، مکلف هستیم در راه خدا بر ضد این منکرات مجاهدت کنیم. ما به آزاد کردن خاک و تثبیت شرع مکلف هستیم.

آنچه شورای صلح و شورای علما نامیده می‌شود، در برابر جنایت های آمریکایی ها، شیوع فساد و اقداماتی که مغایر اسلام است، سکوت می‌کنند و فقط خواستار توقف عملیات ما هستند. ما وارد جنگ متعارف بین ارتش ها نشده ایم، بلکه وارد یک جنگ چریکی شده ایم که راهبردی واحد دارد و رهبر طالبان آن را مشخص و به صورت کلی بر آن نظارت دارد. رهبران مناطق مختلف طرح های راهبردی ویژه مناطق خود را اجرا می‌کنند و آنها را در قالب اقدامات تاکتیکی نشان می‌دهند.

او افزود: به این ترتیب باید گفت، اقدام نظامی، منوط به یک نفر نیست بلکه یک ساختار چند شاخه است که همه افغانستان را پوشش می‌دهد. می‌خواهم در اینجا یادآوری کنم، ما عملیات خود را با دقت و درایت انجام می‌دهیم و از جان، دارایی و آبروی مردم حفاظت می کنیم. توجه خود را به آنها در ماه رمضان بیشتر خواهیم کرد و به شهروندان اطمینان می‌دهیم که ان شاءالله در عملیات ما متضرر نخواهند شد. ما تا حد امکان سعی می‌کنیم به بی گناهان آسیب نزنیم.

وی درباره نتایج دیدارهای غیر مستقیم با شخصیت های افغانی نزدیک به دولت در قطر، نروژ و دوبی گفت: هدف از دیدارها این بود که به همه طیف ها در جامعه افغانستان به پیروزی های طالبان و تلاش های آن برای احیای نظام اسلامی، اطمینان دهیم. همچنین می‌خواهیم آثار و نتایج تبلیغاتی را از بین ببریم که طی چهارده سال گذشته بر ضد ما صورت گرفته است. ما برای جلب اعتماد مردم و توجه آنها به مسئولیت های دینی و ملی، تلاش می‌کنیم و ضررها و خطرهای ادامه اشغال افغانستان را به آنها می‌فهمانیم.

ذبیح الله مجاهد در پاسخ به این سوال که آیا طالبان برای حضور در روند سیاسی به رهبری اشرف غنی آماده است یا خیر گفت:‌ نه. شما می‌دانید که دولت اشرف غنی، یک دولت دست نشانده آمریکاست که با زور به مردم افغانستان تحمیل شده است.

او ادامه داد: ما نمی‌خواهیم با این دولت غیراسلامی و غیر افغانی مشارکت داشته باشیم. مشکل اصلی کشور ما، اشغالگری است. تا زمانی که اشغالگری بیگانه وجود داشته باشد ما به ادامه ایستادگی در برابر آن مجبور خواهیم بود. کشور ما اسلامی است و میلیون ها نفر جان خود را برای تثبیت شریعت فدا کردند. نمی‌توانیم به اشغالگری در افغانستان، حتی برای یک روز، راضی شویم یا بپذیریم که نظامی غیر از نظام اسلام در این کشور باشد.

سخنگوی طالبان در پاسخ به این سوال که آیا با نقش عربستان در موفقیت مذاکرات به منظور احیای امنیت در افغانستان موافق است یا خیر گفت:‌ همانگونه که گفتم، مشکل اصلی کشور ما اشغالگری آمریکاست. ما از هرکس که بتواند در پایان اشغالگری و تثبیت شریعت کمک کند، تمجید و استقبال می‌کنیم. بدون شک عربستان جایگاه بالایی در کشورهای اسلامی دارد و برای ایجاد امنیت و صلح در کشور ما صلاحیت دارد. اگر در آزادی افغانستان به مردم این کشور کمک کرده بود، از نقش آن در ایجاد امنیت و ثبات افغانستان نیز استقبال می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ملا عمر، هنوز زنده است یا خیر گفت: بله ملا عمر هنوز زنده است و به فعالیت های جهادی می پردازد. ملا محمد عمر، در راس هرم رهبری سیاسی، نظامی و اداری قرار دارد. او به بهترین شکل فعالیت هایش را ادامه می‌دهد. ما عادت کرده ایم از دشمن شایعه بشنویم؛ دشمنی که با این شایعات می خواهد شکست ماجراجویی های خود را در افغانستان، جبران کند.

