arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

چرا آل‌سعود اسناد منتشر شده در ويکيليکس را تکذيب نکرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

احتمال سندسازي و جعل اسناد در يک يا دو يا ده و حتي صد سند ممکن است، اما در مورد نيم ميليون سند، عاقلانه به نظر نمي‌رسد. وزارت خارجه عربستان با صدور بيانيه‌اي صحت اسناد منتشر شده را منکر نشد و اذعان کرد که هدف حمله الکترونيکي قرار گرفته است.

پايگاه خبري العهد در مقاله‌اي به بررسي اسناد و مدارک افشا شده در سايت ويکيليکس پرداخت و نوشت: سياست‌مداران و شهروندان عراقي در رويکردها و گرايش‌هاي مختلف در واکنش به اخبار و گزارش‌ها در مورد ده‌ها هزار سند منتشر شده از سوي سايت ويکي ليکس انتظار دارند که در آينده اسناد بيشتري منتشر شود، اين در حالي است که عراق سهم قابل توجهي از اين اسناد را به خود اختصاص داده است.

وقتي که يک بررسي سريع و کلي در مجموع رويکردها و مواضع عربستان سعودي و محتواي اسناد مذکور انجام مي‌دهيم، موضوع عجيب و تازه‌اي به دست نمي‌آيد. اما صحبت کردن در مورد مسائل عمومي وقتي که مستند بر ارقام و حقايق مستحکم از سوي منابع سياسي و امنيتي عالي رتبه مثل وزارت خارجه يا وزارت کشور يا سيستم اطلاعاتي يا دفتر پادشاهي باشد، موضوع تفاوت مي‌کند.

پس اسناد ويکيليکس در مورد عربستان سعودي چهره‌اي کاملاً واضح از حاکميت رياض و ماهيت و واقعيت رويکردهاي سعوديها و جريان‌ها و شخصيت‌هاي سياسي و غيرسياسي [غير سعودي] را نشان مي‌دهد. شخصيت‌هايي که بعضي از آنها عراقي و برخي ديگر عربي هستند، کساني که تمام هم و غم آنها رسيدن به پول در مقابل ارائه خدمات بي ‌قيدوشرط است.

‌به‌ عبارت ‌ديگر کسي که از اسناد اخير ويکيليکس مطلع مي‌شود، مي‌تواند نتايج زير را از آنها برداشت کند:
- سياست عربستان سعودي مبتني بر توسعه و انتشار در کشورهاي ديگر براي ايجاد نابساماني و نگراني در دولت‌هاي آنها از جمله عراق و سوريه و مصر و يمن بوده و اين کشور سعي دارد نمونه‌هاي حاکميتي را روي کار آورد که با منافع و رويکردهاي آن انسجام داشته باشد و به نحوي از انحاء وابسته به رياض باشد.

- رياض امکانات مالي گسترده خود را براي خريدن مؤسسات تبليغاتي و احزاب سياسي و شخصيت‌هاي برجسته آنها و روزنامه ‌نگاران به کار گرفته است، علاوه بر اين که سرنخ‌هاي مداخله سرويس‌هاي جاسوسي به بهانه مؤسسات جامعه مدني و مؤسسات خيريه و انسان دوستانه و مراکز ديني و شرکت‌هاي تجاري در کشورهاي مذکور ديده مي‌شود.

- عربستان سعودي هيچ توجهي به ثبات منطقه ندارد، بلکه برعکس به دنبال مشکل تراشي و بحران‌سازي براي منطقه است تا نقش محوري خود را در تعيين رويکردهاي منطقه‌اي حفظ نموده و از سوي ديگر ديگران را به اين مشکلات و بحران‌ها مشغول کرده و خود در امان بماند.

- کاملاً مشخص است که رويکردها و برنامه‌هايي که اسناد ويکيليکس از عربستان فاش کرده مبتني بر سياست‌ها و منافع غربي و به ويژه آمريکايي و صهيونيستي در منطقه است، منافعي که با ايجاد درگيري‌ها و جنگ‌هاي داخلي براساس مباني فرقه‌اي و مذهبي ايجاد مي‌شود و از طريق تأمين مالي و پشتيباني از گروه‌هاي تروريستي مسلح و انجام فجيع‌ترين جنايت‌ها با شعار حمايت از اسلام و مسلمين توسط اين گروه‌ها چهره منفي از اسلام ارائه مي‌دهد.

