arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

هزینه تجاوز سه ماهه عربستان به یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 بر اساس گزارش آماری بانک مرکزی عربستان معروف به 'موسسه نقد عربی' (ساما) که در آستانه ورود به چهارمین ماه تجاوز این کشور به یمن منتشر شده، هزینه این تجاوز 50 میلیارد دلار برای ریاض برآورد شده است .

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری مکس نیوز، ذخایر ارزی عربستان با کاهشی 6.6 میلیارد دلاری در هر یک از ماه های مه ( فروردین) و آوریل (اردیبهشت) مواجه شده است .

ذخایر ارزی عربستان تا پایان ماه گذشته میلادی 672 میلیارد دلار اعلام شده است .

'ساما' در گزارش ماهانه خود افزود: ذخایر ارزی خارجی عربستان در ماههای ژانویه تا پایان مه ( بهمن تا خرداد) به میزان 50 میلیارد دلار کاهش یافته است.

این موسسه بدون اشاره به دلیل اصلی این کاهش که همان تجاوز عربستان به یمن بوده، ادعا کرد که کاهش بهای نفت از نیمه سال گذشته و افزایش هزینه های دولتی دو عامل کاهش شدید ذخایر ارزی عربستان بوده است .

فروش نفت بیش از 90 درصد درآمد کل عربستان را تشکیل می دهد، به طوری که بزرگترین کشور صادر کننده نفت جهان در حال حاضر 10.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.

بهای نفت از ژوئن ( تیر) سال گذشته از هر بشکه 115 دلار به 46 دلار در ژانویه ( دی) کاهش یافته است. در ماه جاری میلادی هر بشکه نفت عربستان 65 دلار فروخته شد.

فهد المبارک رییس بانک مرکزی عربستان ( موسسه نقد عربی) در ابتدای ماه جاری میلادی کاهش بهای نفت از نیمه دوم سال گذشته را چالش تکرار شده برای اقتصاد عربستان خواند که مستلزم اتخاذ تدابیر لازم برای استفاده از منابع موجود است.

بر اساس گزارش 'شرکت سرمایه گذاری جدوی'، میزان ذخایر ارزی عربستان از 732 میلیارد دلار در پایان سال 2014 به 683 میلیارد دلار در پایان آوریل گذشته رسیده است.

این گزارش افزود که فقط در مارس و آوریل ( اسفند و فروردین) گذشته ذخایر ارزی عربستان 31 میلیارد دلار کاهش داشته است.

شرکت جدوی پیش بینی کرد که عربستان با کسری بودجه ای بالغ بر 107.7 میلیارد دلار تا پایان سال 2015 مواجه شود، این در حالی است که دولت ریاض ادعا کرده که فقط با 39 میلیار دلار کسری بودجه تا پایان سال مواجه خواهد بود.

شرکت جدوی در گزارش خود، دلیل کسری بودجه عربستان را کاهش 39 درصدی درآمد نفتی این کشور از 285 میلیارد دلار در سال گذشته به 171.8 میلیارد دلار در سال جاری عنوان کرده است، در حالی که هزینه های عربستان نیز با حمله به یمن سیر صعودی داشته است .

صندوق بین المللی پول نیز در گزارش منطقه ای خود، بهای لازم نفت برای برقراری موازنه در بودجه عربستان را بیش از 100 دلار در هر بشکه ارزیابی کرده است.

به رغم عدم ارایه گزارش دقیقی در مورد هزینه های نظامی تجاوز عربستان به یمن طی سه ماهه اخیر، هزینه های این کشور رشد فزآینده ای داشته است.

عربستان با ائتلاف 9 کشور عربی منطقه به جز عمان به همراهی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن انقلابیون یمنی که امنیت شهرهای آن کشور را تامین می کنند، جلوگیری کند.

بر اثر این حملات تاکنون بیشتر تاسیسات زیربنایی، خدماتی، بیمارستان ها، مدارس و خانه های مردم یمن ویران و هزاران یمنی از جمله صدها زن و کودک کشته و یا مجروح شده اند.

رژیم عربستان که با اهداف خاصی از جمله بازگرداندن رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت صنعا، این جنگ را با فریب اذهان عمومی آغاز کرد، اکنون در باتلاق یمن گرفتار شده و به هیچ کدام از خواسته های خود نرسیده است.
نظرات بینندگان