arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

معادله حل نشده سقوط کنندگان لیگ برتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با گذشت حدود یک ماه از اتمام رقابت‌های لیگ برتر فو‌تبا‌ل ایران کماکان سرنوشت سقوط کنندگان این لیگ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
 
به‌ گزارش ایسنا‌، در حالی که پس از سقوط تیم پیکان از لیگ برتر، بقای راه‌آهن و نیز حضور استقلال خوزستان در دیدار پلی‌آف به نوعی سرنوشت تیم‌هایی که از لیگ برتر سقوط کرده‌اند مشخص شده است اما پرونده تیم‌هایی که در لیگ پانزدهم حضور نخواهند داشت، همچنان با گره کور مواجه است.
 
پرونده اعتراض پیکان در مورد رای کمیته‌ انضباطی مبنی بر جریمه مارتین کایونگو موتومبا و مبرا دانستن باشگاه راه‌آهن در مورد جذب این بازیکن همچنان باز است. پرونده‌ای که رای آن 31 خرداد ماه سال جاری توسط کمیته‌ استیناف صادر شده، اما با گذشت حدود یک ماه از رقابت‌های لیگ برتر همچنان سرنوشت تیم‌های سقوط کننده به لیگ دسته یک مشخص نیست، چرا که حتی یک درصد احتمال دارد که رای این پرونده به سود پیکان صادر شده باشد.
 
دردسرهای موتومبا برای لیگ برتر
این بازیکن فو‌تبا‌ل تبعه سوئد و دارای اصلیت اوگاندایی است که در تاریخ یازدهم اسفند ماه سال گذشته قراردادی به مدت نیم فصل با باشگاه راه‌آهن منعقد کرد تا کار خود را با این تیم منعقد کند.
 
قرارداد موتومبا در تاریخ یازدهم اسفند منعقد شد و این باشگاه از فدراسیون فو‌تبا‌ل ترکیه برای این بازیکن درخواست ITC داد، اما فدراسیون فو‌تبا‌ل ترکیه در تاریخ چهاردهم اسفند صدور ITC را مردود و اعلام کرد که این بازیکن با باشگاه اردو اسپورت ترکیه قرارداد دارد.
 
یک روز بعد مجددا راه‌آهنی‌ها برای این بازیکن درخواست ITC دادند که در تاریخ بیستم اسفند ماه سال گذشته فدراسیون فو‌تبا‌ل ترکیه با صدور ITC این بازیکن موافقت و اعلام کرد که موتومبا قرارداد خود را با اردو اسپورت ترکیه در تاریخ هفتم دی ماه سال گذشته فسخ کرده است.
 
نکته قابل ملاحظه این است که این بازیکن آخرین بازی خود را برای باشگاه اردو اسپورت ترکیه در تاریخ یازدهم بهمن ماه سال گذشته انجام داده و فدراسیون فو‌تبا‌ل ترکیه نیز در پاسخ به استعلام فدراسیون فو‌تبا‌ل ایران این موضوع را تایید کرده است. بنا‌بر‌این از نظر فدراسیون فو‌تبا‌ل ترکیه فسخ قرارداد موتومبا مربوط به تاریخ چهاردهم اسفند سال گذشته است. در حالی که این بازیکن سه روز قبل و در تاریخ یازدهم اسفند قرارداد خود را با راه‌آهن امضا کرده است.
 
ماجرای شکایت پیکانی‌ها و اعتراض آنها به رای کمیته‌ انضباطی
باشگاه پیکان پس از دیدار مقابل راه‌آهن اعتراض و شکایت خود را به کمیته‌ انضباطی اعلام کرد، اما این کمیته‌ پس از بررسی‌های انجام شده راه‌آهنی‌ها را مبرا از تخلف دانست و به دلیل نبود مدارک لازم برای اثبات ادعای پیکان بر اطلاع مسئولان راه‌آهن از خلاف واقع بودن مدرک موتومبا، شکایت پیکانی‌ها را مردود اعلام کرد.
 
