arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۱۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۲۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۴

مدرنیزه کردن سلاح‌های هسته‌ای آمریکا؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 برخی در آمریکا با توجه به فرآیند مدرنیزه‌سازی سریع زرادخانه‌های هسته‌ای روسیه و چین استدلال می‌کنند که آمریکا نیز باید چنین کاری را انجام دهد اما این سوال مطرح است که چنین فرآیندی چگونه بر پیشبرد سیاست‌های آمریکا تاثیر خواهد گذاشت؟

پایگاه "دیپلمات" در گزارشی به قلم "فرانس استفان گادی" درباره برنامه آمریکا برای نوسازی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای‌اش می‌نویسد:

«کریس آزبورن، کارشناس پایگاه اینترنتی military.com گزارش می‌دهد آمریکا باید برای عملیاتی نگه داشتن سلاح‌های هسته‌ای خود بودجه‌ای 18 میلیارد دلاری در هر سال را برای یک دوره 15 ساله که از سال 2021 آغاز خواهد شد، صرف کند.

این ارزیابی وی بر پایه شهادت‌های باب وُرک، معاون وزیر دفاع آمریکا که اخیراً در مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ایراد شدند، به دست آمده است. موضوع این جلسه استماع در مجلس نمایندگان آمریکا عامل بازدارنده هسته‌ای بود.

وُرک در اظهارات خود گفت: ما طرحی را برای به‌روزرسانی سیستم کهنه تسلیحات هسته‌ای خود تدوین کرده‌ایم. اجرای این طرح یک کار پرهزینه خواهد بود. پیش‌بینی شده که اجرای آن برای وزارت دفاع آمریکا 18 میلیارد دلار در هر سال هزینه خواهد داشت که از سال 2021 تا 2035 انجام خواهد شد.

پنتاگون در آستانه اجرای طرح مدرنیزه‌سازی زرادخانه سه‌گانه هسته‌ای خود متشکل از موشک‌های قابل استقرار بر زمین، موشک‌های قابل پرتاب از زیردریایی و بمب‌افکن‌های دوربرد قرار دارد.

نیروی دریایی آمریکا در جریان برنامه‌های وزارت دفاع این کشور برای به‌روزرسانی تسلیحات هسته‌ای تلاش دارد تا با کنگره آمریکا بر سر برنامه موسوم به "برنامه جایگزین‌سازی اوهایو" که یک برنامه 80 میلیارد دلاری بوده و طی آن در سال 2030، 12 زیردریایی حامل موشک‌های بالستیک جدید عملیاتی خواهند شد، توافق کند.

نیروی هوایی آمریکا نیز مشغول تسریع توسعه بمب‌افکن‌های دوربرد تهاجمی خود برای به‌کارگیری آنها در سال 2025 و همچنین اجرای یک برنامه جدید موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای مستقر در زمین و به روزرسانی بمب‌های " 480 B61-12 " است.

براساس یک طرح پیشنهادی مدرنیزه‌سازی ارائه شده از سوی کاخ سفید، مجموع هزینه مدرنیزه‌سازی زرادخانه سه‌گانه هسته‌ای آمریکا در 30 سال آینده بالغ بر یک تریلیون دلار خواهد شد که از این میان 348 میلیارد دلار مربوط به 10 سال آینده است.

انجمن کنترل تسلیحات آمریکا گزارش داد: آمریکا در حال حاضر 1597 کلاهک هسته‌ای راهبردی مستقر شده و 2800 کلاهک هسته‌ای راهبردی مستقر نشده دارد و علاوه بر اینها 500 کلاهک هسته‌ای تاکتیکی نیز دارد.

باب وُرک در اظهارات خود تلاش داشت قانون‌گذاران آمریکایی را در زمینه لزوم آغاز مدرنیزه‌سازی نیروهای هسته‌ای آمریکا با توجه به افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای کشورهای مخالف با منافع آمریکا قانع کند.

وی در اظهارات خود گفت: با وجود آنکه ما به دنبال جهانی بدون سلاح‌های هسته‌ای هستیم با این واقعیت دشوار روبه‌رو هستیم که روسیه و چین به سرعت در حال مدرنیزه‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای قدرتمند خود هستند و کره‌شمالی نیز به دنبال آن است که سلاح‌های هسته‌ای توسعه داده و ابزارهای شلیک آنها به سوی آمریکا رابه دست بیاورد. یک نیروی بازدارنده هسته‌ای قدرتمند برای امنیت ملی ما حیاتی است.

از طرف دیگر "کینگستون ریف"، مدیر سیاست‌گذاری خلع سلاح و کاهش تهدید در انجمن کنترل تسلیحات با طرح‌های فعلی پنتاگون مخالف است.

او می‌گوید: کاخ سفید باید به جای اجرای طرح پرهزینه و بلندپروازانه‌ برای سرمایه‌گذاری مجدد در تسلیحات هسته‌ای که براساس تحلیل خود رئیس‌جمهور و پنتاگون بسیار فراتر از ملزومات بازدارندگی هسته‌ای آمریکا است، باید به همراه پنتاگون و وزارت انرژی گزینه‌های عاقلانه برای شکل‌دهی مجدد به زراد‌خانه هسته‌ای ما به نحوی که بتواند چندین میلیارد دلار را صرف‌جویی کرده و همچنان فراتر از حد کافی بازدارندگی هسته‌ای باشد، بررسی کند.

همان‌طور که من چند روز پیش گزارش دادم در یک مطالعه جدید مرکز مطالعات بین‌الملل راهبردی واشنگتن با عنوان "رویکرد مبتنی بر راهبردهای رقابتی برای تعریف مواضع و راهبرد هسته‌ای آمریکا در سال‌های 2025 تا 2050" استدلال شده که تسلیحات هسته‌ای فعلی آمریکا برای مقابله با چالش‌های امنیتی آمریکا در محیط ناپایدار جدید مربوط به تهدیدهای هسته‌ای ناکافی هستند و در نتیجه آن آمریکا باید به بررسی استقرار فعالانه تسلیحات هسته‌ای راهبردی بپردازد.

دو کارشناس دیگر ضمیمه‌ای را برای این مطالعه نوشته‌اند که نتیجه آن کاملا متفاوت از گزارش اصلی بوده و به این شرح است:

"سلاح‌های هسته‌ای اهداف سیاسی آمریکا را حاصل نمی‌کنند. بلکه سلاح‌های متعارف مسلط این کار را انجام می‌دهند. منفعت آمریکا این است که اهمیت سلاح‌های هسته‌ای را با کاهش نقشی که به آنها نسبت داده می‌شود، به حداقل برساند. باید سیاست‌ها دکترین، نیروها و دیپلماسی آمریکا از این رویکرد حمایت کنند. رویکرد توصیف شده در این گزارش چنین هدفی را محقق می‌کند برخلاف رویکردهایی که تنها خیال‌پردازی درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هستند در حالی که عملا هرگز نشان داده نشده اند. اکنون زمان آن رسیده که پس از 70 سال خیال‌پردازی درباره آنچه که سلاح‌های هسته‌ای می‌توانند انجام دهند، تصدیق کنیم که این سلاح‌ها کار چندانی انجام نمی‌دهند و باید راهبردها و سیاست‌ها و نیروهای هسته‌ای آمریکا را با این حقایق منطبق کنیم.»
نظرات بینندگان