ذبیح الله مجاهد در پاسخ به این سوال که آیا طالبان قصد دارد بار دیگر قدرت را در دست بگیرد و امکاناتش برای اداره کشور چیست، گفت:‌ حکومت، هدف نیست بلکه وسیله ای برای تحکیم و تثبیت شریعت است؛ شریعتی که به عدالت، برابری، و تامین نیازهای ساکنان توجه دارد. امکاناتی که داریم باعث شد آمریکا و ناتو را شکست دهیم و هیچ کس تصور این را هم نمی‌کرد. کسانی که طرح شکست آمریکا و ناتو را ریختند همان ها طرح بازسازی کشور و اجرای شریعت را خواهند ریخت.

وی درباره اینکه چگونه از عملیات نظامی طالبان حمایت مالی می‌شود، گفت:‌ اول باید بگویم که ما از تایید الهی برخورداریم و صفوف جهادی خود را با کمک های مردمی حمایت و بر انجام دادن کارها با هزینه کم تاکید می‌کنیم. تا کنون با هیچ مشکل بزرگی مواجه نشده ایم. علاوه بر این مقادیر زیادی سلاح از دشمن به غنیمت گرفته ایم که این سلاح ها نقش بزرگی در حمایت مالی از صفوف جهادی ما دارند.

ذبیح الله مجاهد درباره تماس هایی که اخیرا بین طالبان و ایران صورت گرفته است، گفت: ایران کشور همسایه ماست و برای ایجاد روابط خوب با این کشور تلاش می‌کنیم. ما می‌خواهیم توجه کشورهای همسایه و کشورهای منطقه را به این مسئله جلب کنیم که با آنها مشکلی نداریم و آنها نباید برای افغانستان و مردم این کشور، جز خیر و خوبی چیز دیگری بخواهند و باید با افغان ها به عنوان مردمی دوست و برادر تعامل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقدید محبوبیت شما به سبب حمله به مواضع غیرنظامیان، کم شده است یا خیر گفت: کاملا مشخص است که محبوبیت طالبان، رو به افزایش است. طالبان، نماد امید به آزادی کشور از دست اشغالگران است. این گروه موفقیت های چشم گیری در مبارزه با ارتش اشغالگران به دست آورده است و این مسئله جز با همکاری کامل با مردم مجاهد افغانستان ممکن نبود. مردم افغانستان شایعاتی، که ممکن است ببینید برخی در خارج، به سبب نبودن رسانه آزاد در افغانستان، آنها را رواج می‌دهند، باور نمی‌کنند؛ زیرا واقعیت بر آنها پوشیده نیست. به خصوص درباره آنچه به وحشیگیری های اشغالگران و تجاوزهای همیشگی آنها به غیرنظامیان مربوط می‌شود.

وی درباره اینکه آیا نگرانی هایی درباره نفوذ داعش به افغانستان وجود دارد یا خیر گفت: افغان ها برای دفاع از افغانستان کافی هستند. ما ایده تثبیت نظام اسلامی را در سر داریم و چندین دهه است برای تحقق این هدف تلاش می‌کنیم و نیازی به وجود داعش نیست. چند روز پیش، نامه ای سرگشاده برای آنها فرستادیم که امیدواریم واقعیت های موجود در آن را درک کرده باشند و برای مجاهدان در افغانستان در این مرحله حساس، مشکل ایجاد نکنند.

