arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۴
کاخ سفید پایان داعش را نمی خواهد؛

ایجادپایگاه جدید آمریکا در الانبار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

منابع عراقی روز یکشنبه خبر دادند که آمریکا در صدد ایجاد یک پایگاه نظامی جدید در استان الانبار است و ناظران مسایل امنیتی این برنامه آمریکایی ها را با شک و تردید مورد توجه قرار داده و آن را تلاشی برای بدست گرفتن ابتکار عملیات آتی آزادسازی الانبار و جلوگیری از آزادی این استان دانستند.

به گزارش ایرنا، نظامیان آمریکایی هم اکنون در دو پایگاه عین الاسد و الحبانیه مستقر هستند که تعداد آنها بعضا تا 5 و 6 هزار نفر تخمین زده می شود. آنان در جریان سقوط الرمادی مرکز الانبار در ماه گذشته هیچ تحرکی از خود نشان ندادند.

منابع عراقی ضمن اعلام خبر ایجاد پایگاه جدید آمریکایی ها در الانبار ، پیش بینی کرده اند که این اقدام برنامه دیگری در چارچوب کارشکنی و شکست طرح های نیروهای امنیتی عراق است.

عراقی ها اعتقاد دارند که آمریکایی ها نمی خواهند بحران داعش بزودی پایان یابد، بطوری که نقش آمریکایی ها را در جریان عملیات پیشرونده صلاح الدین در ماه مارس گذشته هنوز بدبینانه ارزیابی می کنند.

به عقیده ناظران عراقی، آمریکا و متحدان منطقه ای اش پس از هفته ها کارشکنی در ورود نیروهای مردمی به الانبار برای کمک به نیروهای مدافع در الرمادی باعث سقوط این شهر درماه گذشته شدند و در عین حال نظامیان آمریکایی مستقر در عین الاسد نیز که با تجهیزات کافی می توانستند جنگنده های آمریکایی و ائتلاف را برای بمباران کاروان داعش که از سوریه به الرمادی در حرکت بود، هدایت کنند، هیچ اقدامی نکردند.

هفته پیش نیز یک منبع مطلع به پایگاه المعلومه گفته بود که ایجاد یک پایگاه جدید آمریکا در الانبار با کمک سیاستمداران استان در حال انجام است و هدف آن شکست کلیه طرح های نظامی نیروهای عراقی برای آزادسازی استان الانبار عراق می باشد.

نیروهای مردمی عراق طی روزهای اخیر به شدت با هرگونه ورود نیروهای آمریکایی به عملیات الانبار مخالفت کرده و حضور آنان را نگران کننده و خطر آفرین دانستند.

حسن الساری یکی از فرماندهان عراقی، روز یکشنبه به ایرنا گفته بود که آنان به آمریکایی ها اعتماد ندارند چرا که بارها نیروهای عراقی را بمباران کرده و بعد ادعا کرده اند که اشتباه بوده است. به گفته وی نیروهای ائتلاف نیز بارها تجهیزات و کمک نظامی برای داعش در مناطق عملیاتی پرتاب کرده و اقدام به جابجایی نیروهای آنان کرده اند.

وی در عین حال این را گفت که موانع اصلی عملیات در الانبار، با ترمیم جاده ها و پل ها و مسیرهای دسترسی برای تهاجم به فلوجه حذف شده و نیروهای عراقی آماده آغاز عملیات آزادسازی فلوجه هستند.

نیروهای عراقی طی ماههای گذشته نشان داده اند که قدرت فوق العاده در جنگ علیه گروه تروریستی داعش دارند و توانستند آنان را از مناطق وسیعی در خاک عراق ، از جمله استان های دیالی ، صلاح الدین و جرف الصخر اخراج کنند.
نظرات بینندگان