در مورد مسائل مربوط به عراق، اسناد مذکور از تماس‌هاي گسترده بين طرف‌هاي سعودي و شخصيت‌هاي سياسي و تبليغاتي و ديني و شيوخ عشاير عراق پرده برمي‌دارد. بررسي اسناد مذکور نتايج ذيل را براي انسان روشن مي‌کند.

- پول عربستان سعودي نقش منفي و خطرناکي در روند سياسي عراق بازي مي‌کند، اين رويکرد زنجيره‌اي از مشکلات و بحران‌هاي سياسي و امنيتي را بوجود آورده که با وجود گذشت 12 سال از سقوط رژيم بعث صدام ، عراق از آنها خارج نشده است. اين مشکلات نتيجه طبيعي مداخلات منفي عربستان سعودي و برخي ديگر از قدرت‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در امور داخلي عراق است.

- رياض موفق شده خطوط همگرايي خود با گروه‌ها و شخصيت‌هاي نافذ در پست‌هاي رسمي عراق را ايجاد کند. از جمله اين افراد طارق الهاشمي معاون سابق رئيس‌جمهور عراق بود که به صورت غيابي محکوم به اعدام شده است. همچنين اسامه النجيفي و اياد علاوي معاونان کنوني رئيس‌جمهور عراق و رافع العيساوي وزير امور مالي سابق از جمله اين افراد هستند. عربستان همچنين نفوذ خود را در ميان عشاير عراقي نيز گسترش داد، از جمله اين افراد شيخ علي حاتم السلمان است. رياض در ميان مؤسسات ديني نيز نفوذ دارد، مانند هيئت موسوم به علماي مسلمان که رياست آن را حارث الضاري بر عهده داشت که چند ماه پيش از دنيا رفت.

- مشخص است که عربستان تمايل زيادي به تعامل و هم‌گرايي و ارائه کمک‌هاي مالي و ديگر انواع پشتيباني‌ها از شخصيت‌ها و گروه‌هايي دارد که رويکرد مذهبي مشخصي دارند. اين موضوع نشان مي‌دهد که رياض به دنبال تقويت اين ساختار مذهبي خاص براي تضعيف رويکرد مذهبي مقابل است و مي خواهد جاي پا و نفوذي در عرصه عراق به دست آورد.

- تمامي يا بيشتر افرادي که نام آنها در اسناد ويکيليکس آمده، شبهات و ترديدهاي زيادي در مورد عملکرد آن ها مطرح بوده است. بيشتر آنها مواضع منفي را در قبال عراق اتخاذ کرده و از منافع ملي و واقعي ملت عراق فاصله گرفته بودند.
تحت هر شرايطي از دولت عراق خواسته مي‌شود که اقدامات اجرايي در مورد تماس‌هاي بين شخصيت‌ها و جريان‌هاي عراقي را با رويکردهاي سياسي و جاسوسي عربستان سعودي انجام داده و از جزئيات آن‌ها مطلع شده و به سادگي از آن عبور نکند. يکي از اين اقدامات اجرايي مي‌تواند تحقيق در مورد درست بودن و دقت اسناد متعلق به عراق باشد. در اين صورت تمامي کساني که دست داشتن آنها در اين تماس‌ها و دستيابي آنها به حمايت‌هاي مالي عربستان سعودي ثابت شد، بايد به دادگاه سپرده شوند.

يکي ديگر از اين اقدامات مي‌تواند قطع مناسبات ديپلماتيک با عربستان سعودي و تعويق پذيرش سفير جديد اين کشور در عراق باشد، اين موضع مي‌تواند تا زمان رسيدن به پاسخ و توضيحات قانع ‌کننده از سوي طرف مقابل و دستيابي به تعهدات و ضمانت‌هاي لازم جهت توقف استفاده از اين روش که هيچ رويکرد مثبت و سازنده و همراه با حسن نيتي در ايجاد مناسبات مثبت با بغداد در آن ديده نمي شود، ادامه پيدا کند.