بنا‌بر‌این باشگاه راه‌آهن بدون جریمه و موتومبا به 10 میلیون تومان و محرومیت از شش بازی به دلیل تخلف در ارائه مدارک جعلی جریمه شد.
 
پرونده اعتراض پیکان به رای کمیته‌ انضباطی کجاست؟
در حالی که رییس کمیته‌ استیناف اعلام کرده که رای این کمیته‌ در مورد اعتراض باشگاه پیکان در تاریخ سی و یکم خرداد سال جاری اعلام شده و بلافاصله به دبیر خانه فدراسیون برای امضای اعضای کمیته‌ ارسال شده است و به منظور ابلاغ منتظر ابلاغیه توسط دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل قرار دارد، اما هنوز مشخص نیست که این رای در چه مرحله‌ای برای ابلاغ به سر می‌برد.
 
پیگیری خبرنگار ایسنا در مورد سرنوشت این رای با این پاسخ مواجه شد که هنوز هیچ رایی به دفتر دبیر کل فدراسیون فو‌تبا‌ل ارسال نشده است و احتمالا کماکان در اختیار دبیرخانه فدراسیون قرار دارد. حال سوال مطرح شده این است که چرا در مورد ابلاغ این رای که بسیار سرنوشت ساز است، تا این حد تعلل می‌شود.
 
‌آیین‌نامه‌ کمیته‌ انضباطی چه می‌گوید؟
بر اساس ماده "86" کمیته‌ انضباطی در صورت اثبات سهل انگاری برگزار کنندگان مسابقات در اجرای تشریفات اولیه احراز صلاحیت بازیکن و در صورت ادعای فقدان صلاحیت، این بازیکن است که فقط از ادامه حضور در رقابت‌ها منع شود و نتیجه‌ هیچ مسابقه‌ای تغییر نمی‌کند.
 
و در ادامه با توجه به وارد بودن اعتراض، بدون این که موضوع غیر مجاز بودن مطرح شود، بازیکن تنها از ادامه رقابت‌ها منع، با ‌جریمه مالی 10 میلیون تومانی مواجه و حداقل شش بازی محروم می‌شود. ‌بنا‌بر‌این با توجه به قوانین موجود در آیین‌نامه‌ انضباطی احتمال تغییر ‌نتیجه‌ بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.
 
حتی با توجه به بعید بودن تغییر نتیجه‌ رای کمیته‌ استیناف در مورد پرونده شکایت پیکان ‌از باشگاه راه‌آهن و موتومبا بازیکن این ‌تیم‌، دلیلی بر‌ این‌ همه تعلل و سهل انگاری وجود ندارد و بهتر است پس از صدور هشت روزه رای کمیته‌ استیناف در مورد این پرونده، رای مربوطه هر‌ چه‌ سریع‌تر ابلاغ شود تا تکلیف سقوط کنندگان مسلم از لیگ برتر مشخص و تیم‌های پیکان، استقلال خوزستان و راه‌آهن از بلاتکلیفی خارج شوند.
 
سوال دیگری که در این زمینه بی پاسخ مانده و قابل تامل به نظر می‌رسد، این است که چگونه در حالی که هنوز رای کمیته‌ استیناف در مورد سقوط کنندگان لیگ مشخص نیست و حتی یک درصد احتمال تغییر نتیجه‌ در مورد این پرونده وجود دارد چگونه اجازه داده شده تا استقلال خوزستان در بازی پلی‌آف به میدان برود؟ چرا که با ایجاد تغییر در مورد رای این پرونده سرنوشت تیم‌های سقوط کننده تغییر و تیم دیگری باید در مرحله پلی‌آف حاضر می‌شد. حال باید منتظر ماند و دید با توجه به این که بازی پلی‌آف صعود کنندگان به لیگ برتر انجام شده و کار به نوعی تمام شده به نظر می‌رسد در صورت تغییر رای کمیته‌ استیناف چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
نظرات بینندگان