سخنگوی طالبان، درباره برنامه های نشست آتی بین نمایندگان این جنبش و نمایندگان دولت در نروژ گفت: نمایندگان ما در کنفرانسی شرکت می‌کنند که هرساله برای بررسی بحران های برخی کشورها از جمله افغانستان در اوسلو برگزار می‌شود. ماموریت هیئت شرکت کننده ما این است که طرف های بین المللی را از واقعیت آنچه در افغانستان رخ می‌دهد، مطلع کنیم و طرح «امارت اسلامی» را برای آنها توضیح دهیم که هدفش ایجاد صلح و تحکیم نظام اسلامی و از بین بردن نگرانی هاست و به عنوان یک طرف مسئول موضع خود را درباره مسائل و مشکلات توضیح می‌دهیم.

وی درباره موضع طالبان در خصوص زن گفت: موضع ما درباره زن کاملا مشخص است. ما حقوق زنان را خواستاریم و حقوقشان را به آنها می‌دهیم. زنان افغان مسلمان هستند و ما در سایه اسلام با آنها تعامل و از حقوقی که اسلام به آنها داده است دفاع خواهیم کرد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۳۲
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
13
173
ببین دنیامون به کجا کشیده که باید موضع طالبان رو به رسمیت بشناسیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
برای دفاع از حرم لازم است
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
با ظهور داعش حالا مردم می گن خدا پدر طالبان رو بیامرزه ...
محمد مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
من نمی دونم چه ربطی به ایران داره حرف شما آقای ناشناس اول!