کساني که اعتقاد دارند اسناد ويکيليکس در مورد عربستان سعودي واقعيت‌هاي جديدي را خلق خواهد کرد يا به تعبير ديگر بعضي رويکردهاي خطا و انحرافي را مشخص و تصحيح خواهد نمود، سخن راست و تا حد زياد دقيقي را مطرح مي‌کنند .

اگر رياض در گذشته نسبت به گزارش‌هاي منتشر شده در مورد حمايت و تأمين مالي گروه‌هاي تروريستي در عراق از خود واکنش نشان مي‌داد و اين اطلاعات و گزارش‌ها تنها به عنوان اظهاراتي بود که مبتني بر ادله ثابت‌کننده نبود، اما اين اسناد امروز به بهترين و قوي‌ترين ادله مجهز شده تا اين واقعيت‌ها را ثابت کند.

برخي معتقدند که در اين رابطه نبايد شتاب‌زده عمل کرد و اقدامات و تصميمات عجولانه گرفت و بايد منتظر انتشار اسناد بيشتري از سوي ويکيليکس در روزها و هفته‌هاي آينده بود، اما پاسخ به اين ايده اين است که مطالبي که تاکنون از طريق اين اسناد به اثبات رسيده ، براي موضع‌گيري و اتخاذ اقدامات عملي کافي است و آنچه که بعدها منتشر مي‌شود تنها در راستاي تحصيل حاصل قلمداد مي شود. اسناد ويکيليکس بدون شک و ترديد ثابت مي‌کند که عراق همچنان مانند گذشته در کانون توطئه ‌چيني عربستان سعودي است. اين اسناد نشان مي‌دهد که در عراق برخي جريان‌ها و شخصيت‌ها حضور دارند که بيش از آنکه براي منافع عراق کار کنند، به ضرر آن کار مي‌کنند.

پايگاه خبري احرار الحجاز نيز در مقاله‌اي به بررسي اسناد منتشر شده از سوي سايت ويکيليکس به رهبري جوليان آسانژ و ميزان صحت آن‌ها پرداخت که تاکنون بالغ بر 60 هزار مورد از آن مربوط به وزارت خارجه عربستان سعودي منتشر شده که بخشي از آنها در طبقه‌بندي "به کلي سري" قرار دارند. اين سايت وعده داده که در هفته‌هاي آينده بيش از نيم ميليون سند از عربستان سعودي منتشر خواهد کرد. بسياري از اسناد منتشر شده با عنوان محرمانه و فوري منتقل مي شدند.

اين اسناد شامل نامه نگاري‌هاي بين وزارت خارجه عربستان و سفارتخانه‌ها اين کشور در گوشه و کنار دنيا و همچنين گزارش‌هاي ويژه مربوط به وزارت کشور و سرويس جاسوسي عربستان سعودي بوده است. همچنين بخش عمده‌اي از نامه‌هاي الکترونيکي بين وزارت خارجه عربستان و ساير مؤسسات دولتي رد و بدل شده است.

پيامدهاي اسناد افشا شده از رژيم سعودي در ويکيليکس/ چرا آل‌سعود اسناد منتشر شده را تکذيب نکردبررسي اسناد منتشر شده ويکيليکس شامل نامه نگاري‌هاي ديپلماتيک و پيام‌هاي الکترونيک بين وزارت خارجه عربستان و سفارتخانه‌هاي اين کشور در گوشه و کنار دنيا تاکيدي بر چند موضوع است که مهم‌ترين آنها عبارتند از:

- نحوه اجراي سياست‌هاي عربستان در پرونده‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به ويژه در سوريه و يمن و عراق و لبنان و مصر از طريق استفاده از عامل پول و اهرم دين.
- تأمين مالي رسانه‌هاي عربي با هدف مبارزه آنها با دشمنان عربستان در لبنان و مصر و تقابل با ايران.
- پرداخت مبالغ مالي به احزاب و شخصيت‌هاي سياسي کشورهاي مختلف با هدف اجراي سياست‌هاي عربستان سعودي.
- تسلط بر تعدادي از ديپلمات‌هاي معروف عربي از جمله سياست‌مداران اين کشورها براي تحقق سياست‌ها و رويکردهاي عربستان در خاورميانه.
- تلاش براي جاسوسي از فعاليت‌هاي سفارتخانه‌هاي مختلف که مهم‌ترين آنها ايران بوده است.

اسناد موجود در فضاي مجازي، بسياري از رسانه‌هاي تبليغاتي جهاني در کنار تعداد قابل توجهي از رسانه‌هاي عربي را شامل مي‌شود. اين موضوع نشان دهنده حجم نفوذ و تسلط عربستان بر رسانه‌ها است و زلزله اي به تمام معنا بر ضد عربستان به شمار مي‌رود. در پي انتشار نامه نگاري‌هاي بين وزارت خارجه عربستان و سفارتخانه‌هايي کشور در نقاط مختلف دنيا، وزارت خارجه هشدار داد که شهروندان اين کشور اطلاعات و اسناد مذکور را منتشر نکنند. اين وزارتخانه تأکيد کرده که اين اسناد نادرست و جعلي است و با هدف آسيب رساندن به امنيت کشور تهيه شده‌اند.

احتمال سندسازي و جعل اسناد در يک يا دو يا ده و حتي صد سند ممکن است، اما در مورد نيم ميليون سند، عاقلانه به نظر نمي‌رسد. ازسوي ديگر وزارت خارجه عربستان با صدور بيانيه‌اي صحت اسناد منتشر شده را منکر نشد، بلکه به اين موضوع در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي نيز اذعان کرد و تصريح نمود که وزارت خارجه هدف حمله الکترونيکي قرار گرفته است.

بيانيه صادر شده از سوي وزارت خارجه عربستان بين درز اطلاعات منتشر شده از طريق ويکيليکس و حمله الکترونيکي به وزارت خارجه عربستان در گذشته ارتباط ايجاد کرده است، البته ممکن است دسترسي به اين اسناد از طريق اين نفوذ الکترونيکي صورت گرفته باشد، چگونه مي‌توان بين اظهارات متناقض مقامات عربستان در رد اسناد منتشر شده وزارت خارجه و تأييد آن بنا بر اظهارات فوق جمع کرد. اين تناقض‌ها نشان دهنده اوضاع مصيبت‌بار مسئولان عربستان سعودي در مورد انتشار اين اسناد است.

از سوي ديگر سايت ويکيليکس که بعد از انتشار اين اسناد،‌عربستان سعودي آن را فيلتر کرده، صدها هزار سند آمريکايي را منتشر کرده و وزارت خارجه آمريکا هرگز مدعي نشده که اين اسناد جنگ بوده است، علاوه بر اين که سير کردن اين سايت نشان دهنده اعتبار اطلاعات و صحت اسناد منتشر شده است.

با وجود طرح برخي ادعاها مبني بر جعلي يا فتوشاپ بودن اسناد مذکور، اما کارشناسان سعودي تأکيد دارند که عمده اين اسناد درست است. آنها معتقدند که تاکنون به چيزي که در مورد اين اسناد ترديدي ايجاد کند، دست پيدا نکرده‌اند. آنها به اين نکته اشاره مي‌کند که اسناد مذکور گنج مهمي از اطلاعات است و پرداختن به آنها ضروري است.

شايد نکته مثبت انتشار اين اسناد اين باشد که غير از کارشناسان و پژوهشگران عربي، حتي شهروندان عادي نيز ديپلماسي عربي و راهکارهاي و روش آن و ابزارها و تهديدات آن را که رژيم ديکتاتوري آل سعود براي خود و همسايگانش ايجاد کرده است را بشناسند.

البته اسناد مذکور شامل بخش کوچکي از ماجراجويي‌هاي عربستان سعودي در جهان و به‌ ويژه خاورميانه بوده است، اما انتشار اسناد بيشتري تا حدود نيم ميليون سند در هفته‌هاي آينده بيش از پيش آل سعود و سياست‌هاي آنها را رسوا خواهد کرد. در دنياي جديد ديگر جايي براي اسرار و کتمان واقعيت‌ها وجود ندارد.

منبع : مشرق
نظرات بینندگان