این گروه یه حرفی زده، هر کسی حرفی میزنه آزاده. مهم منافع کشور هست. حال اگر دفع داعش با طالبان صورت می گیره بهتر. بعد این که مقامات دولت و شخص رئیس جمهور خیلی بیشتر از من و تو دلشون می سوزه به حال مملکت..شما زیاد حرص نخور
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
9
101
این طالبان رو دیگه کجای دلم بذارم؟
چرا انقدر زود رنگ عوض میکنن؟
اینم یه دسیسه دیگه که بگن ایران با تروریسم در ارتباطه. داعش انقدر توقع مردم منطقه رو از رفتار خوب به حداقل رسونده که طالبان اومده وارد خوبها شده.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
13
89
پس خون سفرا و کارکنان کشته شده سفارت ایران در مزار شریف بدست این گروه دشمن شیعه پایمال شده است. طالبات وداعش دشمن شیعه است و دشمن اهل بیت و ناصبی. دشمن شیعیان در این کشور جایی نیست . امان از این سیاست . امان از این همه بی صداقتی
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
6
41
مبارک است
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
67
سرتاسر گفته هاي اين به اصطلاح جهادگر پراست از شعار و تناقض گوئي براي توجيه عمليات كور تروريستي كه تاكنون هزاران انسان بيگناه از بازاري تا كودك دبستاني را در كام خود فرو برده است ، او ضمن پافشاري بر مبارزه با اشغال كشورش توسط آمريكا معتقد است جايگاه عربستان در جهان اسلام بسيار بالاست و صلاحيت برقراري صلح و امنيت درافغانستان را دارد!! اما ظاهرا" ازدرك اين مسئله كه عربستان عامل اجراي سياستهاي آمريكا در منطقه است عاجز مانده ، طالبان علنا" و آشكارا با تحصيل دختران مخالف است ، آب آشاميدني مدارس دخترانه را مسموم و آنان را ترور ميكند و او دم از حقوق زنان ميزند ، براستي اينان رياكاراني هستند كه عالما" عامدا"بيشترين ضربه را به مباني اسلام زده اند و هرگز ايجاد رابطه با اينگروه تروريست بصلاح كشور و نظام اسلامي ما نيست .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
43
13
پر واضحه که سیاستای طالبان عوض شده. حالا ملاعمر مرده یا چیز دیگه ای
سوخو 27 تی یو
|
United States
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
30
طالبان خود را مچل خاص و عام کرده!
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
7
52
ما با کسانی که به سفارتمان حمله کردند هیچ رابطه ای نخواهیم داشت. کدام قانون بین المللی به شما اجازه داد به سفارت یک کشور دست درازی کنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
3
48
تشابه تفكرات تمام متحجرين و تندروها يكي است . گفتمان آنها شعاريست و تكرار كلمه اسلام و حكومت اسلامي و احكام اسلام در گفتار هاي همه آنها وجود دارد . ولي چيزي كه همه مردم بطور يقين مي دانند اين است كه همه آنها در عملكرد چيز ديگري خلاف گفتمانشان هستند . خداوند اسلام را از شر متحجرين و تندروهاي متعصب بي مغز نجات دهد .
یک میگ 35
|
United States
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
34
25
طالبان عمله ی آمریکا و M16 هست چطور میشود با او دوست شد؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
MI6
یک نفر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
mI6
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
2
19
طالبان میخواد با این حربه از ایران سلاح رایگان دریافت کنه!!!
ابویوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
2
8
برادر «یک میگ 35»؛
M16 غلطه،MI6 درسته!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
19
طالبان در چندین سال پیش با تسلط بر افغانستان چنان ظلمی بر این مردم ستمدیده روا داشت که خاطره تلخ آن هر گز فراموش نخواهد شد.مردان وزنان را به نام اسلام از حقوق انسانیشان محروم کرد و حالا دوباره منتظر فرصت است تا مانند طاعون در این کشور رخنه کند وهستی افغانستان را به آتش کشد...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
7
پر واضحه که سیاستای طالبان عوض شده. حالا ملاعمر مرده یا چیز دیگه ای .در جواب اين كامنت عرض كنم گروه داعش ومنافع مشترك در قبال گروه داعش ما را به حمايت از طالبان واداشته است وگرنه گروه طالبان همان است كه بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
10
دوستان نا آگاهانه نظر ندین...دشمن دشمن من، دوست من است.
داعش به افغانستان نفوذ کرده و در حال سربازگیری هستش ما باید طالبان را اموزش بدیم و مسلح کنیم . این جریان به نوعی تجارت سیاسی و جنگی است
حامی
|
United States
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
2
11
بی شرف ترازشما پید انمیشه دیپلماهای ایران به شهادت رسوندی فراموش نکردیم..دگه شماروبه سقوط هستید چون یک جانی ادم کش دگر بنام داعش پیداشده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
5
قیمومت قیمومت قیمومت. هزار باز از روی این بنویسید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
0
15
خدا کند این دو گروهک به جان هم بیفتند و پوست همدیگر را بکنند.
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
5
6
سناریو جدید غرب در این مصاحبه کاملا هویداست از انجایی که رفتارهای آزادی خواهانه و استقلال طلبی و اجرای احکام اسلام را خط و مشی گروه متعصب و جنایتکار طالبان جلوه بده تا در این برهه با بازی دادن افکار عمومی دوباره این گروه بلیط سوخته را به معادلات بین المللی برگردانه و در این را بنوعی جمهوری اسلامی ایران را بنوعی حامی و مصالحه گر با طالبان جلوه بده تا در جنایات بعدی بتوانند بر ادله خودشان دال بر حمایت از تروریسم ایران را متهم و محور شرارت بخوانند .
ایرانی
|
United Kingdom
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
20
4
بنظر می رسد که طرز تفکر طالبان تا حد زیادی اصلاح شده و از افراط تبری می جویند ولی نمی دانم چرا با دولت افغانستان کنار نمی آیند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
1
15
تروریست تروریسته حالا اسامی وعناوینشون متفاوته مهم اهداف ننگینشونه که غارت خیانت وقتل و ...
نظرات بینندگان